Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuell Rompler

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har en känsla för hur kraftig dator man behöver för att matcha en rackmodell i still med Fantom XR, och ändå ha lite kräm över till annat?

Mjukvara närmast till hands för min del är väl NI Kontakt/Kompakt.

Har fått ett hyggligt bud på Fantomen, men är lite orolig att jag hamnar i PC-uppdateringsträsket med en gång om jag börjar köra det mesta i datorn...

Nu använder jag väldigt sällan mer än 3-4 parter, 4-5 röster styck på den, men ändå...

Är även lite fundersam över laddningstider. Om man utgår från lite mer sansade ljud (alltså inte stråkbibliotek på 23gb, utan moderna workstation kvalitet), är det segt att sitta och provlyssna dom från disk då?

Fördelen med hårdvara är ju att det går otroligt snabbt att flippa igenom 26 pinaoljud för att hitta det rätta...

Romplers brukar vara mycket resurssnålare än VA-pluggisar. Ravity har jag läst om i en del tester, den har ungefär samma specar som en modern rompler och ska vara riktigt resurssnål.

http://www.luxonix.com/home/en/products.html?id=ravityS

Lutar åt Kompakt faktiskt. Systemkraven ser ju hyggligt modesta ut. Får väl ta demon på en provrunda först bara...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 20:19
Ursprungligen av Peter H:

Lutar åt Kompakt faktiskt. Systemkraven ser ju hyggligt modesta ut. Får väl ta demon på en provrunda först bara...

Jag kan rekommendera dig att kika på kontakt2 istället .. var först inne på kompakt jag med, men sen har jag en bekant i tyskland som känner en av killarna på NI som jobbat med deras samplerserier, och han rådde starkt folk att köra kompakt2 istället eftersom dom byggt om hela motorn i den så den ska vara både stabilare och väldigt mycket resurssnålare än kontakt & kompakt ..

Jag kör nu kontakt2 och är väldigt nöjd faktiskt, och han hade rätt, den är faktiskt ganska resurssnål (sålänge man håller fingrarna borta från de interna effekterna).

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Har precis beställt, Reaktor och har tänkt känna på lite hur jag trivs med att ha det mesta i datorn. Om det funkar så ska jag köpa hela NI Komplete. Och då får jag ändå Kontakt 2 med i paketet. Så det är klart mest ekonomiskt att köpa Kompakt nu, så länge, för att kvalificera mej till det lägre priset för Komplete (har man två registrerade NI-produkter får man rabatt).

Hursom, den stora frågan var huruvida min dator skulle hänga med, eller om jag skulle behålla en rompler för säkerhets skull. Ny dator finns inte på shoppinglistan än på ett tag nämligen...

E-MU emulator X och Proteus X kan ju rekommenderas annars.

Jo, dom ser intressanta ut. Fördelen med Kompakt är att jag kvalificerar mej för att köpa NI Komplete billigare så småningom.

Fast det som lockar mest med Emu's är nog synthswipe, och det är snart försent

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-01-30 10:45

nyfiken

Hej Peter,

varför är det försent? Läste precis på productionforums (E-mu Bruce) att de kommer att uppdatera både emu-x och proteus-x till version 2 nu i Mars och där finns bl.a något som heter just "synthswipe" med som en feature (och loop-choppning, etc).

Skulle inte kosta en arm heller (om man äger tidigare version ialla fall).

M v h

Daniel

Ursprungligen av Peter H:

Jo, dom ser intressanta ut. Fördelen med Kompakt är att jag kvalificerar mej för att köpa NI Komplete billigare så småningom.

Fast det som lockar mest med Emu's är nog synthswipe, och det är snart försent

Citat:

varför är det försent?

För att nästan alla mina synthar redan är sålda

Har blivit rätt sugen på Emulator X faktiskt. Mest för att jag minns E-serien som väldigt trevliga och lättarbetade samplers. Men va f*n kan dom inte sälja bara mjukvaran för? Har inte alls nån lust att mecka i ytterligare ett PCI-kort i burken! Om dom åtminstone hade haft ett USB/Firewire alternativ...

Ett annat alternativ som låter bra:
EW/QL Colossus:
http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-164
http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=M-REC01 (tillsammans med Receptor)

Inte riktigt inom budget tyvärr. Dessutom vill jag ha nåt som är enkelt att trycka in egna ljud i...

Märkligt att Roland och Yamaha lyckas trycka ner hundratals bra ljud på några ynkliga 64MB minne i sina instrument, medan mjukvarusyntar inte sällan tar upp flera gigabyte men låter ändå dåligt.

Har själv kör en hel del med Native Instruments Kontakt 2. En riktigt bra sampler/sampleplayer, men dessvärre använder den en ohyggligt dålig interpolationsalgoritm. Diskanten låter uselt även när man inte transponerar ljuden. Äntligen har dom försökt göra något åt saken och i kommande updateringen 2.1 ska man tydligen kunna välja bättre kvalité.

Har man sett, X2 räddar dagen:

"Uppföljare till Emulator X-mjukvaran med en rad nya funktioner. Den största är otvivelaktigt det faktum att Emulator X2 stöder alla ljudkort - oavsett
tillverkare! Levereras med ett 2 in/2ut USB-interface som även fungerar som dongel. "

Nu gäller det bara att hitta ett releasedatum...

Maj.

Och interfacet var tyvärr ett MIDI-interface. Synd, hade haft nytta av USB-audio...

1
Bevaka tråden