Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är G3 helt åt skogen?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-28 00:39

Hallå folk!

Jag har fått en bärbar G3a 800mhz av min farbror.
Min kompis säger att det är helt kört och att man inte kommer nån vart med en G3 processor.

Grejen är att den ska vara till att surfa och kyssna på musik.

Hur gigantisk skillnad är det på en G4 500 mhz och en G3 800mhz? Kommer jag att bli tokig och dö av att den är för slö på os 10?`

Tack för hjälpen!

Sitter och surfar och lyssnar på musik med gamla G3:an 300. OS X är inget att rekommendera dock. Kör 9:an på sa gammal burk. Frustrerande ibland men OS X blir rätt långsamt.

  • Medlem
  • 2005-12-28 02:09

Ajj då... min har 256 i ram och som sagt 800mhz tror du det funkar med os x?

  • Medlem
  • 2005-12-28 06:39
Ursprungligen av soyo:

Ajj då... min har 256 i ram och som sagt 800mhz tror du det funkar med os x?

Det fungerar alldeles utmärkt. Jag kör OS X på en Pismo G3 500 Mhz med 256 RAM, musik och surf, lite Ableton Live och videoklippning. Den är förstås inte lika rask som en nyare maskin, men om du använder den utifrån vad den klarar av så kan du ha mycket nytta av den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 02:29

men om du får den.... gratis...?
är du orolig att den ska ta plats kan jag säga att den är liten...

man har alldrig förmycket datorer.
finns ju folk som kör live på powerbook g3.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 02:30

edit: du kanske inte kann köra ableton live 5, men du kann garanterat trigga dina synthar ifrån den

Klart att du kan surfa och och lyssna på musik på den.

En G3 på 800MHz är snabbare än en G4 på 500MHz i alla sammanhang som inte har med Altivec att göra (vilket i och för sig OS X använder rätt mycket). Jag skulle kanske inte rekommendera Live om du vill göra musik, däremot borde Logic rulla helt okej.

Surfa och lyssna på musik kommer funka alldeles utmärkt med din dator. Min bror har använt sin G3/233 och kört OS X, och det funkar så länge man har lite tålamod. Det blir bättre om du kan stoppa i mer minne dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 10:10

Jag skulle rekommendera OS 9 eftersom X tar prestanda och gör att burken känns lite mer seg än vad den egentligen är. Powerbook G3 är fina datorer och du kan göra mycket med dem. Surfa, funkar perfekt, lyssna på musik, funkar perfekt. Du kan t om skapa musik med den. Och köra alla möjliga andra applikationer. Det är naturligtvis en fördel att välja äldre versioner av programmen, eftersom de kräver mindre av datorn.

Kruxet med OS9 är att det är svårt att få tag på vettiga program, som till exempel browsers. (Visst, man kan köra IE, men så himla kul är det inte, inte i jämförelse med Safari/Firefox/Opera osv.) Dessutom är det trevligt med operativsystem som klarar av att tugga tuggummi^w^w spela musik och surfa på samma gång. Så långsam är inte en G3/800.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 10:32

Näej, det är den inte. Frågan är dock vad den har för hastighet egentligen, G3/800 låter suspekt på en PB. Ett alternativ är förstås att ta hem linux till den, det kan vara svårt att hitta OS 9 och OS X över huvud taget om man inte köper operativsystemen eller får med något.

Jag har också klippt film på en G3:a ibook och kört lite peak inte bara lyssnat på mp3or. Bara installera och testa ju, kommer säkert funka till belåtenhet. Har du dessutom fått den...
allt vunnet, spunnet socker...

EDIT: I med lite minne om du har det, har du skivorna så testa installera osx och se hur det funkar. Tar en stund men då dricker man kaffe. Jag hade inte orkat böka med varken os9 eller linux då slipper du browserproblem osv. också ju.. Datorn jag nämnde ovan rullade finfint med osx...

PF: Visst är en PB G3/800 suspekt, men en Ibook G3 på 800MHz är betydligt mindre underlig.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-28 11:09

Din kompis kan inte mac... har du bara 256 mb internminne kommer det rulla på... lägger du inte mer kommer du inte märka nån skillnad från en g4 om du inte arbetar med typ okompirmerad hd lr gigantiska bildfiler

OS X fungerar fint på en sådan maskin, skulle dock rekommendera mer minne, minst 512 till för att kunna ha fler program och fönster öppna samt att det hela flyter bättre, bara för köra systemet hyfsat brukar man nämna 256. Själv har jag en Pismo med bara 400 MHz, 640 MB minne, och för det du vill göra fungerar den ypperligt. Man kan ju alltid stoppa i en större och snabbare HD också om man så tycker.

1
Bevaka tråden