Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

att lära sej sin synth bättre...?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antar att alla som sysslar med syntar nån gång ställt sej denna fråga....
Hur lär man sej hur synten fungerar och dess delar bättre??

Kan bara berätta om min egna erfarenhet.
Har sista tiden pulat en hel del med min nord lead 3:a och har lärt mej rätt mycket på senaste tiden hur saker o ting hänger ihop med filtrerna och lfo och ja, VA-delen på den.
Men sen har den ju hela FM-biten och multi-filtrerna och lite till...ock här känner jag att sitta o glo i manualen blir jag inte så mycket klokare av.
svårt att veta till vad och när vissa saker ska användas...som ett multifilter bestående av ett BP och LP- filter....

Nu kanske det är så att det inte är supertydligt i manualen plus att en massa diagram och kurvor som man inte förstår till 100 %..

jaja....ni förstår.
Det jag vill komma fram till det är att man kanske inte har den tillräckliga kunskapen för att utnyttja sin synt maximalt....

Vad har ni gjort då?
angripit problemet från att annat håll....såsom läsa böcker eller nåt annat...

själv funderar jag på att hitta nån liten bok som tar FM-syntes på nåt lättfattat sätt..
sen att kolla upp det här med multifilter...

att analysera presets kan väl vara ett annat sätt...

vore kul att höra hur ni kommer vidare när ni kört "fast" kunskaps mässigt eller vad man ska säga...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-25 23:09

PFs snabbinstruktion:

1. Hörlurar och synten.
2. Ha tråkigt.
3. Fokusera. Vrid. Lyssna. Spara. Spara över. Spara om.
4. Till slut förstår man.
5. Sedan kan man läsa om det.
6. Efter 15 år är man proffs och kan skriva tipsartiklar själv.

  • Medlem
  • 2005-12-25 23:12

jgbs snabbtips, kolla in "synth secrets" på www.soundonsound.com, man får söka efter artiklarna. Det heter något åt det hållet, innehåller väldigt bra grundläggande syntes.

Annars är jag helt inne på PFs linje, man sätter sig och skruvar ljud så mycket som möjligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-25 23:15

Det roligaste är fribiljetten man får av lite kunskap.

Kan man en Minimoog, designmässigt "alla syntars moder", så kan man grovt sett alla syntar. Det märkliga är att så få människor förstår att det ligger till så.

De flesta subtraktiva syntar iallafall. Samplers, FM, additiv syntes med mera är ju aningens mer komplext än en Minimoog.

I övrigt är jag inne på både jgbs och pfs linje. Clavia har rätt bra guider om hur syntes funkar i sina manualer som jag tror finns att ladda ner på deras hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-26 00:46

Ptjao, samplers är ju egentligen exakt som minimoogen bara att man byter oscillatorerna mot sin inspelning. Och tankemässigt funkar den bra även till andra syntesmetoder som en slags visuell fingervisning om ljudflödet. Underlättar för att lära sig annat s a s. Bra där om Clavias guider också FM. Access har gjort en utomordentlig bok i PDF-form också, den tror jag finns att hämta på deras sajt (www.access-music.de).

EDIT mode - ON

Edit!
Save!

Ah; här är den: http://www.access-music.de/downloads.php4?product=virusc#cat4 - Virus Programming Tutorial In English ska du kolla efter. Den behandlar inte bara Access Virus (återigen en "klon" på Minimoog rent visuellt & funktionellt) utan egentligen alla typer av s k subtraktiva syntar (=man utgår från ett grundljud - en vågform - och skär bort från det tills man får vad man vill ha). Rätt välskriven och inte helt korrekt i alla sina påståenden men nästan (en del om rolandsyntarna osv är lite fel, inga majorfel dock). Helt gratis; därmed prisvärd...

Kolla in den lilla EDIT mode - ON-grejen här ovan förresten. Why? Det är en grundprincip som även funkar här på 99musik. Ett inlägg här på forumet är som ett syntljud i en synt med menyer. Man kan alltid redigera det och spara om det. Uppdatera och förbättra. Putsa och fixa. Om liknelsen tillåts.

Albert Einstein sa att man skulle göra saker så enkelt som möjligt, men inte för enkla. Nu gör du saken för enkal, PF. Ur ett filosofiskt perspektiv har du helt rätt, men att begripa enkel subtraktiv syntes som på en Minimoog är den enkla biten på en modern synt där detta kan vara en relativt liten del bland allt annat man skall kunna göra. Må vara att just denna lilla del är en förutsättning för att man skall kunna använda synten över huvud taget. När man lärt sig den lilla biten skall man sätta sätta igång och lägga upp performances, multisets och allt vad det nu kan heta på olika modeller. Eller importera samplingar, skruva till loopar eller lägga effekter på de olika kanalerna. När man sitter och brottas med detta så hjälper det ju föga att man är en hejare på att veta hur en Minimoog funkar.

Peter80... jag brukar göra som så att jag pillar och pillar på en manick tills jag begriper den eller tröttnar på den. Manualen tar jag till när jag kör fast. Tyvärr brukar jag tröttna långt innan jag lärt mig en manick och då skyller jag på att manicken inte är tillräckligt intuitiv och användarvänlig och köper en ny.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-26 01:47

Där har du fel käre Parakeet. Kolla på dina bägge Waldorf-syntar. See the pattern? Du har minimoogupplägget på bägge. Faktiskt.

Ursprungligen av PF:

Där har du fel käre Parakeet. Kolla på dina bägge Waldorf-syntar. See the pattern? Du har minimoogupplägget på bägge. Faktiskt.

Eh... jo, om man bara ser till att den jobbar med subtraktiv syntes. Men vad hjälper det att man kan sin Minimoog när man skall göra ett arpeggio, ett Multi eller läsa in nya vågformer på en Microwave? Att vrida på filterratten eller ställa in ADSR är inte det svåra. Så åter igen, ur ett filosofiskt perspektiv har du rätt, men inte ur ett praktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-26 09:32
Ursprungligen av peter80:

Vad har ni gjort då?
angripit problemet från att annat håll....såsom läsa böcker eller nåt annat...

Jag rattar och patchar på mina syntar och i de allra flesta fall så har jag ingen aning om vad jag pysslar med :kaaaka!: Enklare patchar kanske man kan analysera och förstå men när man börjar få ett hav med patchkablar kors och tvärs mellan ett 20/30-tal olika moduler så klarar i.a.f inte mina synapser av att hålla reda på vad man pysslar med Frågan är om det är så viktigt att förstå patchen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-26 10:52

Bra aspekt Neriks. Nej det tycker jag inte. Ljudet är viktigast. Jag programmerar FM-syntar så bland annat. Ändrar parametrar här och där tills det låter bra. Det är ett bra sätt att angripa FM-syntes har jag märkt. Ändra tills det låter bra. Liksom. Sedemera har jag lärt mig förstå principerna också, men det betyder inte att det blir roligare. Det är ju liksom ljudet som räknas. Tillvägagångssättet är second hand.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-26 11:38

1. lär dig alla separata delar i synthen för sig LFO/OSC/ENV/VCF ..etc.. Förstå vad de gör.
2. Experimentera genom att koppla en sak i taget och se vad som händer -analysera- .
3. Bygg mer komplexa patchar, crossmodulera hit och dit.
4. Försök att lyssna på andras ljud och gör dem på din synth.
5. Gör de ljud du hör i din fantasi - Nu har du bemästrat din synth ; )

Steg ett är alltid viktigast, det återkommer man till hela tiden. Att bara "flumma runt och se vad som händer" är inte rekomenderbart, analysera hellre vad du gjorde för att få synthen att låta så som den gör. Förstå händelseförloppet.

1
Bevaka tråden