Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låga datorpriser i USA

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var på en CompUSA butik i Houston idag som hade ett specialerbjudande på en HP dator som åtminstonde jag tyckte lät ovanligt billigt:

HP Pavillion 740N
Pentium 4 1.6GHz
256MB RAM
DVD+RW
CD-ROM
40GB HD
10/100 Ethernet
USB + Firewire
Windows XP

Pris: 8.700 kr ($899)

Köp till 256MB DDR för $49.90 och en 17" bildskärm för $89.90.

Observera att den har en DVD+RW (Superdrive) installerad. Billigt eller vad?

En sån måste jag ha...

Misstänker att det inte är en Superdrive (Pioneer) utan deras egna HP DVD+RW som är en annan "standard" än DVD-R.

Sen att den dock även klarar av DVD-R (tar jag för givet) är ju iofs bara ett plus.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 09:56

Apropå låga priser, vad tror ni om det här?

Apple PowerBook G4 800 w Apple 23" Display

Pris på svenska Apple Store: ca 91000 inkl. moms.

Pris på eBay: ca 26000

Fler än jag som blir fundersamma?

(Jag kanske glömde säga att datorn på eBay finns i Stockholm)

[ 10 Juni 2002, 09:57: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Tror du/dom glömt o lägga in ACD 23" . Det där är ju priset för PB 800an..

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 10:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Tror du/dom glömt o lägga in ACD 23" . Det där är ju priset för PB 800an..

Jag har inte glömt något. Det är ju det som är grejen. "Apple PowerBook G4 800 w Apple 23" Display" är vad det står på eBay.

Och URL till sidan var uppgifterna kommer ifrån?

Men, eBay har väl *auktioner*. Det går väl inte innan en auktion har avslutats säga vad en vara kostar, eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Men, eBay har väl *auktioner*. Det går väl inte innan en auktion har avslutats säga vad en vara kostar, eller?

precis

Det finns en speciell taktik inom auktioner på Internet (och liknande ställen) att om man sätter ett lågt förstapris, så kommer många att haka på auktionen och därmed driva priset högre än om man hade ett högt förstapris. Det kräver dock att den som säljer har en hel del is i magen.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 10:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:

Stämmer bra. Men jag skulle ju inte våga sätta ut varor för nästan 100000:- till ett utropspris på ca 25000:-. Det är möjligt, till och med troligt, att priset stiger en hel del (speciellt efter reklamen här =), men knappast så mycket så att det blir en dålig affär för köparen, tror jag.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-10 10:49
Citat:

Och URL till sidan var uppgifterna kommer ifrån?

Nu ska du inte komma och försöka sno en bra affär av mig här!

Jodå, självklart ska jag redovisa min källa: eBay

Säljaren av dom där sakerna verkar inte ha någon historik på eBay att luta sig mot. Det behöver inte betyda att det är något fel, men det ser inte helt bra ut heller. Jag gissar att det händer på eBay att säljarna inte fullföljer försäljningen om priset inte blir det rätta.

• Oregistrerad
  • 2002-06-10 12:14

Om ni ska köpa datorer på eBay, ta en titt här först:
http://www.macintouch.com/fraudreports.html

//Patrick

Citat:

Misstänker att det inte är en Superdrive (Pioneer) utan deras egna HP DVD+RW som är en annan "standard" än DVD-R.

Sen att den dock även klarar av DVD-R (tar jag för givet) är ju iofs bara ett plus.

Det stämmer att det är HPs dvd-brännare och inte en s.k. superdrive (som görs på Pioneers mekanism). Skillnaden är som sagt att HP har valt "DVDplusRW" och Pioneer "DVDminusR". Och jag skulle nog inte sätta mina pengar på att HPs brännare kan bränna dvd-r/rw. Vice versa är iaf inte möjligt.

Annars så har just denna HP-brännare äntligen kommit i en extern variant (med Firewire förstås). Även Sony har en modell som jag skulle gissa har HPs mekanism inuti.

DVD+RW är ett format mera inriktat på konsumenter och data, medan DVD-R var mera inriktigat på "authoring", skapande av DVD-filmer, typ. Det finns något som heter The DVD+RW Alliance och består av Dell, Hewlett-Packard, MCC/Verbatim, Philips, Ricoh, Sony, Thomson och Yamaha. Dom tycker, förstås, att DVD+RW är bättre än DVD-RW och om jag fick välja så skulle jag nog hellre ha DVD+RW.

Läs mer på DVDplusRW.org.

Tänkte bara ge en länk om "den andra sidan" också, dom har en sajt som heter DVD Forum och där pushar dom för att +RW inte är ett godkänt dvd-format:

Please note that the "+RW" format, also known as DVD+RW was neither developed nor approved by the DVD Forum. The approved recordable formats are DVD-R, DVD-RW and DVD-RAM.

DVD Forum ligger bakom det ursprungliga DVD-formatet. Dom som grundade DVD Forum är Hitachi, Matsushita, Mitsubishi, Pioneer, Philips, Sony, Thomson, Time Warner, Toshiba och Victor Company (japp, vissa företag som t.ex. Sony är med i båda formaten).

1
Bevaka tråden