Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur börjar jag mitt skapande?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skall efter mycket lång tid ta upp mitt musikskapande igen. Nu undrar jag vad jag behöver och om jag tänker rätt. Jag hade tänkt mig att använda min nya dator med cubase sx 3 som sequenser program (datorn räcker gott och väl, amd x2 4200+ 4gb ram och 600gb utrymme). Vad behöver man?
Kan jag t.ex. köpa en master midi keyboard och rack synthar och på så vis spela racksyntharnas ljud på master keyboarden, och vidare in i datorn?
Jag behöver väl även ett midi-interface för alla anslutningar. Behöver jag ett litet mixerbord med?
Skulle det funka om man t.ex. köper
* master keyboard
* racksynth
* midi-interface 8fler midi portar)
* en mixer (om man t.ex. vill ha ljud från kasett, mikrofon)
Är jag ute och cyklar?

Mvh
Christer

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 11:30

Man behöver inte alls mycket idag och Cubase SX 3 är nog overkill bara för att "komma igång". Racksyntar behövs inte, eftersom datorn kan göra alla syntljud man vill idag.

Du klarar dig med datorn, ett klaviatur (finns för några hundringar) och någon mjukvara. Ska länka till en annan tråd där man diskuterar program, ett öyneblick...

Here goes:

http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=14941

Tack för länken...
Eftersom jag vill hålla på med elektronisk musik så antar jag som du skriver att de
flesta ljud finns på PC, men det skulle ändå vara bra att ha lite hårdvara att ta i ska man isåfall strunta i racksyntharna och köpa hederliga synthar med klaviatur, tycker lite av charmen försvinner när allt finns på datan hehe.

• Medlem
  • 2006-01-30 11:59

Om du behöver nåt att ratta på så är väl ett ordentligt midiklaviatur med en massa controllers perfekt annars..? Ljudkort är bra att lägga lite pengar på också, du skrev inte om du hade skaffat det än...

Hårdvara/mjukvara kan man diskutera länge. Men ett tips är att du innan du köper på dig en massa dyr hårdvara kollar in lite mjukvarudemos av synthar och effekter. Har du varit borta från musiken ett tag så lär du märka att det har hänt en hel del där...

• Medlem
  • 2006-01-30 14:46

Med ett vettigt ljudkort behöver du ingen mixer.

Stämmer in i kören. Med en så pass fet maskin är det resursslöseri att inte använda den till att köra mjukvarusynthar/effekter. Vill du få ett proffsigt resultat med enbart hårdvara så får du slanta rejält. En normal låt jag gör i mjukvara använder väl en två- tre inserteffekter per kanal, minst fyra sends, och 12 - 16 stereokanaler. Du får en ny bil till priset av vad den hårdvaran skulle kosta.

Ok! jag kollar runt just nu efter en midi synth som innehåller mycket gott. Ser att priserna varierar oerhört, men för ca. 2000kr får man en bra midi keyboard på internet affärerna.
Sedan är det bara att inhandla någon mjukvarusynth och börja producera

1
Bevaka tråden