Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, får inte spelat in sång!!!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har E-MU ljudkort (PCI card), cubase SX3 och mixer Yamaha MG10/2.

Får inte spelat in i cubase från mic.
Gör ny audiokanal (mono). Provar båda högre och vänstre på "in" på kanalen och väljer stereo out. Får inget utslag på parametern.

Har kollat ljudkortets kontrollpanel. Det kommer inget utslag på input-kanal när jag talar i mic'en. Har dragit up AUX 1 på kanalen.
Main mix ger ingen utslag. Volume är updragit.

Har kopplat från "send AUX 1" från mixer-bord till "IN left" på ljudkortet.
Har dragit up "AUX 1" på mic-kanalen på Yamaha-mixer så send-signal går inn på ljudkortet. Likaväl inget utslag i ljudkortet eller ljud ut på monitorer.......

Det funkar med ljudet ut från cubase när jag sätter på något inspelat i en annan studio, så den vägen funkar då ljudkortet/yamaha-mixer.

Hjälp............!

Om du skickar från auxen in på en annan kanal i mixerbordet, får du signal där då? Så kan man iaf utesluta den.

Hej och tack för ditt svar.

Ja, jag har provade att koppla från "Send AUX1" på mixerbordet till "IN Right" på ljudkortet men fick inget signal där! (Om det var det du tänkte...?)

Jag har oxå ett ljudkort från E-mu. För att kunna spela in någonting genom kortet måste du först aktivera ingångarna. Det gör du genom att öppna PatchMix DSP och ladda en session som är gjord för inspelning. Föreslår att du laddar "Default Multitrack" den använder jag själv. Sedan är det bara att spela in!

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag har oxå ett ljudkort från E-mu. För att kunna spela in någonting genom kortet måste du först aktivera ingångarna. Det gör du genom att öppna PatchMix DSP och ladda en session som är gjord för inspelning. Föreslår att du laddar "Default Multitrack" den använder jag själv. Sedan är det bara att spela in!

Tack så mycket. Det visste jag inte!!!

Har nu just provat. Höjt aux'erna på ljudkortets kontrollpanel och lagrat, men ingen ljud..... Ej när jag provar i cubase....hmmm

Kolla så du har rätt ljudkort aktiverat i Cubase med. Se till att E-mu ASIO är valt i Cubase under Device Setup. Jag kör Cubase SE, men det borde väl heta ungefär samma i SX. Och att det verkligen är ett Audio Track och inte ett MIDI track du skapat.

Ja det är OK båda med rätt ljudkort och audiotrack.....likaväl funkar det inte. Kan var någet enkelt då jag er nybörjare....

Prova att skifta kablarna bak på ljudkortet, så du inte råkat stoppa in i fel ingång. Annars kan jag inte komma på vad det skulle kunna vara. Du behöver inte starta Cubase för att kolla om du har någon singnal in i ljudkortet, det räcker att du öppnar PatchMix DSP. Kolla att volymerna är uppdragna där med.

Har besök nu. ....Men tack så mycket för hjälpen så långt.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-01-29 19:24

garanterat patchmix

som är "skurken". Hade själv (och har ibland fortfarande) lite problem att komma igenom routingen i denna (ett 0404 kort). Kolla på www.productionforums.com där du säkert hittar hjälp rörande dina problem (de har en dedikerad E-mu del likväl som Cubase, etc) och jag vet att detta varit uppe där många gånger. Finns även en steg-för-steg tutorial där som tar upp inspelning och patchmix.

hoppas det löser sig

M v h

Danne

Tack, tack och jättetack för tipsen! Nu känner jag att en lösning är nära! ))

1
Bevaka tråden