Jag tror inte MAX/MSP är djupare än Reaktor 5, det verkar som man kan grotta ner sig rätt rejält i core cells om man gillar DSP. Båda kan saker det andra programmet inte kan. Jag har inte använt MAX/MSP men jag har suttit lite med PD, som är gratisvarianten av han som programmerade MAX. Reaktor 5 var en rejäl uppdatering, så titta på det innan du bestämmer dig.
Jag skulle säga att det beror lite på vad du gillar att göra och vad du vill få ut av programmet. En av Reaktors stora styrka är det ofantligt stora användarbiblioteket - där finns allt från riktigt kompetenta kopior av diverse syntar/effekter till extremt konstiga och svårbegripliga patchar. Reaktor har helt enkelt en oerhört stor bredd direkt ur boxen, allt från analogsyntar till konstiga granulära samplers och udda sequencers. Att se det som en låda med 2000+ pluggar är inte helt fel.
MAX/MSP verkar mer vara inriktat på de som gör experimentell musik och helst bygger sina egna patchar. Jag blir mest irriterad varje gång jag sitter och bygger något i Reaktor, och MAX/MSP verkar betydligt lättare. Överlag verkar det vara mer poppis med knaster och brus än "normala" syntar i MAX-världen.
Båda har sina styrkor, och vad du ska välja beror nog mer på vilket du kommer bäst överens med.