Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini till musik?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sökte lite på forumet med hittade ingen info. Hur funkar en mini till musik-pulande? Bara hemmalek men inte vet jag om det kräver mindre maskin än till proffs. Musik är väll alltid musik lixom? Jaja, någon som har en eller som har testat?

Sound on Sound testade Mac mini för ett tag sen, och den verkar ju ha tillräckligt med muskler för att funka som musikmaskin för mindre produktioner. Fast jag skulle inte köpa en just nu, det ryktas om att iBooken och Mac mini kommer vara de första datorerna med Intel-processorer, vilket förmodligen blir ett rejält prestandalyft.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-25 13:12

Funkar bra till det mesta man vill göra, den är ungefär lika snabb som de sista G4:orna som kom, alltså funkar den bra till bl a musik. Jag har kört Logic Express, GarageBand å Reason och tycker datorn känns kvick å bra. Fast som FM säger, man kan ju avvakta en stund nu eftersom Apple snart lär komma med nya maskiner.

Så, dom nya Intel-Mini, bu eller bä?

Å ena sidan verkar dom ju faktiskt rappa nog att köra en ordentlig mjukvarustudio på (var väl G4 också, men ni fattar), å andra sidan har ju priset stigit en hel del...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-03 16:15

Jag kör en Mac mini med Logic Express 7. Konfig: 1,25 MHz, 512 RAM, 80GB. Kan köra upp till 20-24 audiospår med lite pluggar utan problem. Kör jag virtuella instrument så käkar den lite mer minne och jag landar då på ca 15-18 spår innan jag behöver frysa spår.
Minin är tyst och skön att jobba med tycker jag, som inte i dagsläget har behov av så mycket "ljud in". Jag gör mest remixer och mixar.

Bä om man redan är Apple-användare och inte har råd/har behov av en större maskin. Smidigt format om inte annat.

Bu om man ser till prestanda per krona om man jämför med PC - för 6400/8500kr får man en rejäl dator från Dell och kompani (dock inte i samma format, men det har ju både för- och nackdelar).

Det är inte samma självklara switcherdator som tidigare. Å andra sidan är det en maskin med helt annan prestanda, så det beror på vad man är ute efter.

Mjo, det är väl min spontana åsikt också. En förmodat bra och kompetent maskin, men inte i den prisklassen att nån köper den för att "testa Mac" eller ha en extraburk. Finns en risk att den faller lite mellan stolarna kanske.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 17:26

Japp, det var min känsla också. Wow först, prislappen sedan, då mer "å nej, Apple..." - är priset för högt så blir det lite som en upprepning av G4 Cube (som var en kool dator men för dyr för att bli poppis).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 18:17
Ursprungligen av PF:

är priset för högt så blir det lite som en upprepning av G4 Cube (som var en kool dator men för dyr för att bli poppis).

Fast den här gången har Apple lite draghjälp av sina Ipodar som förutom att de säljer som smör även gör folk mer positivt inställda till Macarna...

mini med duoCore
- Inför nyköp av data, va inne och sneglade lite på den, men det blev nåt helt annat istället.

Denna bör vellan jämföras med PCvärldens: "small form factor PC barebone kits" åt shuttle XPC hållet och annat mindre skrymmande i o f s

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 20:06

Eller så kan den inte det, för den är ju så otroligt mkt smäckrare å läckrare.

vill hålla med!
- men med tanke på utbyggnad etc e det nära nog

edit: eller vad heter det, att peta i annat \ uppgradera den e mkt begränsat

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 21:00

Nej, inte direkt.

Firewire & USB 2 = externa hårddiskar & ljudkort är enkelt... samt Airport, Bluetooth... hur många Shuttle PCs har det? Vad mer behöver man egentligen? Möjligen en bättre värld men det är svårare att skapa bara sådär.

finns vellan opptions för sånt, du får ju inte nåt alls nästan om du inte sätter i det själv. Detta va mer angående FMs inlägg om man jämför med PC. En 19" hög DELLirium e ju inte samma grejj - då ligger bare bone grejjerna närmast tänkte jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-03 23:11

Eller så kan man säga att det nog egentligen inte finns någon PC-motsvarighet. Eller att Mac Mini själv gör det jobbet bättre; med Intel kan den väl även vara en PC liksom.

nåväl den lär väl inte få Windows XPhemma eller ~Media Center Edition i första pöbelAndetaget i alla fall?

- tycker mini coreDuo verkar grymt finfin men valde bort att ha datan i en liten "besvärlig ask".

PC som mac jag får strunta i vilket, då jag har ett ouppackat & yrande *DELLirum skelett i garderoben nu --- som jag borde ta hand om snarast men vet inte ännu vad jag ska ha för programdräkt att klä upp det i för dans...

*det råder viss förvirring kring deras nästkommande erbjudanden hela tiden

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-04 01:12

En Mac Mini med coreDuo hade passat som en ren musikdator för mig...hmm. Spara lite stålars å knega hårt i sommar så blir det kanske nåt inköp.

1
Bevaka tråden