Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mixerbord - hur, när, varför?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har länge gått och funderat på, och aldrig riktigt förstått hur, när och varför man använder ett mixerbord..
Är det vid inspelning, mixning, eller slutmixning?

Hur kopplas ett mixerbord för att kunna spela runt hårddiskinspelade ljudsnuttar genom mixerbordet om och om igen, om det nu är så det går till?

Vilka slags ljudkort lämpar sig bäst för ett stort mixerbord med många kanaler? ex tillverkare, typ osv..

Varför vill jag ha ett mixerbord i en riktig musikstudio?

MVH Micke

  • Medlem
  • 2006-01-06 02:51

Du ser förstochfrämst SKITCOOL ut när du tex vrider på panratten samtidigt som ett filtersvep. Om en tjej skulle se dej vrida på panratten så skulle hon falla för dej direkt. Du går även garanterat hem hos polarna. :kaaaka!:

Till ditt mixebord bör du även har ett ljudkort med lika många in som mixerbordet har subbgrupper.

Du kan använda mixerbordet till inspelning, mixning och slutmixning men de flesta slutmixar nog i datorn numera.

Du kan använda mixerbordet som ett instrument som mute'a och vrida i exakt rätt ögonblick. Ingen latency mer än den som är mellan hjärna och fingrar och för tiden att muteknappen att åka upp. Roligt med hårdvarueffekter, delayer och en parametrisk equalizer...

Skönt med en analog eq och man kan pressa kanalerna rätt bra utan att få jobbig digitaldist.
Jag slutmixar i datorn men jag har lite prylar utanför som ljudet får gå igenom ibland, en exciter och en spl-låda.

Man kan mixa till ljudet någorlunda på mixerbordet som man vill ha det. Ställa det likadant i datorn (finjustera förståss om det behövs) tycker det är svårt att höra ibland var det bråkar i datorn speciellt som en musrörelse på 0,5 cm gör 0-100%.

Det känns fysiskt, ensynth-enutgång-eningång osv. Man slipper misstänka några shortcuts. Det som finns det finns och är verkligt, inte virtuellt. Inget fel på virtuellt, inte det jag menar men gillar man mixerbord så gör man, kanske går att göra samma saker med en hårdvarukontroller.
Då får man buffersettings, drivrutiner, plugin-adaptorer, menyer, profiler och annat skojs som spelar in.

Ursprungligen av Regenholz:

Varför vill jag ha ett mixerbord i en riktig musikstudio?

Därför att du har så mycket externa grejer (t ex syntar) som inte får plats direkt i ljudkortet.

Det är smidigt med mixerbord för att sköta lyssning också i en stor studio. Det gäller mer när man spelar in annat än syntar, men det finns ju sådana instrument också.

Numera kostar även riktigt bra mixerbord nästan ingenting, så det är värt att skaffa ett bara för imponansfaktorn.

Jag använder ett gammalt analogt mixerbord till allt, även slutmixning. Jag upptäckte att jag blev effektivare på det sättet. När jag gjorde all slutmixning i datorn satt jag gärna och pillade med små volymkurvor som faktiskt inte gjorde så stor skillnad i slutändan, mer att perfektionisten i mig fick sitt lystmäte - snygg volymkurva liksom.

Nu ställer jag in grundnivåer och gör svårare volymkurvor i datorn, en del effektautomatiseringar osv, resten gör jag på gammalt vis på mixerbordet. Det är väldigt roligt att mixa då, som sagts ovan så blir det ett eget instrument. Jag har roligare nu. Dessutom tycker jag att mitt bord låter väldigt bra (eq, mikpreamp) vilket gör att jag gärna låter musiken gå genom bordet bara för den sakens skull.

Andra stora anledningar till ett mixerbord är ju förstås att lyssningen verkligen blir utan latency, att eq och mikförstärkare i många fall är bättre än plugins och ljudkortets, iaf om man satsar lite mer pengar på ett bord. Det finns fantastiskt fina gamla bord väldigt billigt idag, man kanske inte behöver köpa en extern mikpreamp då utan har 16-32 fina i bordet.

Så fort man skaffar sig, eller har, hårdvarueffekter, syntar och samplers är det också bra med ett mixerbord. Allting är inkopplat och åtkomligt, kan tappas av till ex reverb osv och belastar inte datorn överhuvudtaget.

Nackdelen är ju förstås att gamla bord oftast inte har automatiseringar och motorreglar, utom riktigt dyra och fina, vilket gör att man måste skriva upp alla inställningar på papper om man vill kunna återskapa en mix, men så är det helt enkelt.

Som prisexempel hittade jag ex denna:

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=3752620

Ett Soundtracs Solo 32 kanalers inlinebord. Säljaren vill ha 18 000 SEK vilket måste anses vara i överkant. I england hittar man annonser på liknande bord för 10 000 - 12 000. Jag tror att de kostade runt 60 000 - 70 000 SEK när de kom nån gång i mitten av 90-talet.

Citat:

Varför vill jag ha ett mixerbord i en riktig musikstudio?

Måste bara göra en reflektion över hur löjligt fort utvecklingen svischar fram... Sen 50-60-talet har man använt mixerbord och rullbandare, och på bara några år har bilden förändrats så kraftigt att dylika frågor faktiskt är relevanta!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-06 11:20
Ursprungligen av Peter H:

Måste bara göra en reflektion över hur löjligt fort utvecklingen svischar fram... Sen 50-60-talet har man använt mixerbord och rullbandare, och på bara några år har bilden förändrats så kraftigt att dylika frågor faktiskt är relevanta!

Tja, det är nog få som klarar sig utan en mixer. Att den precis som rullbandanren har
krypit in i datorn är en annan femma. Det påverkar förståss hur man arbetar, men det finns ju gott om dyra prylar som gör att man kan behålla det bästa från det gamla och kombinera med det nya. Så man har gott från mixerbord till mixer.

David Lennartson - Det var en mycket bra förklaring, den gav mej mycket! Tack!

Undrar bara en sak till då.. Om jag vill spela in ex sång, genom mixerbordet in i datorn mer eller mindre helt torrt, utan minsta effekt, men sen vill jag köra tillbaka den inspelade torra sången genom mixerbordet igen för att lägga på lite reverb genom auxtappning..och bara kunna spela upp den torra sången med auxtappad reverb, utan att spela in.. hur gör jag då?

Det beror lite på mixerbordet.

Koppla alla ljudkortets ingångar till antingen "direkt ut" på mixerbordets kanaler eller till subgruppernas utgångar. Koppla sedan alla ljudkortets utgångar till antingen de övriga kanalerna på mixern eller om det är ett inline-bord till motsvarande kanal du kopplat du kopplat ljudkortets in på.

Då får du in signalen torrt in i datorn och ut i mixerbordet antingen på nya kanaler eller på inlinekanalerna. I båda fallen kan du enkelt tappa av signal till reverb (eller anna effekt) för lyssning, både på den signal som just spelas in (och lyssnas på via mixerborder för 0 latency) och de som spelas upp, utan att det spelas in på datorn. Det spelas först in när du tar in det som går ut via Masterbussen till datorn, det är det som är det fina.

Det kräver ju dock att du har en eller flera externa effekter.

Hoppas det blev klarare.

Tackar så jätte mkt för era inlägg! mkt intressant..

Men 18db, varför lika många ingångar på ljudkort som subgrupper på mixern?

Och asså, hur bär man sig åt när man spelar in och mixar genom ett mixerbord? (mer eller mindre i detalj)

/Micke

Alla ljudkällor kopplas förstås till ingångarna på mixern, dvs mikrofoner, syntar osv.

Om ett bord har ex fyra subgrupper kan man förslagsvis koppla ljudkortets ingångar dit. Då kan man sedan enkelt välja vilka av mixerbordets ingångar som ska gå till respektive subgrupp och därmed in på ljudkortet. Man kan alltså använda ex fem mikrofoner till trummorna och skicka dem till kanal ett ljudkortet, fyra mikrofoner till blås och skicka dem till ljudkortets kanal två osv.

Ett annat sätt är att koppla ljudkortets ingångar till mixerbordets direkta utgångar, finns oftast på varje kanal på mixern om det är ett litet finare bord. Då skickas signalen som kommer in på respektive ingång på mixerbordet direkt vidare till ljudkortets ingångar. Detta är ju ett bra sätt om man har många ingångar på sitt ljudkort eftersom man då gärna har varje instrument på en separat kanal.

Ett mixerbord som är ett sk inline-bord har dessutom dubbla uppsättningar ingångar (vanlig mik/line-ingång och tapein för just bandspelare/dator), vilket underlättar oerhört när man spelar in och gör pålägg. Man kan lätt lyssna på antingen den inspelade kanalen, mixerbordets kanal eller båda och de ligger dessutom på samma plats "in-line" så det är lätt att få överblick.

Effekter, som reverb mm, brukar man koppla till AUX-bussarna. Det gör att man enkelt för varje kanal kan "tappa av" precis hur mycket av signalen man vill ska gå till just den effekten. Dvs hur mycket reverb sången resp saxen ska ha. Antalet AUX är helt enkelt hur många separata AUX-tappningar som finns på bordet och därmed hur många samtida effekter du kan ha att tappa av till.

Man kan också koppla in effekter på varje kanal på det som kallas insert. Då går hela signalen genom effekten och detta före något annat. Oftast brukar man koppla kompressorer på detta sätt eftersom man vill att de ska påverka hela signalen och inte bara en avtappad del.

Slutligen går hela ditt mixade paket till Masterbussen, det är också oftast det man väljer att höra på i sina monitorer. Det finns oftast också insertmöjlighet här för just kompressor, eq mm. Efter det går signalen ut, lämpligen tillbaka till ljudkortet på två ingångar eller till en DAT-bandspelare el för inspelning av den färdiga mixen.

Jag hoppas det inte blev för rörigt, mixerbord är ju byggda för att vara flexibla och kan användas på många olika sätt. Ovan är väl det mest konventionella sättet.

Jag hittade två artiklar om ämnet på Soundonsound, kanske intressant (dock lite enklare konfigurerat, 2 in 8 ut).

http://www.soundonsound.com/sos/Jun02/articles/mixercomputer.asp
http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/apr97/mixeranatomy.html

De va hur bra som helst, du har räddat mej ur den tjocka dimman, hade gått helt vilse! Tack än en gång!

MVH /Micke

Roligt att kunna hjälpa till. Försök få något tillfälle att sitta vid ett riktigt mixerbord. Oavsett om du tänker använda ett eller inte så är det roligt/bra/nyttigt att ha använt ett såpass att man förstår hur det mesta fungerar.

Programmen är ju för det mesta byggda som mjukvaruversioner av den hårda verkligheten.

Har en fråga till..

Är det möjligt att använda en annan ex micpreamp när man spelar in genom mixerbord, istället för att köra på ett mixerbords micpreamp? Alltså så att det inte blir preamp på preamp.
Med andra ord, typ stänga av mixerbordets egna preamp?

Blev lite luddigt, men hoppas nån hajjar..

Micke

  • Medlem
  • 2006-01-07 13:20

Koppla mikrofonen till mikrofonpreamp, ut från mikrofonpreampen till mixerbordet. Inget problem med det.

Okej tack! Men då måste jag koppla från preamp till mixerbordets line in antar jag? Det blir lite tokigt om jag kopplar preampen till mixerbordets XLR ingång? Bara så att jag har koll..

Det går bra att koppla till XLR men micken är ju redan förstärkt så du får väl gaina ner på mixern. Phantommatningen ska också vara avstängd efter som du matar micken från preampen.

fint!

Är det ovanligt att analoga mixerbord har balanserade in/utgångar?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-08 00:32

nej, det är det inte. Bara småmixar som har obalanserat ut pga platsbrist (oftast).

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-08 00:46

har man ett bra ljudkort man kan väl lika gärna skaffa sig en patchbay? funkar fint för mig. dock blir det lite jobbigt när man skall ut och spela. fick tipset av en kompis som gör likadant. båda använder motu.

1
Bevaka tråden