Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faderfox V2

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Faderfox har uppdaterat sina midikontrollboxar till V2. Dom är fortfarande välldigt kompakta men kanske lite bättre för oss med fumliga fingrar.

Se mer på Faderfox

gnyyyl unt G.A.S!
riktiga läckerbitar...ångrar lite att jag köpte en BCR nu:/

Jag som tänkt göra en nyhet av det nu på morgonkvisten, så hinner du före!

Kommer om en stund..

fula som fan var dom iaf.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-01-30 17:48

Ångrar faktiskt inte att jag köpte min bcr. Ableton är antagligen världens bästa DAW på att assigna cc-medelanden till reglar och syntar med mera... Funderar på att köpa en bcf t o m...

...för första gången jag ser en ny produkt som jag omedelbart känner att jag inte behöver. Skönt.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-30 20:40

överväger att sälja min kontroller och köpa en faderfox. dessutom är den ju liten och utrymme är någon av en lyxvara just nu. känns lite svårt just nu

och vid en närmare koll på produkterna inser man att man är lyckligt lottad när köpet av evolution uc33e gjordes. faderfox känns segare nu än innnan.

  • Medlem
  • 2006-01-30 23:39

den första "generationen" var snyggare tyckte jag.. och nu är dom borta.. men dom är nog riktigt fina verktyg för sitt ändamål..

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-31 03:03

Håller med Henrik. De är fula som stryk. Ungefär i stil med om jag hade designat dem själv...
Jag tycker att Behringers kontrollburkar är betydligt snyggare.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-31 05:25
Ursprungligen av Claes:

Jag tycker att Behringers kontrollburkar är betydligt snyggare.

det skall vara evolution UC33e

finns absolut ingen ting som säger att man INTE kan byta rattar och slipa om ovansidan själv eller hur ...

Tycker den är snyggt funktionell. Inget lullull, lite lagom tyskt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-15 08:55

gillar dom, så grymt bra upplägg!

Men vad kostar dom?

  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-16 22:53

om inte jag gissar helt galet så runt 2000 kanske. Kan inte tänka mig att dom skulle kosta mer iaf...

Någon som köpt eller provat den nya DJ2:an än? Hur är den? Fungerar den bra?

Som det är nu DJ:ar jag med min Korg microKontrol och det är lite småtråkigt, ingen direkt mixerkänsla över den. Att köpa en Behringer BCR eller BCF känns också onödigt då microKontrollen redan har tillräckligt med knobs/sliders. Vill åt "dj-mixerkänslan" lite mer.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-22 13:35

HAL9083: har du sett/testat Behringers DJ-kontroll?
http://www.behringer.com/BCD2000/index.cfm?lang=ger

  • Medlem
  • 2006-03-22 14:31
Ursprungligen av Mårre:

HAL9083: har du sett/testat Behringers DJ-kontroll?
http://www.behringer.com/BCD2000/index.cfm?lang=ger

har dom släppt den än? någon som vet om den funkar med mac? den verkar ha nån usb-lösning ist för midi, vilket kanske strular till det?

behringer är skit tycker jag, piratkopierat skräp. Faderfox däremot...dregel..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-22 15:22

ingen aning om Behringer släppt den än. Huruvida den e skräp eller inte återstår att se.

Inte jätteförtjust i Behringer heller men jag tycker den ser lovande ut och så har den ingångar också så man kan mixa sina riktiga plastskivor, koppla in 808n, rm1x el. vad man nu känner tillsammans med musiken i datorn ju.

Hoppas den är bra och kostar en bra bit under 2000kr och att det kommer hyperstabila drivrutiner till OSX.

Stämmer det att faderfox jobbar med midi, vad är det för bra med det ni som är hemma i controllersvängen. Är det inte smidigare med usb 2 ????

Typiskt Behringer-ful är den iallafall. Uppenbarligen är design inte något de betalar mycket för. Men den är ju definitivt prisvärd, även om jag tror mer på hållbarheten hos en Faderfox på lite längre sikt. Fördelen med midi är att man inte behöver några drivisar och att den funkar med all annan hårdvara. Det har varit lite strul med drivrutiner till Behringers andra kontrollers, så om USB är ett plus eller ej beror lite på omständigheterna.

Jag har kollat på behringerkontrollern också och den har ju varit "på gång" ett år nu. Dessutom är ju faderfoxen så liten och gullig jämfört med behringern.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 13:01

ca 2100- för faderfoxarna. 200:- frakt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-25 22:10

Om man e DJ kanske man skulle kolla in Allen & Heaths knepiga kreation Xone 3D?

Specialgjord för Ableton Live sägs det. Polaren (som jobbar på Ableton) har testat den å tycker sådär.

EDIT: List verkar vara runt 2600 euro så det kanske var lite att ta i.

men din polare kanske e kodare och inte musiker / dj i.o.f.s.

; D

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-26 12:36

Nä, fast man skulle kunna tro det.
Han bubblade om ngn Pioneer istället (och billigare).

Ursprungligen av Mårre:

Nä, fast man skulle kunna tro det.
Han bubblade om ngn Pioneer istället (och billigare).

Vadå för Pioneer om man får fråga? :hmmm:

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-04-27 16:44

http://www.djdeals.com/pioneerDJM800.htm

Citat:

Fully Assignable MIDI function
There are a total of 61 assignable controls. The MIDI signal can be sent from almost all knobs and switches on the surface of the DJM-800 to external midi equipment. Since the mixer can send out many MIDI signals, it can be used as a flexible interface to music software or hardware such as Ableton Live or EDIROL V-4 Video Mixer.
Rotary Volume Knobs Available (optional)

The main volume fader knobs can be replaced with rotary volume knobs (DJC-800RV), which are especially valuable for extended mixing providing more subtlety and precision.
Numerous other features make the DJM-800 ideal for a sophisticated DJ.

• Cross Fader Assign allows the DJ to assign each channel’s input to the cross fader.
• Fader Curve Adjust allows the user to change the cross fader/channel fader curve.
• When connected to a Pioneer CDJ player, the Fader Start allows playback to be started by simply sliding the cross fader or channel fader.
• A built-in three-band equalizer enables level control within a –26dB to +6dB range for high, mid, low bands, respectively.
• The Talk Over feature automatically lowers track volume so an MC can talk over the track.
• The Mic Signal Cut eliminates the microphone sound output to the booth monitor to prevent feedback.
• The DJ can check the peak level of the input audio for each channel and the master.

Jag vet inte om det e nåt å ha dock...

Någon som vet något om faderfoxens signalsnack funkar med cubase och reason också?

Faderfox skickar så vitt jag vet ut CC via MIDI så rimligen funkar de med vilket annat program som förstår sånt. Men knappar och sånt är ju märkta med Ableton Live i åtanke så det kan ju vara en nackdel jämfört med andra kontrollers.

Vi på JAM börjar sälja Faderfox i Sverige nu i December,
de kommer tyvärr vara något dyrare i Sverige än att köpa direkt från Faderfox.de,
detta pga låga marginaler, hög moms (de kör tysk moms och den är 16%) samt rätt dyra fraktkostnader. 2.695:- kommer vara svenskt riktpris på hela micromodul-serien.

Bevaka tråden