Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emu 1616 eller 1616m

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 10:34

Är det värt att lägga ut nästan 2500:-mer för att få bättre omvandlare?
Hur står sig 1616 om man jämnför med Motu 828 mk1?

1616 vs 1616m...

Frågar du mig så har jag ett 1616m och tycker det var värt varje öre extra för omvandlarna. Nu när jag börjat använda det på allvar vid inspelning så blir resultatet riktigt proffsigt rent ljudmässigt. Dock så tycker de som valt 1616 att det låter mycket bra också...men jag tror m:et gör det där lilla extra. Jag har själv inte testat 1616 men jag rekommenderar 1616m varmt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 12:52

Fungerar kortet bra?
Har läst lite på ett Emu forum,vekar funka dåligt för endel.

Läste i luthman katalogen att om man vill köpa till microdock till ett 1212 kort
så skiljde det bara 500:- mellan modelleran konstigt,
men ca 2500:- om man köper allt samtidigt.
1616 PRIS 3.695
1616m 6.195

För mig funkar det klockrent. De nya drivisarna som finns att ladda hem på E-MU hemsidan rekommenderas. Den enda lilla missen som jag råkat ut för att om man har en svensk version av XP så går det inte att spara inställningar i PatchMixern i mappen Mina Dokument där programvaran vid installation automatiskt skapar en mapp för PatchMixer Sessions eftersom E-MU programvaran inte stöder detta...fast problemet är enkelt åtgärdat genom att man skapar en mapp någon annanstans exempelvis direkt under C:\
Jag lyckades inte klura ut detta själv men fick hjälp av supporten snabbt och enkelt.
Själva PatchMixern är otroligt avancerad och flexibel fast det tog mig en stund att fatta upplägget men nu tror jag att jag har greppat det mesta.

På E-MU hemsidan finns det också beskrivet vilka datorer som systemet säkert fungerar med. Min dator stod inte med men den är av senaste Siemens/Fuji modell så det var inget problem för mig.

De interna DSP pluggarna i E-MU serien är dock inget att ropa högt för. Jag tycker inte de låter något vidare och använder dem inte fast det gör inget för det var inte därför jag köpte kortet.

Priset kan diskuteras men som sagt...kvalité kostar. Jag ska spela in och släppa några plattor på bolag under 2006 och då vill jag ha bästa möjliga förutsättningar. Jag lovar att du inte kommer att ångra dig om du väljer m:et

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 22:07

Ok tack för svar
men kan det verkligen skilja så mycket mellan

Mastering grade 24-bit/192kHz converters -120dB signal-to-noise ratio

Premium 24-bit/192kHz converters - 112dB signal-to-noise ratio

8dB är faktiskt ganska stor skillnad

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 22:28

Kommer jag som glad amatör höra skillnad?
VIlka latency tider kommer du ner till på ditt system?

Du lär inte bli besviken med ett 1616 heller...det är ett bra ljudkort...men jag tror nog att man skulle uppleva skillnad om man gjorde en exakt lika dan produktion med båda korten och jämförde

Vid inspelning av audio kör jag med direct monitor vilket ger ingen fördröjning alls...annars kör jag med 20ms för att allt ska förlöpa klickfritt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-23 00:24

OK 20ms, i dag kör jag 7 med mitt usb kort.

Det beror väl mycket på vad man har för dator antar jag...min är ju inte först och främst anpassad till musikproduktion.

  • Medlem
  • 2005-12-26 13:53

Jag lyssnade på ett ljudtest inspelat med både 1820 och 1820m för ett tag sedan och det var faktiskt stor skillnad. Mycket renare och "krispigare" ljud med 1820m versionen...

Jag la "riktig" sång i studion igår. Körde med min AKG C1000s rakt in i E-MU 1616m med softlimiter aktiverad. Reslutatet är jag mycket nöjd med. Med min gamla utrustning VS 880 eller 1010LT var jag tvungen att ha både extern kompressor och extern mickrofonförsärkare med rör för att det skulle låta drägligt. Nu låter det bra med en gång och jag tror inte det bara är puffskyddets förtjänst

sitter också och funderar på 1616m eller 1616.

blir nog 1616m. någon som vill köpa mitt ultralite?

Modulation: Felet var att det fungerar dåligt med din dator, eller? Vet inte om man vågar köra ett sånt då, jag har ju också windows..

1
Bevaka tråden