Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort: Firewire eller USB?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 12:21

Jag har tidigare använt CubaseVST (inte särskilt mycket?) men ändå provat på. Har några MIDI-moduler, ett fullstort MIDI-klaviatur, ett gäng mikrofoner/mixer, en massa akustiska instrument och en spirande experimentlusta! Tänkte köpa Logic express och använda den gamla datorn som musikdator (Mac G4 400MHz). Har tidigare använt det inbyggda ljudkortet men anar prestandavinster med ett externt ljudkort.

Fråga 1: Bör jag skaffa ett ljudkort - och varför?
Fråga 2: Om ljudkort till Macen (Firewire400, USB1): Firewire eller USB?

Torbjörn Axner, Västerås

• Medlem
  • 2006-01-19 12:25

1: Bättre prestanda än med det inbyggda ljudkortet lär du inte få såvida du inte köper dig ett ljudkort som kan köra pluggar i sig självt (DSP på kortet för t.ex. reverb/kompressorer/annat)
2: Firewire, alla dagar.

Framförallt så är det bättre ljud i ett nytt ljudkort, speciellt om det är en så gammal dator som G4/400. Och du har möjlighet att skaffa ett ljudkort med flera ingångar också om du skulle behöva. Firewire är att rekommendera, men USB kan funka om du inte spelar in för många kanaler samtidigt (2 kanaler verkar funka, men fler än så kan ge upphov till problem) och väljer produkter med bra drivare.

• Medlem
  • 2006-01-30 18:59

Vilket kort kan rekommenderas? Jag har snart en InteliMac och vill börja lattja med gitarrerna... Priset är inte oviktigt.

Om det är enbart till gitarrer så rekommenderar jag någon ball förstärkaremulator med USB-portar. Något från line6 eller boss t.ex..

• Medlem
  • 2006-01-30 21:22

Jag är helt grön på detta. Räcker USB? Jag kanske ska lägga till att jag inte står ut med lagg. Eller har dessa USB2?

USB1.1 räcker till 4 kanaler i skön kvalité.

• Medlem
  • 2006-01-30 22:02

Line6 hade inget för mac. På BossUS hittade jag inget alls.

Jag kör min pod xt live till en mac. Alla deras USB-pryla fungerar väl till OSX?

• Medlem
  • 2006-01-30 23:00

Ah, jag kollade igen och såg att jag var inne på emulatorerna. Men de fanns iaf inte för mac.

Vilka emulatorer var det? Alla jag kollar på är för OSX.

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 23:20

POD XT funkar utmärkt till Mac. Kör på en själv.

• Medlem
  • 2006-01-31 20:21

http://line6.com/guitarport/faq.html#faq06

Men jag vet inte vad det gäller...

• Oregistrerad
  • 2006-01-31 20:36

PCI-kort!

Firewire eller USB? Svar: PCI-kort!
Ett Pci kort har oftast möjlighet att ha lägre latency och det är inte dumt det!
Sen är PCI-korten bättre på stabil och jitterfri klocka ( wordklock ). Enligt Bob Katz
( masterings guru och digitalljuds"proffessor" ).
Kolla in RME´s ljudkort!

• Medlem
  • 2006-02-10 18:28

PCI är inte ett alternativ om man har en iMac.

1
Bevaka tråden