Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

strulande oscilator! Hjälp?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-31 18:17

Har ett problem med en strulande oscilator i min cs60. Ena oscilatorn ger bara i från sig ett metaliskt högt ljud? Är oscilatorn kaputt, krasch eler behöver den kalibreras?(eller ska jag linda in den i alufolie?)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-31 18:45

Plastfolie har jag hört ska funka! :kaaaka!:

Förlåt

  • Medlem
  • 2005-12-31 18:50
Ursprungligen av platon:

Plastfolie har jag hört ska funka! :kaaaka!:

Förlåt

Ett internt skämt för invigda

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-31 20:03

spela in hur det låter vetja .. Kan ju vara precis vad som helst, men metaliskt ljud låter lite som om ring moden verkar vara tjoho eller om det kan vara något som modulerar oscillatorn kanske ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-01 11:37

Det är förhoppningsvis bara problem med elektroniken runt oscillatorn, jag minns inte hur CS-?0:orna ser ut inuti. Jag tvivlar starkt på att det är något som går att kalibrera bort. En okalibrerad oscillator kan låta falskt, fel, för svagt, inte skala rätt på tgb osv, men den skall låta hyffsat rätt ändå.

Är det här den CS-60 du rödmarkerade i en annan tråd? Var finns den? Hur mycket vill du ha för den?
(Eller tänkte du laga den och _sedan_ sälja den?)

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-01-01 13:38
Ursprungligen av Frebrik:

Det är förhoppningsvis bara problem med elektroniken runt oscillatorn, jag minns inte hur CS-?0:orna ser ut inuti. Jag tvivlar starkt på att det är något som går att kalibrera bort. En okalibrerad oscillator kan låta falskt, fel, för svagt, inte skala rätt på tgb osv, men den skall låta hyffsat rätt ändå.

Är det här den CS-60 du rödmarkerade i en annan tråd? Var finns den? Hur mycket vill du ha för den?
(Eller tänkte du laga den och _sedan_ sälja den?)

/Fredrik

Den är till salu och finns just nu i Svedala (och firar nyår) Om någon skåning/dansk är villig och hämta upp den och samtidigt lämna över en bunt sedlar eller mindre till formatet rolig sýnth vore det görnajs. Hade den inte varit så stor (plus att hon som bestämmer vägrar släppa in den hemma)
hade jag aldrig ens tänkt tanken på att låta den gå!

  • Medlem
  • 2006-01-01 19:49

Vad skulle du vilja ha för den? Mest skoj att veta. Kan nog tyvär inte få in den i lägenheten pga. platsbrist och flickvännen. Ungefär samma anledning till att du säljer.

Nära har jag ju. Bor i malmö så.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-01-02 00:20

Steve. Du har PM..

Jag har lagat en CS80 (nej, jag gör ALDRIG om det!) och kan meddela att oscillator-IC:n fortfarande går att få tag på från Yamaha. Det finns ett flertal olika saker som kan vara trasiga förutom oscillatorn så enklast så mäter man på en hel och en trasig oscillator och börjar med cv-in, vågform ut, filter in, filter ut, vca in...osv och jämför.

PM:a om mer hjälp behövs.

1
Bevaka tråden