Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

saker att använda white noice till ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

sitter ibland o pular med noice i min lead 3:a och jag gillar att ha lite pulserande i pads och lite sånna grejer....blir snyggt tycker jag.

Hur brukar ni använda noice/brus för på sätt...
Dela med er av era favoritsätt..

Ha re gött...

  • Medlem
  • 2005-12-22 21:55

Modulera filterfrekvens på diverse ljud. Lite svag resonans på lågpassfilter, modulera filterfrekvens med brus. Får ljud lite mer spruckna/levande.

Som del i basljud som kör med lågpassfilter och envelop på filterfrekvensen, ger lite extra tjoff i anslaget.

Modulera pulsvidd på fyrkantvåg.

Modulera tonhöjd, ger riktigt snygga halvdistade ljud på MS-10.

Bra för att få fram attacken i vissa ljud med.

Bra att köra filtersvep och likande lo-fi-classic-synthpop grejer med på typ en Yamaha CS-10. Myspysnostalgi!

Lyckades också jamma till något alldeles supercoolt med hjälp av en massa noise plus en extremt modulerande LFO emellanåt med bruset ersatt av en extren källa i form av ett billigt CASIO padset ... urcoolt groove!

låter coolt...
man skulle vilja höra lite....lägg upp era ljudexempel om ni har möjighet...

Citat:

modulera filterfrekvens med brus. Får ljud lite mer spruckna/levande.

alltså styra cutoffen med hjälp av noice..eller.
flåt att jag inte hänger med helt....

  • Medlem
  • 2005-12-22 22:40

Precis, styr cutoff på filtret med bruset! Funkar bra även för högpassfilter. Gör man det på MS-20 med redigt med resonans så får man fram ett fint muller.

okej.....går det på nord lead 3 tror du.....
rent praktiskt ..hur går man till väga?
med risk för att verka dum i huvudet....

Köra brus genom ett reverb som man slänger gate på:) Som man sedan lägger delay på. Blir rätt skjyssta rytmiska grejjer av det...ibland.

peter: Använd modulationsjoxet som ligger vänster om oscillatordelen. Sätt någon av dem till att styra filter och sätt sedan modulationsvågform till brus(/noise med s)/random.

Jag använder bruset rent som det är, blandat med oscillatorer eller som mod-källa, bruset är ett måste i min grottelectro. Bra till trumljud, pysiga pads och spruckna ljud i allmänhet. Vid rätt blandning ger det en känsla av reverb som i mina öron låter bättre än "riktigt" reverb på burk.

1
Bevaka tråden