Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...Är Yamaha A3000 så billiga? Ropade precis hem en på tradera för 1500:- inkl. ett midikeyboard, Är de inget att ha?

Alla kör mjukvarusamplers. Du kommer snart märka att du antingen tillhör dem som också föredrar mjukvarusamplers eller den lyckliga skara som har julafton nu när alla hårdvarusamplers (utom MPC) är m.e.m. gratis!

Om inte annat är den väl en hyfsad effektburk. Säkert en grym sampler också alltså, men 1500 för en så pass bred multieffekt är ju hyfsat bara det.

Just A3000 anses väl också ha ett onödigt krångligt gränssnitt, men så tycks det ju åas om väldigt mycket.

Tror det såldes jäkligt många, den var rätt prisvärd när den kom.

Den långsamma SCSI'n gjorde nog också att "proffsen" har skytt den, och det är ju alltid mer omsättning och bättre priser på hobbymarknaden.

Sjysst sampler iaf, hade det inte varit för den jäkla fläkten hade jag gärna haft en igen, som nämnts har den riktigt bra effekter. Gillade även filtren skarpt...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-22 14:10

Vad är det för effekter som sitter i den? SPX-nånting eller liknande?

Tror dom har några egna chip som dom sätter i det mesta. Man känner helt klart igen soundet. Vet inte var dom dök upp först?

Det är inte high-end reverb som är styrkan med A3000 utan dom mer flippade effekterna. Minns inte vad dom heter nu, men det fanns en del riktigt kul.

Jag ska bara använda den som komplement till Motif ES racken, för lite egna prylar. Det borde den fungera till... Har inga ambitioner att köra några jättepianon eller sådant.

A3000 har inget krångligt gränsssnitt

Filterna låter bra. effekterna också.

Kommer inte ihåg vilka format den kan spela men...wav/aif iallafall...(lämnar detta)

Lätt att stacka ljud ovanpå varandra och göra MonsterConnymonopolyfoniska leadljudmattor med olika effekt på varje ljud.

Pottarna kan lagga.

Möjligt Scsit är långsamt, har inte så bråttom.

Fläkten är gräslig, hur tänkte dom??

Också sugen på en igen för sisådär 1000 kronor.

Får du tillsatsen med extra outputs till också??

Jag köpte min ny när den kom för runt 14000, tycker den är svinbra, jag jämförde med den tidens konkurrenter som var ESI32 och S2000 och den spöade skiten ur dem med sina effekter, fler röster och grymma filter.
Nackdelen är slött scsi då

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2005-12-23 10:55

prisvärd

En sån har jag också. Dock köpte jag min för länge sedan för betydligt mer än 1500 kronor ( ).

Rörande fläkten; någon som vet om denna går att byta ut mot en tystare variant?

M v h

Danne

ps. den läser Akai/Emu likväl som Aiff och WAV (samt givet TX16W) ds.

Citat:

Rörande fläkten; någon som vet om denna går att byta ut mot en tystare variant?

Nja, är väl svaret. Bytte min mot en "tyst". Hjälpte inte ett jota. Det är luftflödet som låter, inte fläkten. Enda möjligheten är att köra den på lägre varv, men det är ju en chansning, om man inte fixar en termometer och övervakar den ett tag...

1
Bevaka tråden