Det verkar inte bättre än att min dator har kastat in handduken. Eller i alla fall nätaggregatet. Har alltid byggt ihop mina datorer själv, och även om jag inte är något fullfjädrat proffs på hårdvara, så har jag alltid kännt att jag haft koll och vetat vad jag har gjort oavsett om jag vispat runt i min egen maskin eller andras.

Har en P4, 1.4Ghz. Skulle installera en ny 250GB hårddisk, då min gamla trotjänare ett par veckor tidigare beslöt sig för att det var dags att göra sig oläsbar. Jag har tre fysiska diskar; en för Windows+program, en för musikprojekt och en för allmän dynga.

Skruvade ur den gamla trasiga disken (allmän dynga), satte in den nya och startade om. Och helt plötsligt kunde ingen disk hittas alls. BIOS freakde ur totalt, och när jag testade att byta tillbaka igen blev det ingen skillnad alls. Nollställde BIOS med jumpern, kopplade ur precis allting som inte behövdes och försökte igen med enbart mus, tangentbord, monitor och Windowsdisken ikopplade. Ingen skillnad.

Beslöt mig för att trycka på varenda sladd och kolla så att inget satt glapp. Gick igenom noga, blåste damm av fläktarna, styrde upp allting så gott jag kunde. När jag sedan satte i nätsladden startade datorn inte alls. Nu har den varit död en vecka.

När jag sätter i nätsladden, så "knäpper" det till lite, vilket ju brukar vara en indikation på att nätaggregatet är med på noterna. Men ingen ström levereras. Fick plocka upp min gamla P2 350Mhz för att kunna jobba alls. Musik är ju knappast att tänka på...

Vad kan det vara som har hänt? Någon som har varit med om något liknande?