Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Micron OS uppdatering strular

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Ny här...

Har precis laddat hem senaste os:et till min Alesis Micron. Min micron har os 1.02 och det jag laddat ner är os 1.10...

Har problem med att få det att funka. Använder MIDI-OX för att skicka över .syx-filen (eftersom det verkade alldeles för krångligt att göra det med Cubase SX) och skickar genom ett Yamaha UX256 usbmidiinterface.
Jag har testat så att jag kan skicka sysex från Micron till MIDI-OX men när jag försöker skicka åt andra hållet så händer det inte så mycket. MIDI-OX visar att den sänder data men i Microns fönster står bara "Ready to recive OS through MIDI" och den indikerar inte på något sätt att den får data. En omstart efter uppdateringsförsöket visar också att det fortfarande är os 1.02 installerat...

Någon som har någon idé om vad som är fel?

Sysexöverföringar kan vara väldigt känsligt ibland.. och vissa midiinterface pallar inte alltid med syntarnas krav. Testa googla efter fler som har liknande problem.. om de kör med samma midiinterface så är det nog tyvärr där problemet ligger (det kan vara dess drivare för ett visst operativ som strular för övrigt). Jag har haft liknande problem främst med midiinterface från M-Audio (8x8:an.. inte de mindre) och ego sys.

..eller så är det nåt helt annat fel.. jag har inte så mycket erfarenhet av midi som många andra här

ok tack... tänkte lite själv i samma banor... någon som kan säga hur jag gör för att konvertera en .syx-fil till en .mid fil (så jag ta dra ner tempot och skicka via Cubase)...

Men jag tycker ändå det är konstigt att Micron inte reagerar alls... Någon info borde ju komma igenom... Har kunnat uppdatera min (fd) Waldorf mQ förut genom MIDI-OX och UX256, men då var det .mid-filer...

Ska prova med Alesis egna sysexdumpningsprogram också...

[Tillägg]: Freeloader fungerade inte heller... Hur ska egentligen Miron bete sig när man uppdaterar OS:et? Har aldrig gjort det förr...

Behöver man göra några andra midiinställningar på synthen?[/Tillägg]

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-31 15:13

Du kan prova detta program i alla fall funkar det för mej att föra över sysexdata till min ION.
http://www.bome.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 15:19

Öhm, om jag inte minns fel så måste du först hålla nere ett par knappar på synten och sedan slå på den, då kommer det att stå "Ready to receive..." i LCD'n. Nu är det bara att skicka sysex-filen över MIDI. När synten sedan tar emot OS:et så får man en indikering på hur många procent av filen som den har tagit emot också i LCD'n.

Jag hade stora problem att få det att fungera på min mac, jag provade två olika MIDI-interface och ett par tre olika program, jag drog igång en gammal PC med Win98 till slut och lyckades då på första försöket...

Jo jag vet att man ska hålla ner programs + setups när man startar... (tack iaf)

Ingenting jag provat hittills (inkl. Peos förslag på program) har funkat... Ska försöka göra om syxfilen till en mid fil och se om det hjälper... det enda jag kan komma på just nu som borde kunna funka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 18:41

Hmm, är du säker på att det inte är något fel på kopplingen mellan MIDI-ut på datorn och MIDI-in i synten? Har du testat att bara spela synten från Cubase? Jag har vid ett par tillfällen gått på nitar själv, i ena fallet var MIDI-sladden trasig, i andra fallet hade jag helt enkelt råkat plugga in sladden i thrue i stället för in(doh!).

Jag minns inte om synten behöver vara i protect off läge för att det skall fungera, har du kollat det?

Det var MIDI-OX jag använde till slut på PC, funkade bra för mig. När det inte fungerade på macen så var det nog för att den skickade för snabbt eller för långsamt, jag såg ändå på displayen på synten att det kom något via MIDI, därför tror jag att det är något vajsing med själva kopplingen mellan dator och synt eftersom du inte ser något alls på displayen. Så fort man börjar skicka något så står det i displayen att den tar emot saker.

Fixat!

Vet fortfarande inte vad som strular i min rigg, men nu är min Micron i vart fall uppdaterad till OS 1.1

Tog hem Micron till en kompis och fixade det där. Inga större problem förutom att jag fick sänka överföringshastigheten i MIDI-OX för att det inte skulle bli timeout på överföringen...

Det måste nästan vara något med mitt midiinterface eller dess mjukvara som strular. Det verkar ju inte som om sysexdatan sänds över huvud taget då micron inte reagerar alls. Är det någon här som har ett UX256 och jobbar med det i WinXP som har varit med om något liknande?

Tack för all hjälp allihop!

1
Bevaka tråden