Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp3:or som hackar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-29 19:07

Kära 99an

Dom senaste dagarna har jag märkt att det dyker up små pauser på ca 1/2 sekund helt slumpmässigt i mp3:orna, alltid på olika ställen. Både i winamp och mediaspelaren. Både i laptopens inbyggda högtalare och i hörlurar. Så jag rensade ut en massa program dom drog processorkraft, ingen skillnad alls.
Ominstallerat drivrutinerna till det inbyggda ljudkortet (soundMax digital audio), men ingen skillnad. Kollat på CPU-mätaren när jag spelar, då ligger den mellan 1-5, men då och då åker den upp till 20 och följden blir en pause Förstår ingenting, är det ytterliggare program som spökar, drivrutinerna till ljudkortet etc. Eller är det att installera om skiten? Bör tilläggas att jag inte har superkoll på datorer

Datorn är en IBM thinkpad T41, 1,7 1024

// indigo

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-29 19:19

Känns som något ligger och äter cpu för dig om det bara hänt helt plötsligt. Kollat efter virus samt rensat spyware/malware på senare tid? Kan vara nåt skit du fått in som ligger och suger i sig... Inge speciell ändring du gjorde innan det började inträffa?

Hmmm, skumt. Fick ett tips av någon på forumet att installera programmet Hjjackthis, det visar alla filer som ligger igång i bakgrunden och man kan lätt ta bort fula program som suger CPU. Testa det!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-29 20:05

Vet inte om jag gjort något speciellt på sistone faktiskt, installerade drivrutiner för externt ljudkort för 2 veckor sen men inget annat jag kan komma på dessvärre
Jag har kört spyware doctor, spybot, norton och microsofts egna. Ska ta och testa Hijackthis, tackar dalleponken.

  • Medlem
  • 2005-12-29 21:45
Ursprungligen av indigo:

Vet inte om jag gjort något speciellt på sistone faktiskt, installerade drivrutiner för externt ljudkort för 2 veckor sen men inget annat jag kan komma på dessvärre
Jag har kört spyware doctor, spybot, norton och microsofts egna. Ska ta och testa Hijackthis, tackar dalleponken.

Vet inte alls om det är samma fel men efter det att jag bytte till ett externt ljudkort (till Aardvark Direct Pro 24/96) hackar mina mp3:or när jag exempelvis hoppar mellan olika fönster. Jag kan inte heller köra lika många audiospår längre i Cubase som jag kunde tidigare och CPU-mätaren slår i taket mycket oftare nu...när jag installerade om XP orkade dock datorn med lite mer (men då fick jag det andra problemet som jag skrev om i en annan tråd).

Jag sitter med en P4 1,7 Ghz 768 Mb RAM.

Tycker som det låter att din hårdisk har bytt om från DMA till PIO. Checka det kan va värt.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-12-30 01:03
Ursprungligen av zeblar:

Tycker som det låter att din hårdisk har bytt om från DMA till PIO. Checka det kan va värt.

Hur kollar jag det? Och vad innebär det rent teoretiskt?

Kör du windows XP/2000? I sånna fall...

Start->Settings->Control Panel
Klicka System icon
Fliken Hardware, klicka på Device Manager
Dubbelklicka IDE ATA/ATAPI controllers ->Primary IDE channel i filträdet
Kika på Transfer Mode under Advanced Settings (Device 0).
Den skall stå på DMA if available, inte PIO only och i det gråa fältet under skall det stå Ultra DMA Mode eller liknande. Gör det inte det så försöker du byta transfer mode. Går det inte att byta så är det bara att installera om drivrutinerna för hårdisken.

PIO är en alternativt och mycket sämre metod för att flytta runt filer och läsa från disk. Den klarar inte multitaska, kan bara göra en sak i taget. Har något gått fel vid en överföring så kan Windows ha bytt över till den utan förvarning! Det har hänt mig vid ett antal tillfällen, och kanske har du råkat ut för samma sak.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-01-05 04:10

Zeblar: Var inget fel på inställningarna
Det konstiga är att jag inte hör hacken i mina högtalare hemma, däremot tyckte jag att det distade en aning Men när jag lyssnar på dom inbyggda hör jag dem.

Usch vad saker kan vara jobbigt ibland

Det var ju synd. Kunde svurit på att det var PIO:n som spökade! Men tror fortfarande det är hårdisken som är boven. Pröva byta ut den mot en annan om du har en liggande? Fast det där med att ljud distar gör ifs att det mer lutar åt att felet ligger på ljudkortet...

1
Bevaka tråden