Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tablet PC

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-10 20:44

Någon som har testat en sådan? Såg Microsoft köra demo på dem 2001, men nu verkar det som om de börjar komma ut på marknaden. De flesta större tillverkare av märkesdatorer på PC-plattformen har sin egen variant.

Windows XP Tablet PC Edition som operativsystem. Löstagbar skärm som är datorn i sig, du skriver på den direkt med en penna när du har kopplat loss den från tangentbordet. Handstilsigenkänning, så den får lära sig din handstil och sedan känner den igen den.

[CENTER]

Fujitsus variant av Tablet PC
[/CENTER]

Vad kan man tänka sig göra med en sådan här i musiksammanhang? Nya sorters användargränssnitt? Fjärrstyrning av andra datorer? Hemmavid skulle i alla fall jag gärna slå mig ner i soffan och slösurfa lite samtidigt som man kollar på tv eller liknande, inget störande tangentbordsknatter. Eller är grundkonceptet en helt befängd idé?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-01-10 20:49

Problemet med dem har ju varit att de inte klarat nationella tecken...vet inte om det har fixats nu...
Annars så har jag varit lite sugen på en...

Har kikat lite på mässor för några år sen, men inte riktigt fattat grejen... Då var dom iofs främst avsedda för industriellt bruk, och kostade skjortan. Sen är ju processövervakning inte den sexigaste demoapplikationen direkt.

Spontant känns det som en icke-portabel handdator. Men jag kan ha helt fel...

Jag kan tänka mig att en tablet-pc är ett intressant alternativ till en Lemur. Men det beror lite på skärmen, grejen med Lemuren är att den klarar av flera fingrar samtidigt. Ritprogram är ju också rejält mycket smidigare med en penna än med mus.

Men som enda dator? Nej. Det verkar vara en smart lösning för vissa situationer (på sjukhus, för att ta mötesanteckningar), men Windows Tablet Edition verkar vara lite väl ofärdigt.

  • Medlem
  • 2006-01-10 20:54

Vi skall skaffa en till jobbet som testburk rätt snart, så lite lär man i alla fall få känna på en. Verkar helt klart smutt värre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-10 20:55

En hybrid mellan en handdator och en laptop helt enkelt? Intressant ide, men den är rätt dyr så för att motivera sin existens så måste den i princip kunna ersätta en laptop för en del människor och kan den det så kan det säkert bli en hit.

  • Medlem
  • 2006-01-10 20:58

Det är en laptop där man kan koppla loss tangentbordsdelen. I alla fall den variant som IBM har.

http://www.pc.ibm.com/europe/thinkpad/why/en/xtablet.html?se&cc=se

eller vänder/roterar skärmen "ut_och_in" och lägger över tangenterna igen...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-10 21:11

Kan den läsa min handstil ska den banne mig få en kram, det är inte så ofta andra än jag kan det...

Jag har kört med ett gäng olika sådana. Imho så är de i stort sett endast användbara för att dema applikationer på mässor och sådant (de drar till sig lättflörtade kunder/kontakter/osv). Totalt värdelöst koncept för "desktoparbete" eller för musikmakare.

  • Medlem
  • 2006-01-10 21:45

Jag tänker mig att de skulle kunna funka bra för folk som tycker det är "svårt" med tangentbord och mus. Givet att pennstyrning fungerar tillräckligt bra för att lösa de vanligaste sakerna man vill göra. Mail, web och kanske lite ordbehandling.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 22:19

Givet din nya avatar jgb, har du numera svårt för tangentbord och mus?

  • Medlem
  • 2006-01-10 22:20

Näh, har bara svårt för människor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 22:21

Så det där är hur du ser ut när du är hemma å relaxar å slipper människor?

  • Medlem
  • 2006-01-10 22:22

Snarare när flickvännen skall envisas med att ta bilder när jag inte vill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 22:25

Det är klart hon passar på att ta bilder när du inte vill...

(När du vill vill hon väl annat menar jag... hrm).

men frågan e om det e så värdelöst om dem får lite kraft och går och peta på flera ställen samtidigt, att köra tex live-gig med i trånga och trassliga utrymmen [?]

(tänker då på andra modeller som man kan snurra skärmlocket på lite)

ni som tex kör abletonLive kan flippra direkt på skärmen ned klippta naglar \\ istället för att kana fingertoppar över de små stekhällarna\krana på EXTerna brädor →alternativt veva runt möss → i trånga bås bland sladdar och annat...

1
Bevaka tråden