Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsida till Adlib Tracker II lanserad!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-17 13:05

http://www.adlibtracker.net

Okej, det här är extremt ol-skool, men en del av er vet att jag gjort lite musik ibland med ett program som heter Adlib Tracker II. Det är ett musikprogram dedikerat till att få mesta möjliga kräm ut ur OPL3-chipen som var vanliga på Sound Blaster-korten under mitten av 90-talet. Jag brukar chatta med kodaren bakom programmet och det var säkert två år sedan vi diskuterade om en dedikerad hemsida till programmet, eftersom den enda andra större hemsidan rörande OPL2/3-FM syntes blev allt mer sällan uppdaterad.

Nu är sidan i alla fall klar och är publicerad sedan några dagar tillbaka. Den ser kanske inte mycket ut men det finns ändå mycket tid och tanke nerlagt bakom den och det material som finns på sidan. Kanske växer den med tiden också, skulle till exempel vara kul att göra lite intervjuer och samla lite ljudmakartips och sånt. Javisst, extremt nördigt å ena sidan men å andra sidan är det egentligen inte så annorlunda från analogfetischism och filterchipkunskaper. Hoppas någon av er får lite ut av sidan i alla fall.

Vore givetvis skoj med kommentarer. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-17 15:56

fin sida tycker jag! programmet verkar inte så dumt och kraftfullt. verkar spännande att lattja med opl tycker jag. för den som inte har en gammal pc kan man köra programmet med dosbox, fast det tar ju lite extra cpu såklart.

kul att old-skoolfanan hålls! jag är barnsligt förtjust i såna här gamla grejer. tänker främst på bars'n'pipes och såklart alla möjliga sorters trackerprogram.

Tjusigt!

Mysigt som tusan, som redan sagts. Gillar färgerna - och framförallt screenshotssidan. Inte illa alls

Skitnice! Nu får du ta och visa vad du gjort med programmet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-17 23:58

Tack allihop!

inkinen: Det stämmer med Dosbox. Numera utvecklar Stanislav faktiskt programmet i Dosbox, vilket ju kan kännas lite motsägelsefullt. Å andra sidan är Dosbox's OPL3-simulering väldigt bra och jag brukar betatesta det på "the real thing" också.

zinger: Det finns lite ljudexempel på download-sidan, bl.a. en Kraftwerk-cover och ett annat stycke av mig.

Ursprungligen av encore:

zinger: Det finns lite ljudexempel på download-sidan, bl.a. en Kraftwerk-cover och ett annat stycke av mig.

Jäkligt tjusigt programmerat. "The Absence Of Julia" påminner mig om dagarna jag satt drägglande och klistrad framför datorn lyssnandes Pink's (inte hon) gamla MODs. Underbart snyggt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-18 12:08

(något försenat svar @ zinger): Tackar. Det var rätt kul att lyckas få FM-syntes att låta en smula SID. Det finns ett program som heter LLSID (finns länk till det på sidan) som är en SID-spelare till OPL3. Det var det programmet som sporrade mig att försöka förstå hur man kom fram till pwm-ljud genom att blanda olika vågformer med olika moduleringsstyrka.

det här var grymmt schysst., jag gillar ljudet stenhårt. koola demo's encore!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-21 13:23

Superfin Kraftwerk-soundalike! Lägg upp din What Is Love också!

Användargränsnitt from hell! Trackers är inte gjort för vanliga musiker utan programmerare som vill göra musik. Riktigt snygga ljudsnuttar dock. Beundrar de som orkar göra musik med fyra rader rullande kod. Och kul att man kan kräma ur så mycket variation ur en sådan enkel synth.

Computer World var stenhård!

Frågan är, finns det nån VSTi som emulerar chipet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-21 20:53

remsjev: Kul att du gillar.

PF: Tackar, kan lägga upp Howard-covern här nån dag (orkar inte ikväll).

Dalleponken: Jag vet inte om jag håller med dig om användargränsnittet, det är ju tangentbordbaserat till största del. Ur trackersynpunkt tycker jag det är det bästa musikprogrammet som finns till att styra OPL3-chipet (man kommer åt alla chipets möjligheter och kan använda det musikaliskt på ett rätt vettigt sätt, vilket är viktigt för mig).

Mig veterligen finns det ingen VSTi som emulerar OPL3, men du kan ju leka lite med VOPM som åtminstone har den rätta yamahaiska fm-klangen över sig. Skulle någon få för sig att göra en sådan VSTi borde man dock ta lika mycket hänsyn till roliga funktioner så som macros (som finns i Adlib Tracker II), så som de t.ex. har gjort med quadrasid-vsti:n.

1
Bevaka tråden