Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internethostning av mkt data... vad får det kosta?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 12:59

Vad får det kosta om man vill ha en sajt som tar upp 300-500 GB? Hur gör man det snyggast / bäst? Sätter upp egen server? Men om det blir väldigt mkt trafik, placerar den hos ett företag som pysslar med hosting? Vad kan det kosta - eller rättare sagt - vad "ska" det kosta per månad? Det kan bli exakt hur dyrt som helst men jag vill hitta en billig, jättebra lösning...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-17 13:06

Menar du verkligen 300-500 Gigabyte?!? Har svårt att tro att det kan bli så speciellt billigt med de siffrorna.

Där jag har min easedrop domän kostar en 300 GB dedikerad server c.a 4000 i månaden, men då är det fri trafik. Nej, så vidare billigt kommer man nog inte undan när man talar om den mängden data.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-17 13:12

Vi betalar ca 20.000kr per år för den tjänsten. Då är dessutom servern en Mac OS X server:)

Vet ej om det är billigt/dyrt men det är värt priset för den tjänsten.

D.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 13:16

Jepp, det är ju ett företags trafik så det är klart att det blir bortåt tusenlappar. Jag har fått se vad företaget betalar idag och jag fick en chock... ögonen höll på att trilla ut. Martin & Dee - namedroppa gärna vilka som tar dessa priser.

Box Hosting, har jag.
http://www.box.se/?page=server/info

Edit:
Såg detta:
Hastighet 512 kBit/s

Är inte det rätt lamt? Men, jag får sjukt bra hastigheter på min domän, upp till 700 Kb/s upp och ned, men det kan ju knappast vara på en 512 KB-lina?

  • Medlem
  • 2006-01-17 13:27

MP: Det där är väl minsta _garanterade_ hastigheten?

Jag läser ju som en blind höna. 300 GB var ju trafiköverföringen/månad och inte utrymmet. PF kan nog bortse från mitt vilda spekulerande i vad box har att erbjuda, jag verkar ha läst lite för snabbt.

Jag skulle inte sätta upp en egen server om ni inte har tillgång till någon väldigt duktig IT-snubbe som kan webbservers. Om bolagets inkomster hänger på att servern funkar bör det rimligen också kosta därefter - räkna på vad en veckas nedtid skulle kosta i uteblivna inkomster tex. Jag skulle säga att tillförlitlighet är viktigare än hastighet i det här fallet.

20000/år tycker jag låter rätt rimligt om det inkluderar backuper och liknande. Det går säkert att hitta aningens billigare, men det här är som sagt något där jag tycker att ni inte ska snåla.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 13:45

Företaget betalar idag mer än 10 ggr så mkt... :eek:

Jepp, det måste nog vara fri trafik / månad och cirka 300 GB lagring, minst.

Priset sticker ju iväg om ni vill ha mycket garanterad bandbredd och utan tak på trafik. Ta reda på hur mycket ni använder idag kanske? Jag tror att ett bolag som Boxhosting kan ge er ett pris om ni kommer med önskemål, så shoppa runt. 10ggr mer låter väldigt dyrt, men jag vet ju inte vilka trafikvolymer ni handskas med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 13:54

Svårt att vara köpare av såna här tjänster, lätt att bli grundlurad känns det som...

Du får väl kolla runt bland flera olika firmor och höra med andra bolag om hur de sköter sin internethosting om de vill svara på det.

Patrik, ta kontakt med DGC... skickar dig ett namn i pm. De har ju sitt säte i Norrtull (Sveaplan). Vet inte hur billigt ni kan komma undan men hör efter.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-17 15:48

Vi använder oss av:

http://www.databasen.se/

Men jag vet att http://www.fsdata.se också har denna tjänst.

D.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-17 15:49

Men, kom precis på att har inte Björnström en tjänst för just detta också?

Yea, sänd ut en offert till olika företag vetja och sen ta det bästa.

Låter som vettigast att hyra en sej på en hel maskin när det är så mycket data. Här i Göteborg vet jag att Tripnet är rätt bra på sånt, har haft en del med dom att göra i jobbet. Vet inga priser dock.

Jag tror att co-location lär bli det billigaste alternativet i det här fallet. Helt enkelt att bygga sig en dator med det man vill ha och hyra in den i ett rack i något bergrum någonstans. Oftast används den här typen av tjänster av mindre webbhostingföretag som helt enkelt vill ha någonstans att ställa sina hostingserverar, men skulle väl fungera fint i det här scenariot också. Har ni lite inhousedatorkunskap lär ni komma ganska billigt undan, för då kan ni ju administrera burken själva och sådär, och kan få tillgång till många tjänster som hostingföretag inte erbjuder.

Kolla gula sidorna eller nåt efter co-location

  • Medlem
  • 2006-01-18 08:28

Bygga dator, se till att ha fungerande backuplösning och sedan co-location.

  • Medlem
  • 2006-01-18 10:52

PF, kolla med dom där som du var och snackade med om säljarjobbet. Dom är rätt billiga har jag för mig.

[OT] "namedroppa" skulle passa finfint i tråden om tidingen Studio. [/OT]

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 12:11

Hey boys. Jo, co-location låter som rätt alternativ.

Håller också att letar efter hosting för ett par sajter som tillsammans drar cirka 350 GB per månad och har cirka 60.000 besökare. Mycket Flash och film.

Har funderat på co-location, men det känns lite vanskligt. Vad gör man man om servern går ner?
Kunnandet för att konfigurera och administrera servern finns, Men det kan ju vara lite svårt att lösa allt på distans.
Delar man däremot burk med flera sajter hos ett webb-hotell är de ju tvungna att gör något åt det. Och det snabbt eftersom ingen står ut med 30 arga kunder...

Ursprungligen av Melker Lindström:

Håller också att letar efter hosting för ett par sajter som tillsammans drar cirka 350 GB per månad och har cirka 60.000 besökare. Mycket Flash och film.

Har funderat på co-location, men det känns lite vanskligt. Vad gör man man om servern går ner?
Kunnandet för att konfigurera och administrera servern finns, Men det kan ju vara lite svårt att lösa allt på distans.
Delar man däremot burk med flera sajter hos ett webb-hotell är de ju tvungna att gör något åt det. Och det snabbt eftersom ingen står ut med 30 arga kunder...

Ni kan ju alltid prova ett konto hos DreamHost.

http://strongbox.se/
200GB/mån och obegränsat med utrymme för 124kr/mån. I värsta fall kan du kanske skaffa dubbla konton där?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-03-04 12:18

prq har ganska hyfsade priser för Co-Location.
http://prq.se/

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-03-04 12:29
Ursprungligen av Sidde:

prq har ganska hyfsade priser för Co-Location.
http://prq.se/

prq har en hel del trevliga tjänster. Men närheten till the pirate bay kan vara ett riskmoment. Men vpn tjänsten är trevlig då man kan ta sig förbi illasinade ISP:er.

1
Bevaka tråden