Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vocoder-tips

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder... hur ställer jag in parametrarna så att det låter fränt? Vilka är era bästa tips på en lyckad vocodersång?

Nästan omöjligt att säga, det beror lika mycket på vocodern du använder som syntljudet som används. Vad vill du uppnå, sjungande vass robot eller mjuk ELO-vocoder? Kan du justera frekvensbanden var för sig på vocodern? Börja enkelt med sågtand eller fyrkant och pilla på vocoderns inställningar, sen kan du gå loss på syntens parametrar. Lek som fan så hittar du rätt, det är det bästa tips jag kan ge.

• Medlem
  • 2005-12-23 07:01

EQ på inkommande ljud är ett måste för min del, gärna lite kompressor på sången också. Smala pulsvågor brukar funka bra.

Boosta diskanten i carriern - massor!

• Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-23 07:41

Det absolut viktigaste tipset är att använda en bra mikrofon och få ett brett spektrum. Du ska fylla alla frekvenser med din röst ordentligt för att det ska låta riktigt bra. Eftersom man ofta kan ställa in volymen separat för varje band, så är det inte lika viktigt med eq innan på rösten som kompressor (och att man artikulerar tydligt ibland), men eq och kompressor är ändå ett hett tips. Som regel är för mig att man ska ha så bra modulator som möjligt in i vocodern.

Carriern är ju naturligtvis också viktig, men glöm inte att lägga till lite brus, om du kan. Då brukar man få fram alla ljudlösa konsonanter lite bättre. Sedan så får du välja vågform efter behag. Själv föredrar jag allt "smalt" för röst. Helt sågtand.

Artikulera ordentligt. Komprimera. Håll tonen (dvs sjung i samma ton som du spelar). Använd en carrier med mycket frekvenser (sinus=trist, supersåg=koolt, typ). Samplade körer blir jätteschysst!

sågade vågformer, kompressor på sång och synt samt eq.

Jag brukar dista modulatorn. Ger massor av övertoner, och intressantare slutresultat.

• Medlem
  • 2005-12-23 12:49

Att göra 2-3 vocoder-spår med olika inställningar och mixa ihop dessa efter behag tycker jag kan jag ge ett rätt bra resultat...

pitch->CV -> oscillator som carrier + en autotuner innan denna

Jag brukar sampla rösten och loopa den medan jag ställer in ljudet. Blir skonsammast för talapparaten.

1
Bevaka tråden