Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köpa hårddisk till PCn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så eh...vad ska man köpa för hårddisk? minst 100GB hade jag tänkt, fast å andra sidan: vilken storlek är mest Gig för pengarna?

och var ska man köpa den (om man bor i Sthlm/på Internet)?

Kan man köpa fel? Finns det flera sorter liksom?

Tack på förhand!

/HP

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 14:54

IDE och SATA är vanliga format. Om din dator klarar SATA så är det att föredra (= snabbare access). Fel kan man inte direkt köpa. Jag köpte nyligen en 160 GB IDE, de ligger på runt 800:- ink moms. Kolla www.pricerunner.se.

• Medlem
  • 2006-01-16 14:59

Samsung gör väldigt tysta diskar. Jag köper alltid Western Digital eller möjligen Seagate, har aldrig haft några problem med de diskarna.

Köp inte Maxtor.

aha thanks!

ide säger datan att den andra hårddisken är. dell personaldator från typ 2002. är sata kört då för dens del?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-16 15:05

Jepp, då är det nog ingen IDE att välja något annat än IDE.

alright! tack för hjälpen båda två!

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 15:50

I Stockholm:
mycom och webhallen brukar ha ok/bra priser.

Kan intyga att Samsung är tyst. jag har dessutom monterat den i cykelslang -hängandes fritt på en 5 1/4 plats.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-16 17:06

Beror lite på vad du har för krav egentligen. Har inte exakt koll på diskarna i dagsläget, men en tyst disk föredrar jag. Ta med en miniräknare så kan du kolla pris/gig I allmänhet så är dom mellanstora diskarna mest prisvärda. Men egentligen kan man inte köpa fel idag Om ditt moderkort har stöd för SATA så är en sån att rekommendera.

Maxtor blev uppköpt av Seagate rätt nyligen. Vad nu det innebär återstår väl att se, men jag gissar att seagate tar itu med maxtors kvalitetsproblem och innan dess skulle jag inte köpa någon av deras modeller som finns kvar ute på marknaden.

Tror 250 GB ger mest för pengarna idag.
Kolla komplett.se eller datorbutiken.com

• Medlem
  • 2006-01-16 18:03

Jag rekommenderar en extern hårddisk med USB om du bara ska ha den för datalagring (och inte till hårddiskinspelning).

Tror att alla tillverkare numera uppger vilken db-nivå diskarna håller. Gå in på deras produktsidor och kolla.

jag tjackade en hitachi 250 GB för 1155:- på mycom. känns nice... tack för tipsen alla!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-23 08:58

Perfekt!

• Medlem
  • 2006-01-23 15:44

Grattis!

1
Bevaka tråden