Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man fixa DX7-sliders?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-21 15:30

Pitch, Mod och Data entry på min Yamaha DX7 fungerar bara till ca 80%, sedan freakar dom ur. Nu undrar jag om man kan fixa eller byta ut dem. Det är väl inte hela världen egentligen eftersom man ändå styr alla ljud via midi men pitch och mod kan ju ändå vara gott för att addera lite feeling. Någon som har koll?

Pitch/Mod-hjul brukar väl oftast vara en vanlig rund standardpotentiometer. Borde inte vara så svår att byta. Faders (eller vad det nu kallas) är däremot inte alltid så lätta att hitta som passar. Däremot skulle jag nog först testa med lite kontaktspej. Brukar själv använda en som heter Kontakt 60. Finns på Kjell & Company eller liknande ställen. Se bara till att spejen inte innehåller smörjande olja, för det är inte så bra på potentiometrar. Spej funkar även bra på ändlösahjul (läs. rotary encoders/pulsgivare). Knapparna på min A4000 sampler blev som nya.

Vet inte riktigt hur det är på just DX7:an, men på min gamla SY85:a kan man gå in i servicemode och kalibrera alla potentiometrar via mjukvaran. Borde finnas något liknande i DX7:an.

1
Bevaka tråden