Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presonus firepod

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att införskaffa en Firepod för att spela in flera kanaler samtidigt från ett allen&heath gl2000 mixerbord, editera och mastra i "cubase sx?" på en powerbook. hade även tänkt använda effekt pluggar vid livespelningar, sendat från och returnerat till mixerbordet.

Har någon erfarenhet av firepod i samband med mac och just cubase sx och har påträffats buggar vid inspelning eller krachar av drivrutiner? på alla spec nämner man bara cubase le vilket jag fattar e bara nån nedbantad semipro vers.

Kortet ligger mig av intresse pga flertalet balanserade ingångar, smidig firewire länkningen och bra upplösning till ett ganska hygglit pris ca 7000:-

Kanske dumt att skriva när du inte ber om andra tips men jag tipsar ändå. Echo Audios Audiofire 8 (tror jag den heter) är också mycket bra och har ett större antal inputs också. Den kostar runt 6k från Tyskland tror jag.

Cubase LE är bundlat/följer med ljudkortet, så jag gissar att det är stabilt och fint även mot SX. Har dock inte provat den kombon.

Som sagt, du vill kanske inte ha andra tips, men om du ska använda dig av ett mixerbord så har du säkert inbyggda mikpreamps och då kommer du ju att köra genom dem (för annars måste du ju ändå bypassa mixbordet) och då kanske du inte behöver betala för ett ljudkort som har 8 mikpreamps? Kanske är det något billigare Terratec Phase88 Rack FW ett alternativ? Det har faktiskt fått bra recensioner trots att du lär få höra av folk att det är ett oprövat kort inom musikproduktion.

två ypperligt intressanta alternativ! något av dessa tre kan nog bli en lycklig vinnare. frågan e bara vilket som är bäst anpassat till mac och program som cubaes sx, abelton live och reason samt vilka som passar sämst. kollar runt lite på tillverkarnas hemsidor och frågar runt. kom gärna med fler fakta och tips!

Mixerbordet har separata utgångar (balanserade xlr) för Master output samt bus 1-2 och 3-4(alltsomallt 6 balanserade ut)! vid mixinspelningar ger det bra möjligheter för flera olika tillvägagångsätt. samt att externa effekter kan returneras direkt till ljudkortet på dem sista två kanalerna(vips 8 kanaler använda optimalt!).

Ursprungligen av Fjodor:

två ypperligt intressanta alternativ! något av dessa tre kan nog bli en lycklig vinnare. frågan e bara vilket som är bäst anpassat till mac och program som cubaes sx, abelton live och reason samt vilka som passar sämst. kollar runt lite på tillverkarnas hemsidor och frågar runt. kom gärna med fler fakta och tips!

Mixerbordet har separata utgångar (balanserade xlr) för Master output samt bus 1-2 och 3-4(alltsomallt 6 balanserade ut)! vid mixinspelningar ger det bra möjligheter för flera olika tillvägagångsätt. samt att externa effekter kan returneras direkt till ljudkortet på dem sista två kanalerna(vips 8 kanaler använda optimalt!).

Jag ska vara ärlig och säga, trots att jag propsade för Phase88 Rack FW, att det hade inte macosx-stöd när det släpptes. Det har kommit i efterhand. Däremot borde det inte vara någon större skillnad produkterna emellan (med eventuellt undantag för MOTU som har ett ganska nära samarbete med apple vad jag förstått.) Använder de CoreAudio vilket de flesta gör så ska alla program på osx kunna prata med ljudkortet.

Cubase, Logic och Digital Performer brukar vara namnen som dyker upp i de här sammanhangen. Dessutom finns ju Live som sagt (inte att rekommendera att ha som enda DAW, för långsamt på mac för det) och jag gillar Tracktion som billigt alternativ till jättarna. Reason har inte ljudinspelning, så det är lite svårt att använda om du ska spela in.

Frågor om program har varit upp förr, testa sökfunktionen så borde du hitta massa åsikter.

Får man verkligen ändra sig så där ricko! haha!
motu verkar vara finfina kort som vem som helst vill ha men deras kort verkar inte finnas i samma prisklass.

Vad betyder DAW?
Live funkar ju bra att editera bla stretcha om samplingar som man tex tar från en gammal analog synt med skev arpegiator till... vad som helst! sedan kan man slänga in det i cubase, samplern eller dylikt för att mixa in det o så.

Ursprungligen av Fjodor:

Får man verkligen ändra sig så där ricko! haha!
motu verkar vara finfina kort som vem som helst vill ha men deras kort verkar inte finnas i samma prisklass.

Vad betyder DAW?
Live funkar ju bra att editera bla stretcha om samplingar som man tex tar från en gammal analog synt med skev arpegiator till... vad som helst! sedan kan man slänga in det i cubase, samplern eller dylikt för att mixa in det o så.

Ja, jag vill inte verka alldeles för positivt inställd till ett kort jag inte ens testat, men som sagt, jag har ingen som helst anledning att tro att Terratec Phase 88 Rack FW skulle ha dålig kompatibilitet med Mac. Jag var länge inne på att köpa det, så jag har researchat en hel de och det har fått många bra recensioner. Det håller tydligen hög byggkvalitet, har många bra features och låg latency. Jag blev dock kär i MOTU-kortet så det fick bli ett sånt istället på mellandagsrean.

DAW betyder Digital Audio Workstation och vad det är förstår du säkert. Din digitala ljudarbetsstation helt enkelt (din digitala utrustning med datorn som nav i hjulet.)

1
Bevaka tråden