Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nybörjarfråga...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 18:45

Nu kommer det en sån där fråga som jag borde veta...

Vad innebär aftertouch på en synth egentligen? En bok menade att aftertouchen vad detsamma som anslagskänslighet. Ena annan menade att det var sak samma som "pressure-sensitivity" och kunde ha fler funktioner än bara anslagskänslighet.

Snälla 99:or...vill ni upplysa mig?

"pressure-sensitivity är samma sak som "aftertouch". Tryckkänslighet helt enkelt.

• Oregistrerad
  • 2005-12-18 18:55

Så det innebär att jag kan göra lika...nja nästan lika :)...roliga styrningar av t.ex. LFO-djup, ring modulation m.m med aftertouch som på en CS80?

Aftertouch="eftertryck" dvs hur hårt man trycker efter man slagit an tangenten. Går ju lätta på trycket och trycka hårdare, då varierar man t.ex. modulation av filter etc. Tryckkänslighet är också en bra beskrivning som nämnts ovan.

Just CS80 är väl inte helt lätt att matcha på sånt.. men vad för klav kör du med?

• Oregistrerad
  • 2005-12-21 13:20

Alesis Ion...som jag nu, efter att ha läst lite, förstått endast har "pressure-sensitivity" genom midi!? Egendomligt..eller så har jag missuppfattat något.
Men om aftertouch är som synthmicke beskriver så går det att styra från klaviaturen på den. Det är ju kul i sig även om jag hoppats på att få leka budget-Vangelis.

Ion-klaviaturet har (efter lite koll på alesis sida) INTE aftertouch, men det är ju möjligt att ljudmotorn kan använda sig av det om den blir MIDI-matad av ett annat klaviatur som ger ifrån sig aftertouch-data.
Däremot fixar den tydligen både vanlig och release-velocity.

• Oregistrerad
  • 2005-12-22 01:02
Ursprungligen av android:

Ion-klaviaturet har (efter lite koll på alesis sida) INTE aftertouch, men det är ju möjligt att ljudmotorn kan använda sig av det om den blir MIDI-matad av ett annat klaviatur som ger ifrån sig aftertouch-data.
Däremot fixar den tydligen både vanlig och release-velocity.

Sant! Jag har efter lite grävande i manualen hittat att den har något som heter "keyboard velocity track". Men ingen "aftertouch"...
Är riktigt dåligt påläst om sånt här då jag inte ägt en enda synth som haft det. I min musikaffär påstod de iaf att Ion skulle ha "aftertouch" men men...

Thomas Kahn:Fast Yamaha gjorde ju iaf ett försök. Jag tycker att det verkar vara en mer tilltalande idé än att fixa vibrato via mod-hjul eller fotpedal.

• Oregistrerad
  • 2005-12-22 00:12

Aftertouch, Vangelis och CS80 är en associationskedja man stöter på titt som tätt. Troligtvis beror det på att han utvecklade en egen teknik för vibrato genom att vicka på fingrarna samtidigt som han tryckte ner tangenterna på CS80 vilket gav upphov till hans sköna och karaktäristiska vibrato.

Jag och många med mig tycker dock att det känns som en rätt udda och kanske aningen konstlad form av modulationskontroll. Om det verkligen hade varit 100% användbart så hade det funnits på långt fler klaviatur idag tror jag. Inte så att jag dissar idén, men jag spelar även lite gitarr och munspel och när man har provat dessa två instrument så inser man att aftertouch är ett ganska klumpigt sätt att i ett klaviatur försöka klämma in lite av samma känsla som man man kan få t.ex. med gitarr eller munspel. En gitarr och framför allt ett munspel är i mina ögon ett mycket bättre gränssnitt för att få in den organiska känslan in spelandet, t.ex vibrato eller andra variationer i tonhöjd/volym.

Med det sagt ska jag säga att jag inte längre gör några inspelningar med gitarr och munspel utan det är 100% klaviatur/sequencer numera. Så jag talar lite emot mig själv.

Om jag får tag i en CS80 någon gång när jag blir ril får ni hjälpa mig att bära in den i min lägenhet.

@Thomas Kahn: Den tekniken du syftar på utvecklades av Yamaha för användning på Yamaha GX-1

1
Bevaka tråden