Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man en VST midiplugg?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-17 21:25

Har lite idéer jag skulle vilja förverkliga. Vill göra en VST som hanterar midi in-ut, liknande en trumsequencer (tänk fruity loops sequencer). Kan programmera C/C++ hjälpligt, men vet inte riktigt var jag ska börja. Vet att audiorealism bassline kan ge midi ut så det borde gå att göra.

Någon som vet om något kodexempel på ett vst-instrument som tar både midi in och midi ut? Tycker det är mycket enklare att lära mig koda saker om jag har någon fungerande kod att titta på.. Enda kodexemplen jag hittat för VSTs har varit för hur man gör effektpluggar. Men jag kanske har tittat på fel ställen

Jag kan inte C++, men jag tycker det vore superläckert att få bygga ett användargränssnitt. De flesta gratispluggar ser verkligen hemmagjorda ut. Bra programmering men ingen som helst kunskap om GUI.

Många pluggar verkar vara gjorda i något som heter Synthedit, har du kollat på det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-17 22:00

Du kan ju kolla lite på synthedit, där kan man , om jag har förstått det rätt, skriva egna moduler i typ c++ och sen använda befintlige moduler i synthedit och sen kompilera ihop till en vst. Om du inte vii göra allt jobb själv vill säga.

nackdelen med de flesta syntheditpluggarna är väl att de brukar bråka rätt ofta. tar oproportionetligt mycket cpu och minne och allmänt buggiga.

vad jag märkt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 23:33
Ursprungligen av thomasjaldemark:

nackdelen med de flesta syntheditpluggarna är väl att de brukar bråka rätt ofta. tar oproportionetligt mycket cpu och minne och allmänt buggiga.

vad jag märkt.

Det beror helt och hållet på hur man designar i synthedit och hur modulerna man använder är kodade... Gör man "rätt" så fukar det som en klocka, gör man fel kan man lätt sluta på 100% Cpu.

Finns ett prefab på en 16stegs stepsequencer på synthedits yahoogrupp gjord med standardmodulerna. Dock blir det inte en midi-plugg i synthedit, snarare en VSTplugg med midi ut.

Jag har inte sett någon sådan exempelkod.. men iofs så letar jag inte direkt efter sånt. Manualen till VSTSDK har jag för mig är ganska så intressant.. och det är nog det vettigaste stället att börja på om man inte tar fegisvägen (synthedit eller liknande)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-17 23:16

Har tittat lite på synthedit förr, kanske kan vara värt att hoppa på ordentligt och se vad det kan göra. Kanske går att göra nåt sånt i reaktor annars?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-02-11 22:38

jMax finns ju alltid. det är gratisklon av MAX/MSP. däremot vet jag inte hur man exporterar. har inte kommit så långe ännu.

1
Bevaka tråden