Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Dator för musik???

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-25 12:25

Tjenixen!!

Är på G o köpa en ny dator mest till att pyssla med musik på allvar med men även till lite andra roliga grejer så tyvärr så får det bli en PC dårå

Eftersom det finns en hel del riktigt datakunniga här så undrar jag om ni kan tipsa om några sjyssta datorer som håller prestandamässigt för t.e.x Cubase 3 SX och en hel del pluggar o grejer.

Vad är bäst??

Intel eller AMD??

Saft eller Cola??

give me your best shot!!!

MVH
Fredrik

EDIT:Glömde skriva att budgeten ligger på drygt 15000:-

bäst? vettefasen...vågar knappt göra reklam, men spana på frostnetwork , dom gör feta musikdatorer!

själv köpte jag en N/A för typ 10.000 (via jobb), och den är kanoooooon;) (dock inte en Frost alltså, utan en laptop från Network)

Om du skall ha PC är det AMD 64X2 Dual som ger mest krut.

Med din budget skulle jag satsa på 4Gb RAM (om du sysslar med fetingsamplingsplayers som en annan) samt lite raid på hårddiskarna för att orka alla "Direct from disk"-läsningar och spårfrysningar.

Här har du en kundvagn som jag tror på.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=163533

Hoj!
/Rob

edit: Tog bort en rad eftersom jag inte är läskunnig :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2006-01-25 15:12

Det är alltid en chansning att bygga en dator själv för musikproduktion, oavsett om du väljer Intel eller AMD, men ändå tycker jag att det är värt det om du jämför med priserna på färdiga lösningar från olika tillverkare.

Vad som funkar bäst är svårt att säga, däremot är det oftast lättare att säga vad som funkar sämre.

Just nu är tydligen ett moderkort baserat på nforce4-chipset tillsammans med SLI funktion en riktigt "no no" för musikproduktion. Så det skulle jag undvika om jag byggde en dator idag..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-25 15:49

Jag har en pc med nforce-4 och SLI som funkar helt problemfritt för musik så det kan funka. Detta är dock en fabriksmonterad dell så det kanske är bättre, jag vet inte. Många säger att intel är stabilare till musik, men de kostar ju mer än AMD för samma prestanda så det kan ju kännas dumt.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-25 22:32
Ursprungligen av bewing77:

Jag har en pc med nforce-4 och SLI som funkar helt problemfritt för musik så det kan funka. Detta är dock en fabriksmonterad dell så det kanske är bättre, jag vet inte. Många säger att intel är stabilare till musik, men de kostar ju mer än AMD för samma prestanda så det kan ju kännas dumt.

Jag har också hört att det fungerar med vissa konfigurationer - men att det ändå slår i taket och börjar knastra och spraka mycket tidigare än motsvarande moderkort som inte har SLI-stöd. Jag skulle rekommendera att undvika SLI även om det fungerar bra hos vissa. Det är skillnad på att fungera bra och att fungera skitbra...

  • Medlem
  • 2006-01-25 21:29

Kolla förbenat noga på alla forum du kan hitta vilka moderbord som verkar funka till audioverkstad. Jag har haft grymma problem med PCI-e på moderkorten och vanlig PCI/ljudkort.

/Mein

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-25 22:36
Ursprungligen av Mein:

Kolla förbenat noga på alla forum du kan hitta vilka moderbord som verkar funka till audioverkstad. Jag har haft grymma problem med PCI-e på moderkorten och vanlig PCI/ljudkort.

/Mein

Intel D955XBK fungerar klockrent, liksom ASUS P5AD2-E. Båda med PCI-express.

  • Medlem
  • 2006-01-25 22:59
Ursprungligen av Claes:

Intel D955XBK fungerar klockrent, liksom ASUS P5AD2-E. Båda med PCI-express.

Intel - säkert. Inte hört nåt om det.

ASUS - Nja. Har läst spaltkilometer om moderkort eftersom jag haft så mycket strul själv. Chipset är 925 och är inte klockrent för trafiken över PCI/PCI-E. De flesta har fått det att funka, speciellt med FW-kort men stackare som jag själv med vanlig PCI har haft en hel del problem - just med knaster. 955 Chipset är det som Intel har som funkar bäst hittills.

/Mein

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-25 22:48

Om du kör DSP-kort (t ex UAD) är PCI-e-moderkort inte alls att rekomendera. RME avråder f ö fortfarande från PCIe för musikproduktion (undantag 955X). Samtidigt, börjar bli svårt att få moderkort utan.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-26 00:06

Jag har aldrig haft minsta lilla problem med något Intel-chipset (har gått igenom ett gäng olika moderkort under snart 10 år - och alltid kört med Intel-chipset för att jag är feg... ), med mitt RME Hammerfall (som har varit samma under hela tiden eftersom det fungerar så j-a bra ) - så det kanske inte beror på chipsetet, utan på att drivisarna till ditt ljudkort inte är klockrena...?

  • Medlem
  • 2006-01-26 00:53

Jo, det beror på chipsetet.

/Mein

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-26 01:33

...men P5AD2-E har jag kört med utan några som helst problem i över ett år, med mycket pillande i både Cubase och Wavelab - och det är 925XE på det.
Vilket moderkort och ljudkort är det du har...? Eftersom jag har ett PCI-ljudkort och ett ATI PCI-express grafikkort, så borde det rimligen ha strulat för mig också om det beror på chipsetet...

  • Medlem
  • 2006-01-26 01:58

Orkar inte dra hela historien via tangentbordet.
Kort sammanfattning: Intel säger själva att problem med PCI-E mycket väl kan bero på chipset efter att jag mailat dom och frågat. I 955 har dom eliminerat de flesta (kända) problem runt PCI-E.

Jag har provat 5-6 olika moderbord med varierande chipset (även det du nämnde) där problemet kvarstår. Alla övriga komponenter inkl. processor hade jag lånat till mig under testtiden så jag är rätt säker på att det hängde på moderbordet. Ljudkortet är ett RME Multiface med PCI-interface (även en annan sådan uppsättning inlånad vid testerna) RME sa själva att detta varit ett stort problem och hänvisade även dom till 955X.

Har du ett bord med 925XE som fungerar utan knaster så var nöjd. Jag har haft ett helsike och har för tillfället gett upp sökandet. Lär bli AMD till våren och då med en superbeprövad konfiguration.

/Mein

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-26 09:32

Det måste i så fall vara någon speciell kombination av komponenter (kanske grafikkortet...?)som gör att det bråkar - annars borde jag ju också ha haft problem med det - och jag har kört tunga grejer med EWQLSO Gold och Scarbee's tunga samplingsbibliotek...
Numera har jag ett Intel 955-kort, eftersom jag ville förbereda mig för att byta till Dual Core så småningom - och så får det "gamla" ASUS-kortet tjänstgöra i en annan burk (som inte kommer att vara i studion), när jag har pillat ihop diverse delar till den...

Är detta även ett problem när det gäller Firewireljudkort?

Hade inte hört nåt om SLI strul tidigare. Gäller krånglet även om man inte använder SLI funktionen?

/Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 11:22

Häppa!

Jag har just inhandlat ett paket "ny PC" att installera inuti ett paket "mycket gammal PC"...

Det blev följande:
Asus mATX SIS 741GX Sock A VGA
512 MB PC3200/400M Kingston
Arctic CPU Cooler Socket A
AMD Sempron 2400+ 1,67 Ghz
NEC DVDRW 16x

Totalt 2096:- inkl moms.

Inget fartmonster men oj oj oj, vilken prestanda... jämfört med PIII/450...

Allt residerar fortfarande i en påse, här ska snart meckas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 11:29
Ursprungligen av Roberth:

Om du skall ha PC är det AMD 64X2 Dual som ger mest krut.

ot: Intel har processorer i nästan samma prisklass som amd:n på 3,4 ghz. Hur kommer de sej att amd:n med 2,2 ghz är snabbare?

  • Medlem
  • 2006-01-26 11:31

HEK: Processorarkitektur spelar in långt mycket mer än vad GHz gör i dagsläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 11:35

hm instressant, man kanske skulle ta å läsa på lite om datorer.

AMD X2 är förvisso snabb, kör en sådan själv. Däremot krossar Amd fx-serien den, så jag skulle definitivt köra en sådan om jag hade budgeten som du verkar ha.
Intel är helt klart uträknade, iaf. om jag vore du. de är varmare, dyrare, och segare. Sen vad framtiden har i sitt sköte för intel, det vet bara gud!
lycka till med köpet!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 18:40
Ursprungligen av apanbort:

AMD X2 är förvisso snabb, kör en sådan själv. Däremot krossar Amd fx-serien den, så jag skulle definitivt köra en sådan om jag hade budgeten som du verkar ha.

Inte om man använder program som tar fördel av flera processorer/kärnor, vilket många musikprogram gör. Då är rollerna ombytta. (bortsett från FX60 som också är dualcore)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 18:22

Hur gick det för mig då? Jodå...

1. Provade först att stoppa in allt i gamla PCns låda. Gick väl "sådär" får man säga. Inte så passnings- och monteringsvänligt i den gamla Dell-burken. När allt väl satt (hjälpligt) på plats skulle jag starta. Då startade datorn inte. Ej heller med hjälp av tibetanska böner eller allehanda sätta-fast-lilla-kortet-hårdare-och-vända-på-den-sladden-också-metoder.

2. Provade ett annat chassi som jag fick köpa av en kompis på jobbet för 100:-, helt nytt och rätt schysst i svart med silverfärgad front. Voilá! Allt passade enormt mycket bättre. En gammal Dell är helt enkelt inte rolig att uppgradera. När allt satt jättefint så skulle jag starta. Den startade ändå inte. Ah. Dells #"(/(" nätdel alltså. Dels bara 200W, dels med en konstig kontakt som gick till gamla moderkortet.

3. Iväg till närmaste PC-hökare runt hörnet. Investeringen fick utökas med en nätdel. 400W och 399:- inkl moms. Det fick vara taget. Tillbaka. Skruvade in. Datorn är nu igång!

4. Sitter i en veritabel djungel av gamla PCI-kort och skruvar. Men det funkar och jag är online! Ska slakta resten från gamla datorn, installera i nya... och sedan STÄDA här...

  • Medlem
  • 2006-01-26 18:28

Jag håller oxå på att köpa ny dator men vägrar lägga speciellt mycket pengar så efter jämföresle mellan datorbutiken.se och dell.se blir det faktiskt med alla säkerhet en Dell. Är kanske dumt i längden men det känns som om det inte är mycket som slår deras priser och är man inte alltfr kräsen och vet exakt vad man bara måste ha så kan det väl inte vara helt fel?

  • Medlem
  • 2006-01-26 18:36

oj...det vart mycket o tänka på nu...

men dom flesta säger AMD X2 eller AMD FX...men eftersom man inte hängt med så ordentligt så är det nått som säger mig att AMD är sämre...men så nog inte fallet :kaaaka!:

får se vart det landar...

ljudkort som jag kollat på är ett Terratec Phase X24 FW och ett E-MU 1820 mycket för att dom har fantommatade mic pre-amps....är dom nå bra???

1
Bevaka tråden