Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CMU-800 demo

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.moebus.de/synth/cmu800/CMU-800%20Demosong%20(c)1983%20ROLAND%20Co.%20performed%20by%20Theo%20Moebus%20(c)2005.mp3

Skönt demo av denna nydanande och idag inte särskilt användbara (?) lilla låda. Leadsynthen är dock en teisco 110f

vintagesynth:

"The Chord/Melody section has only 1 sound. The drum section is similar to the TR-606 Drumatix, and the bass section is similar to the TB-303 Bassline (some limited adjustments in sound were possible via software). It has separate melody, bass, chord, rhythm, mix outputs. There's also 8 cv/gate outs to run external analog equipment by control voltages, and there's a click in/out

t's definitely a limited instrument today, but it's unique, quirky and capable of some nice analog Roland sounds for cheap. If you have an old Apple or PC lying around, and access to the correct software you're in luck! Otherwise the CMU-800 is just a fancy paper-weight. "

Riktigt bra ostig låt iaf.

• Medlem
  • 2006-01-18 22:55

Jag hadde gärna velat ha den andra va den nu heter.. CMU-***??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-18 23:19

Aaargh det rinner smör ur öronen!!

Kunde de inte ha gjort ett liite ballare demo? Med tanke på att Astral Projection ska tycka mycket om den CMU-810 eller vad den heter borde man kunna få lite bättre ljud ur den..

Det lät ju grymt ju!

Teiscon är ju det som låter bra här. Visst lite kul och mysigt men jag är inte imponerad.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-18 23:55

Hehe, inte helt olik stuket på demolåtarna på Roland D-10. Cheezig och fin.

Väcker lite liv i denna gamla tråden. Nån som har nån koll på programvara etc till en sån? Jag har en som kommer snart till mig..

Ursprungligen av synthmicke:

Väcker lite liv i denna gamla tråden. Nån som har nån koll på programvara etc till en sån? Jag har en som kommer snart till mig..

Kolla på AH, där finns folk som har mjjukvaran. Mycket riktigt måste man ha en Apple II eller C64. Den har 8 cv/gate och clock ut vilket borde vara kick-ass som vintage sequencer. Jag har dock ingen aning om vilken upplösning DA-omvandlarna har, eller om den klarar av portamento. Kommer din burk från utlandet eller inrikes?

hmm, var inte det något till apple2, tror jag?
kool liten grej iaf

Den kommer från utlandet. Köpte den på Vemia. Den har stickpropp enligt engelsk standard, så jag måste byta den vid nåt tillfälle. AH är det en lista? Jag kanske ev. får en polares apple (lite osäker på modell, men gammal är den) förutsatt att hans farsa inte slängt den. Annars vore ju ett interface till c64 intressant. (En sån har jag ju)

Den kommer från utlandet. Köpte den på Vemia. Den har stickpropp enligt engelsk standard, så jag måste byta den vid nåt tillfälle. AH är det en lista? Jag kanske ev. får en polares apple (lite osäker på modell, men gammal är den) förutsatt att hans farsa inte slängt den. Annars vore ju ett interface till c64 intressant. (En sån har jag ju)

AH = Analogue Heaven, mailinglista. Googla så hittar du. Apple II,II+,IIe och II europlus är de modeller som skall fungera.

Ok.. dock har jag inget interfacekort, så jag vet inte om jag kan få igång den även om jag har datorn. Har mailat Roland, men inte fått nåt svar. (Kanske mailade fel avdelning..)

Ok.. dock har jag inget interfacekort, så jag vet inte om jag kan få igång den även om jag har datorn. Har mailat Roland, men inte fått nåt svar. (Kanske mailade fel avdelning..)

Illa. Interfacekortet/kabeln är den som är svårast att få tag på. Det är nog ytterst få på Roland idag som känner till produkten - mycket begränsad upplaga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 08:56

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fhomepage2.nifty.com%2Frjb%2Fcmu800.htm&langpair=ja%7Cen&hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools

Bygg ett eget midi-interfacekort till CMU-800. Tänkte beställa PCB om någon är intresserad av att beställa flera PCBer så hör av er...

Nyare version på länken om ni går in under "blog" och väler cmu-800 i listan till vänster...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-27 09:46

Sorry Dego, men jag tror inte killen säljer PCBar

" Is it possible to buy the parts / pcb as a kit? I can install it myself but i cannot manufacture the pcb.

sorry... Sorry ...
It is only an introduction of the manufacturing method of MIDI KIT in this blog. It is only an introduction of the manufacturing method of MIDI KIT in this blog.
Parts/PCB cannot be sold. Parts / PCB cannot be sold."

Men man kan ju alltid ladda ned PCB-imagen och etsa själv...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 10:11
Ursprungligen av kroffe:

Sorry Dego, men jag tror inte killen säljer PCBar

" Is it possible to buy the parts / pcb as a kit? I can install it myself but i cannot manufacture the pcb.

sorry... Sorry ...
It is only an introduction of the manufacturing method of MIDI KIT in this blog. It is only an introduction of the manufacturing method of MIDI KIT in this blog.
Parts/PCB cannot be sold. Parts / PCB cannot be sold."

Men man kan ju alltid ladda ned PCB-imagen och etsa själv...;)

Läste det men tänkte beställa PCB-image i Sverige. Hittade ett ställe som gör det för 210 kr inkl moms och frakt...

Senast redigerat 2008-02-27 10:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 13:30

Priset för pcbn blev sedan 140 kr hos pcbmanu...

Demo på youtube av picversionen. Jag gör AVR-versionen:
Translated version of http://www.rjblog.net/archives/2008/e000304.php

Det händer grejer och har snart AVRen klar efter mångt och mycket. Så snart blir det cmu-800 action!!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 13:39

Koolers.
Synd att du inte har talets gåva som han i filmen...:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 13:48
Ursprungligen av kroffe:

Koolers.
Synd att du inte har talets gåva som han i filmen...:p

äh, jag har grym falcettsång ist.:cool:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 14:03

Matrixsynth: PNW06: James Demos His Roland CMU-800

...den rafflande fortsättningen...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:05

Ärligt så borde snubben sodomeras för tråkighet... (med en cmu)

Jag får göra roligare filminlägg sen när trummaskinen är moddad med...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:08

Som pcbet blev efter tillverkning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 17:29

Bild på inälvorna

Pcbet med midikitet i mitten mellan trafot och psu...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 19:26

Fick det INTE att fungera. Kroffe och jag försökte få igång det ikväll men det gick inte som det skulle. Vi kunde dock höra en snare... Felsökning och fortsättning följer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 21:06

Verkar AVR:en funka? Det kan ju vara vajsing på programmeringen... host...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 21:16

Får inte rätt ström till AVRen än. Så för tidigt att säga...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-26 14:49

Näe...det var lite skumt - nu hann jag inte sätta mig in i schemat riktigt, men matningen till kortet var ju väntade 5V, men mellan pinne 7 och 8 (tror jag det var) på AVRen var det bara typ 0.2V eller nåt... jag tror Dego slarvat med lödningen nånstans trots att han hävdar motsatsen...:p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-10 16:09

Jag hade slarvat med lödningen, nu matas den med rätt spänning. Ska kolla mer lödpunkter ikväll då den ännu inte funkar som den skall. Efter det så får man kanske gråta ut hos Frebrik för kolla av AVR....

Spännande att se att ngn i sverige tar tag i detta!

Bevaka tråden