Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hercules 16/12 Firewire, MAC G5 & LOGIC 7.1.1???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

E de nåt att ha för det första?, Hercules 16/12 FW alltså.

Har haft ögonen på Firewire ett tag o detta är det bästa jag hittar för 2500.

Det finns här:
http://europe.hercules.com/showpage.php?swcty=UK&p=91&b=1&f=1

12 analoga in, varav 2 är micpreamps med fantommatning
8 analoga ut
2 (!) midi in/ut
Spdif via RCA eller optiskt
wordclock

det bästa allt: 2500kr i tyskland.

Kan någon ge mig tips om detta ljudkort är jag tacksam, eller var jag kan läsa en recension.

Mina övriga grejer är:
Mac G5 dual 1.8
1GB ram
OSX 10.4 o LOGIC PRO 7.1.1

tnks

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-27 17:07

Också haft ögonen på det kortet ett tag. Här har du en recension:
http://www.soundonsound.com/sos/feb05/articles/hercules1612fw.htm

Dock fick jag tipset om att skaffa ett kort med ADAT-ingång. Eftersom att man senare kan köpa till någon billig adat-omvandlare (8 in och 8 ut) och koppla in. Om du nu köper ett hercules så får du recensera det.

Har det låg latency också är det ett riktigt kap.

  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-16 23:04

Finns det någon som har detta kort och kan ge ett litet omdöme? Hur är det med latency etc?

Köpte detta kort för någon månad sedan. Måste säga att det var rätt mycket för pengarna. www.thomann.de sålde det för 2700kr. Man får ju en massa analoga ingångar. Dock kan inte detta kortet användas för att spela in trummor på, för man kan endast lyssna direkt på 2 ingångar. Detta vill säga att man bara kan ha "direct monitoring" på 2 kanaler samtidigt. Latencyn är inte så värst bra. Även om man faktiskt KAN jobba med audio ända ned till 64 samples så är detta inte möjligt i ett projekt som drar mer än 2% i cpu-kraft. MEN detta gäller endast på MAC OSX, latency är definitivt bättre på PC med Windows XP. OSX trodde jag skulle vara bättre med allt de snackar om, "core integrerat midi o audio". Nej pc är snabbare.

Har själv en dual 1.8Ghz G5 Mac o den är ju inte tillräcklig för att till exempel spela ett piano i 64 samples latency. Det hackar o midit tas inte emot på rätt sätt. Vill man ha bra drivrutiner skall man antingen köra M-audio eller RME. Dessa nämner jag ihop eftersom de representerar två olika världar. M-audio definitivt den billigare, RME den dyra. RME har exeptionellt bra drivrutiner och klarar de bästa latencies man kan köpa. Det perfekta kortet borde vara DIGI HDSP 9632.

MEN: Hercules har inte gjort något dumt under uppspelning och så länge man håller sig på mellan 128-512 samples så är det ett mycket prisvärt kort. Spelar du in trummor eller använder outboards på auxbussar så får du vänja dig vid ett kraftigt delay, pga att det enbart finns 2 direct monitoring kanaler. Detta är ju oerhört störigt, särskillt för ett kort som man ändå får punga ut 6000kr för här i sverige!! Själv har jag inte någon användning av mer ä 2 kanaler med direktlyssning vid inspelning, eftersom jag enbart spelar in riktiga instrument när det gäller sång o gitarrer eller percussion. Resten är samplingar.

Med tanke på att M-audio har direct monitoring på alla kanaler är Hercules kortet lite egendomligt, däremot inte alls dåligt. Det har dessutom något som jag behövde men inte kunde hitta någon annanstans: nämligen 2 separata MIDI in/ut. Jag kör nämligen de flesta samplingar o instrument via en PC med gigastudio o andra program.

Min absoluta rekomendation är att köpa RMEs kort. Om du är på en snålare budget är HAMMERFALL serien definitivt ett självklart val, och de kan man få för 2000kr, sen kan man köpa en BERRINGER ADA8000 Ultragain Pro-8. Den har 8 st micpreamps + ADAT in/ut på 8 kanaler. Då kan man köra adat till och från Hammerfallkortet och ha en mycket bra latency och stabila drivrutiner. Sen får man hitta Midiinterface via USB, eller ett usb keyboard.

Hercules presterar bra och de inbyggda micpreamparna är mycket bra. De har också bra telefon support som man kan ringa hela dagarna. Dock är den i USA och man får ringa på speciella tider.

OJojoj... på thomann.de kostar ju ett RME hammerfall 9636 (2xadat in/ut) bara 1895kr. Behringern kostar 2500kr så ett paketpris på 4395kr för ett ljudkort med 16 kanaler adat o 8 analoga samt 8 mikpreampar borde tillfredställa de flesta hemstudiobyggare. Sen tillkommer ju fraktkostnad (150kr) samt ev. ett midi interface.

Citat:

man kan endast lyssna direkt på 2 ingångar.

Hur mycket latancy får man stå ut med vid lyssning av samtliga ingångar? Det beror förstås på datorn, förstår jag men min fråga är mer grundläggande än så; rör det sig om millisekunder eller om halvsekunder på en ny burk. Jag kan inget som sådant som det här.

1
Bevaka tråden