Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dator som vägrar starta

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej nån som har nåt bra råd?

jag kan inte logga in i windows. komputern startar bara upp till och med bilden där det står våra två namn och en groda och en karate. sen kan man inte ens klicka på nån av dem för att logga in (ibland blir muspekaren en hand oavsett var man håller den, men oftast inte)

är datan krazy? är det spyware? (problemet uppstod iofs när jag precis hade installerat titanium panda antivirus efter nån månad med utgånget antivirusprogram)

jag vill i första hand bara rädda filerna (som jag inte har backat upp. kan man komma åt dem genom att koppla in hårddisken i en annan datopr eller nåt sånt? jag är så stoopid med datorer...) men om den hära windows(xp)installationen går att rädda så vore det extra praktiskt...

hjälp tas tacksamt emot! (my world is empty without komputa)

Jag skulle nog pröva felsäkert läge som första steg och försöka avinstallera panda antivirus. (felsäkert läge kan du välja om du under uppstarten trycker F8 lite då och då, under "dos"uppstarten så att säga)

Fungerar inte detta skulle jag som steg två helt enkelt installera om Windows, utan att formatera hårddisk. Kör över den gamla installationen. Detta har räddat mig samtliga gånger.

Det kan vara spyware, det är säkert Panda Antivirus som krockade med något annat program, eller så.. tja..

lycka till i vart fall!

  • Medlem
  • 2005-12-27 11:22

Innan jag formatterar eller installerar om så skulle jag ha stoppat in hårddisken i en annan dator och kört en virusscanning därifrån. Sedan kopierat viktiga filer för att sedan ge mig på att försöka installera om, eller i värsta fall formattera och sedan installera om.

Du har säkert redan gjort så men stäng av datorn och låt den stå i någon dag eller två. Det hjälper så sjukt ofta att jag inte vet vad jag ska tro.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-27 11:43

Starta om, dra ur musen och återanslut den. Är det en vanlig mus eller en trådlös historia? Kanske bara något batteri som somnat i så fall. Dra ur elsladden någon minut innan du startar om.

oh tack för en massa snabba svar! ska först låta datorn stå orörd ett par dagar då så kanske den blir glad. sen pröva allt annat om inte det hjälper...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-27 11:52

Näej, det tror jag inte på. På'n direkt.

musen är inte trådlös och pekaren rör sig ju när man rör på den så det verkar ok

men dra ur nätsladden låter som bra tips. thanx u!

oh well, inget "felsäkert-läge"-försök lyckades (med eller utan sladdurdragning emellan...

men vad tror ni om det här:

om man ändå vill ha mer hårddisk. är det ett safe bet att köpa en ny hårddisk, sätta in bara den nya först och installera windows på den och sen koppla in den gamla också och sno åt sig alla filer man vill spara från den (det kan man väl alltid göra??) och sen bara blåsa den gamla och ha den som extra storage utan virus den här gången?

det jobbiga är bara att jag aldrig har fått alla drivers och grejer att funka när jag har försökt installera om windows förut...

  • Medlem
  • 2006-01-13 00:44

Ja det går bra att installera på en ny disk och sen hämta filer från den gammla efter inkoppling.
Så tillvida inte hårddisken är trasig.
Att låta den stå några dagar är bara att glömma
Möjligtvis någon timme eller två om problemet orsakas av för hög värme eller dåliga/trasiga fläktar.

thanks you! måste kolla fläktarna också då först kanske (har inte tänkt på det...)

1
Bevaka tråden