Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mjukvarusampler är bäst på Akai?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 12:30

Dags att ta steget till den mjuka sidan. Jag har en hög S1000 och S5000-bibliotek och vill helst att de så bra som möjligt skall gå att köra i den mjukis jag väljer.

Allt talar för Kontakt 2 men det vore intressant att höra om det finns några andra erfarenheter, främst är det väl Mach 5 och Sampletank som jag tänker på. Någon som har använt dem och tycker det ena eller andra.

Finns det något som talar MOT Kontakt 2? Som jag ser det uppvägs prisskillnaden på ca. 1000 kr gott och väl av det enorma bibliotek man får på köpet.

Jag kör Macintosh men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-17 13:03

Mach 5 skall väl vara någon av de bästa sampler som finns till macintosh? använder själv mac och har spånat lite på mach5 nämligen. har kollat mig omkring och fått det svaret om man inte skall använda hårdvara.

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 13:38

Ja, nu har jag kollat runt lite själv och lite förvånad blir man. Det finns inget klockrent alternativ om man kör Logic.

Mach5 verkar mycket bra men saknar stöd för extra utgångar som AU-plugin i Logic! En stereo ut det är allt. Lite väl plottrigt interface om man inte har jätteskärm.

Kontakt2 verkar mycket intressant men demon jag testade var buggig och instabil och läser man på NI:s forum verkar produkten inte vara att lita på för närvarande. Många krashrapporter är det.

Sampletank2 verkar ok men med begränsade möjligheter till egen redigering av zoner, loopar etc.

Halion3, på sätt och vis det enda stabila alternativ som hade allt det jag sökte från Akai: multipla utgångar, zone-crossfade, filter och adsr på varje zon m.m. Men det är rätt tråkigt användargränssnitt, omodernt och fult.

Nä jag väntar till dess Mach5 stödjer multipla utgångar eller Kontakt2 blir stabilt. Har ingen lust att köpa något som känns halvbra. EXS24 får duga så länge.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 14:04

Måste du köra allt i en instans då? Du kan ju dra igång några olika Mach 5:or?

• Oregistrerad
  • 2006-02-03 16:22
Ursprungligen av PF:

Måste du köra allt i en instans då? Du kan ju dra igång några olika Mach 5:or?

Men det är opraktiskt om man har ett trumkomp och vill lägga ut t.ex. BD, SD på separata utgångar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 16:40

Kan annars rekommendera Reason som kan läsa AKAI-CD-romar och konvertera till refills... NNXT är grym. Den har också separata utgångar. Men då får du köra ReWire mot Logic eller vad du nu använder.

Citat:

EXS24 får duga så länge.

Blev lite nyfiken: Anses inte den vara ganska kompetent?

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 21:56
Ursprungligen av Peter H:

Blev lite nyfiken: Anses inte den vara ganska kompetent?

Den saknar en del saker för att korrekt kunna återge Akai-bibliotek t.ex. crossfade mellan keygroups.
Editorn är dessutom utomordentligt trist och gammalmodig.

• Oregistrerad
  • 2006-02-05 21:55
Ursprungligen av PF:

Kan annars rekommendera Reason som kan läsa AKAI-CD-romar och konvertera till refills... NNXT är grym. Den har också separata utgångar. Men då får du köra ReWire mot Logic eller vad du nu använder.

Blir det sampleexakt synk om man kör ReWire?

Se upp med NI KONTAKT! (Även nuvarande version) Den återskapar inte vissa layers, prg och L & R separationer rätt. Hade tidigare alla ljud i AKAI format + JÄTTTE S-Bibliotek. Något hände i Bredd och "häng-känslan" i KONTAKT. Gjorde en jmf med HALION som återgav EXAKT som det skulle. Nu hatar jag Halion och dess gränsnitt + metoderna. Så MOTU 5 är att rek. Återger mina GIGA, AKAI, EXP24 (Jag är PC) och t.o.m gamla SF filer som de ska.

DESSUTOM Behåller du samma "känsla" av att bläddra i Partitionerna RESP Samplingarna genom MOTU Femman!! (Ni som har Loopar i AKAI-format blandat med instruments vet...)

• Oregistrerad
  • 2006-12-13 05:44

OK, tack för svaret. Nu var det ju ett tag sedan jag startade tråden men Kontakt tänker jag inte skaffa i vilket fall. Det var bara en massa problem med den demo jag testade. Verkade oerhört instabilt och opålitligt.

Jag körde faktiskt vidare med EXS24 men din info om Mach 5 är välkommen. Jag kan fortfarande tänka mig det programmet. Kanske skulle jag skaffat det om de hade haft en demo man kunde prova...

1
Bevaka tråden