Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL - Vilket abb. är bäst?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2002-06-10 10:50

Eftersom BoStream lamade sig o höjde nåt extremt kan vi ju utesluta dom...

Jag undrar lite om typ Tiscali, Spray eller Telenordia, någon som har erfarenheter eller har hört nåt om dom?

Bostream är ju fortfarande bäst, om än dyrast. Men du får ju FAST IP samt 2,5Mbit/s.

• Avstängd
  • 2002-06-10 10:53

Det va ju det där med priset, päronen tyckte det va lite väl saftigt... cHELLo som vi har i nuläget ligger på typ ~350.

Jo men du frågade vilket som var bäst
Inte vilket som var bäst pris/prestanda.

Jag har själv Chello för 300/mån men skulle inte tacka nej till Bostream för 250/mån som det var tidigare (fast jag kan ju SJUKT nog inte få bostream till min lgh, men Telia ADSL går bra).

En bra sammanställning över "bredbands"-leverantörer som erbjuder anslutning till enskilda hushåll på fler än ett ställe i landet:

http://www2.cint.se/pts/bredband.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 11:35

Jag måste säga att farten spelar inte så stor roll. Det viktiga är stabiliteten. 100% uptime och en jämn fart dygnet runt. Som telia adsl kund får jag det. Vänner som har BBB eller Bostream får inte det. Dom klagar på modemfart, kass ping och sånt. Jag har aldrig dom problemen.

Tack telia, dessutom är ni inte så dyra..

Jag måste säga att farten spelar inte så stor roll.

Det beror ju på hur/till vad man använder sin uppkoppling och hur mycket man laddar ner/streamar.

Vänner som har BBB eller Bostream får inte det. Dom klagar på modemfart, kass ping och sånt. Jag har aldrig dom problemen.

Inte jag heller. Jag har Bostream sedan snart 2 år tillbaka.
Jag känner däremot en del som har Telia ADSL som klagar. Så det beror ju helt på vem man frågar även i detta fallet.

Tack telia, dessutom är ni inte så dyra.

Hmm... intressant. Telia är dyraste leverantören av 0,5 Mbit ADSL-anslutning.
Men men, vad som är dyrt och inte dyrt beror ju helt o hållet på vem man frågar

• Medlem
  • Skänninge
  • 2002-06-10 12:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Tack telia, dessutom är ni inte så dyra.

Hmm... intressant. Telia är dyraste leverantören av 0,5 Mbit ADSL-anslutning.
Men men, vad som är dyrt och inte dyrt beror ju helt o hållet på vem man frågar

Frågar du mig klagar jag inte än så länge. Betalar 200 kr/mån. för tillfället, men det varar väl inte så länge till misstänker jag...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: glemme:
Jag måste säga att farten spelar inte så stor roll. Det viktiga är stabiliteten. 100% uptime och en jämn fart dygnet runt. Som telia adsl kund får jag det. Vänner som har BBB eller Bostream får inte det. Dom klagar på modemfart, kass ping och sånt. Jag har aldrig dom problemen.

Jag har haft Boström i typ tre månader nu och har haft tre avbrott i trafiken om max en timme. Helt okej faktiskt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-10 12:58

Om man är medlem i villaägarföreningen kan man teckna rabatterat avtal med Telia, har varit 200kr/mån, kommer att bli 275kr/mån någon gång framöver. Såvitt jag vet måste man ju inte äga en villa för att vara med i villaägarföreningen, är det någon i lgh som har provat?

• Oregistrerad
  • 2002-06-10 15:07

Såg just att Bostreams ADSL ska höjs från 249 till 449 kronor, en rätt kraftig höjning, då är Telias pris rätt bra trots allt, specielt om man kan vara med i Villägarföreningen.

Om man är medlem i villaägarföreningen kan man teckna rabatterat avtal med Telia, har varit 200kr/mån, kommer att bli 275kr/mån någon gång framöver.

Det är redan höjt till 275 kr/mån för nya kunder. Bara kunder som redan haft det sedan innan som betalar 200 kr/mån (precis som att gamla Bostream kunder fortfarande betalar 249 kr/mån)

Såvitt jag vet måste man ju inte äga en villa för att vara med i villaägarföreningen, är det någon i lgh som har provat?

Såg det också. Det står ingenting på deras webbsida om att man måste äga en villa. Så det är väl bara att testa att bli medlem, för de som vill försöka få ett billigare Telia ADSL-abonnemang 305 kr/år kostar medlemsskapet i Villägarna.

Frågar du mig klagar jag inte än så länge. Betalar 200 kr/mån. för tillfället,

Jag syftade på de ordinarie måndadsavgifterna. Alltså inte olika special- och gruppanslutningsavtal som oftast inte vem som helst kan utnyttja.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-22 17:32

Är också på G att skaffa ADSL. Har kommit fram till dessa leverantörer att välja mellan: Telia, Tele2, Sydkraft och Tiscali.

Telia har jag haft hos farsan och är jäkligt nöjd med dem. Bra uptime och snabba svar från supporten. Vad har ni för erfarenhet av de andra företagen?

Är man inte beroende av 2,5 Mb/s utan klarar sig på .5 Mb/s så skulle jag välja någon annan billigare än Bostream. Kommer själv att byta när avtalet löper ut, om de inte sänker priset innan dess.

Citat:

quote:Såg just att Bostreams ADSL ska höjs från 249 till 449 kronor, en rätt kraftig höjning

Jag tycker att det är en alldeles pervers
höjning av priset. Man kan ju undra vad Bostream hade för marginaler innan???

"Orsaken till att vi måste genomföra denna höjning är ett resultat av att priset som vi köper tjänsten för har gått upp väsentligt."

Har leverantören Telia verkligen höjt "priset
för tjänsten" med hundra procent på ett bräde?

Men man ska vara tacksam som gammal kund att BARA behöva en prishöjning
till 399:-/månad. 150:- kronor är ju bara 60% av den tidigare månadsavgiften. Man tackar!!!

/einar

[ 24 Augusti 2002, 10:52: Meddelandet ändrat av: Einar Lindgren ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-23 11:26
Citat:

Jobbar du på telia eller?

Jag kör Telenordia sedan ett par månader tillbaka, det fungerar "ok", förutom att jag inte kommer åt mina hemside-platser så är det ok...! Men kundtjänsten suger ENORMT (vet från innan) så fråga dom om det är uteslutet, ngn som har liknande problemZ!?

[ 23 Augusti 2002, 20:09: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: benran:
Såg just att Bostreams ADSL ska höjs från 249 till 449 kronor, en rätt kraftig höjning, då är Telias pris rätt bra trots allt, specielt om man kan vara med i Villägarföreningen.

Telai kommer också höja. Till det högre än Bostream när avtalet med dom själva gåt ut. Likt alla andra också.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Einar Lindgren:

Citat:

quote:Såg just att Bostreams ADSL ska höjs från 249 till 449 kronor, en rätt kraftig höjning

Jag tycker att det är en alldeles pervers
höjning av priset. Man kan ju undra vad Bostream hade för marginaler innan???

"Orsaken till att vi måste genomföra denna höjning är ett resultat av att priset som vi köper tjänsten för har gått upp väsentligt."

Har leverantören Telia verkligen höjt "priset
för tjänsten" med hundra procent på ett bräde?

Men man ska vara tacksam som gammal kund att BARA behöva en prishöjning
till 399:-/månad. 150:- kronor är ju bara 40% av den tidigare månadsavgiften. Man tackar!!!

/einar

Du har ju inte ens läst något eller? Det är Telias bolag Skanova som har höjt trafikavgiften. Varav höjningen. Hur kan någon missa det? Telia, och alla andra komemr också höja priserna i runt 500 krs klassen när deras avtal med Skanova tar slut...

Så, ja Skanova har höjt med ca 100%.. Välkommen till the Telia country.

[ 23 Augusti 2002, 20:26: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

Farten spelar roll. För utvecklingen. Det är så jävla segt att ha telia hastigheter när man redan sedan 1995 har väntat på snabbare (ja, telia kunde redan då släppt ADSL tjänst, nu segar dom med DSL och Xdsl istället) linor så att t.e.x ASP, VOD och andra bredbandstjänster kunde bli verklighet på det stora hela.

Nu, ja då är det bara att vänta i 10 år (ej sarkasm) tills Telia släpper snabbare konsument tjänster.

Så, faktum är att det finns saker du inte ens visste att du ville ha

Kommer ihåg min polare 1993, han fattade inte varför man skulle ha mer bandbred än 9600 kbs för.. Helt onödigt.

Anmg, uptime. Telia strulade hela tiden, Bostream inte. Så det där är nog olika. Fast kolla procentuellt klagomålen så leder Telia rätt så stort. Dessutom varför ska man LOGGA IN varje gång man surfa? (jag vet att du kan ha haxies, men dom fungerar ju inte 100% heller)

Jag känner ingen som vill ha tillbaka Telias ADSL. Dessutom som jag har nämnt innan kommer Telia höja till ca 500-550 kr inom en snar framtid för 0.8 mbit.

Så skål tameattan! ;D

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Du har ju inte ens läst något eller?

Tja, jag visste att Telia har eller skall höja sina avgifter. Men, nej jag kände inte till att deras bolag Skanova står för den här fantastiska prestationen.

Det märkliga är ju att alla bara accepterar
det här - leverantörer, konsumenter och konkurensverket har inget att säga.

Du gamla du fria, du Teliastyrda nord.

• Oregistrerad
  • 2002-08-24 12:41

Telia ADSL och SBC

SBC har träffat ett samarbetsavtal med Telia om möjligheter för medlemmarna i SBC-föreningar att förmånligt ansluta sig till Telia ADSL-tjänst.

Så kan du få ner din månadskostnad till 275:-

Ring Telia 020-222 100 och hänvisa till avtalsnummer GA63192

SBC ADSL

Går alldeles utmärkt att bo i lägenhet, vara medlem
i villaföreningen och teckna Telia ADSL via dom.
Pris 275 per månad anslutningsavgift 195 (juni -02)

Bostream skriver nu att de skall lansera 0,5 Mbit ADSL tjänst under September 2002.
Det kommer att bli dynamiska IP-nr för 0,5 Mbit tjänsten, till skillnad från 2,5 Mbit tjänsten där man får fast IP-nr.
Priset nämns inte än, men det lär nog bli billigare än Telias 375 kr.

http://www.bostream.com/page.php?xml=swe/pages/newspage.xml&newsid=36

[ 28 Augusti 2002, 22:33: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • 2002-08-29 14:06

Telia. Stabilt.

Och billigt via Skelleftebostäder AB.

Hellre Bostream än Felia ADSL Smalband 0,5 Mbit som trots eländet kallas "bredband".

Billigt?? Felia?? Ja, om det kostar 50 - 100 kronor per månad för 0,5 Mbit inkl. teleabb kan det väl anses vara billigt.

Felia ska undvikas till varje pris!

1
Bevaka tråden