Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Equinoxe och de små äpplena

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 16:09

När fan blir gammal blir han religiös brukar man säga och så är faktiskt fallet med denne fan.

Det är dags för mig att säga adjöss till hårdvara och köra bärbart och med bärbart menas Apple. Jag har blivit totalt kär i Apples små 12 " datorer men kan ingenting om de siffror som står kring dem. Ibook eller Powerbook? Jag fattar ju givetvis att ju högre siffra desto bättre. Men jag är osäker och priserna är ju inte att leka med.

Jag hade tänkt att köra Reason först och främst men vill lämna dörren öppen för audioinspelningar också. 8-12 kanaler med VST pluggar/instrument ska den helst kunna klara av att köra utan att hosta.

Ibook

1 GB DDR333 SDRAM (512 MB inbyggt + 512 MB SO-DIMM)
100 GB Ultra ATA-enhet
Tangentbord & Mac OS
1,33 GHz PowerPC G4
12,1-tums TFT-skärm
ATI Mobilty Radeon 9550 - 32 MB DDR
Två USB-portar
FireWire-port
Nätadapter
Batteri

Powerbook

768 MB DDR333 SDRAM (256 MB inbyggt + 512 MB SO-DIMM)
80 GB Ultra ATA-hårddisk (5400 varv/min)
8x SuperDrive DVD±R/CD-RW-enhet
AirPort Extreme-kort
Tangentbord & Mac OS
1,5 GHz PowerPC G4
12,1-tums TFT-skärm
NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 64 MB DDR
Internt 56K-modem
Nätadapter
Batteri

Det är främst den första som lockar rent ekonomiskt. Men den ska ju funka till det jag vill ha den till också. Jättetacksam för råd och rön.

Jag ställde samma fråga för ett tag sedan och fick många bra svar. Det verkar som den första burken kommer fixa biffen galant, speciellt som Reason är väldigt resurssnålt. Har nämligen själv sneglat på en sådan liten '12 iBook..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 16:36

Jag har ju en ny iBook 12" och det är inget fartmonster men en väldigt trevlig, mestadels helt ljudlös dator. Välutrustad också. Min låter en hel del när fläkten går igång, ska försöka utröna om det är rimligt eller om det bör fixas. Fläkten går aldrig igång under normalt bruk, bara när man pressar datorn lite mer, t ex kör en massa AU-instrument i Logic Xpress.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 17:32

Så att ni tror att den kommer att fixa ltyp 8 kanaler audio och VST effekter på det också förutom Reason då? Skulle väldigt gärna vilja ha det valet också.

Det lät lite tråkigt med fläkten... Men o andra sidan kommer jag att jobba mest i Reason skulle jag tro.

Tusen tack för svaren!

Ursprungligen av equinoxe:

Det lät lite tråkigt med fläkten... Men o andra sidan kommer jag att jobba mest i Reason skulle jag tro.

Fläkten är värre* på PB 12" än iBook 12", så just det skälet är i alla fall inte en anledning att köpa den dyrare av dem.

* Källa: Jämförelser med olika kompisar och deras datorer. Är inte kvinnan att veta om det är för att PB:n är tunnare och alltså blir varmare, men så är det i alla fall.

Du klarar definitivt 8 kanaler audio och effekter och Reason samtidigt på en iBook (beroende på vilka effekter vi pratar om, givetvis). Reason är nästan löjligt processorsnålt.

Däremot vet jag inte om det är det bästa tillfället att köpa iBook just nu - Apple är mitt uppe i övergången till Intel, och iBookarna och Powerbook 12" kommer nog att ersättas ganska snart. (Innan sommaren månne? Det ryktas om andra kvartalet iallafall.) Jag skulle iallafall känna mig rätt snuvad om jag köpte en sprillans iBook och det sedan dök upp dubbelt så snabba modeller månaden efter.

Jag skulle köpa en iBook idag om:
1) jag fick ett bra pris (dvs inte Apples nypris).
2) jag ville slippa trassel med att uppgradera mjukvara till Intel och istället kunna köra igång med alla program från dag 1.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 17:54

Grymt!
Jo, det du säger är sant. Frågan är vad de nya modellerna kommer att kosta. Om de ligger högre än powerbook i pris(vilket de antagligen kommer att göra) är det inte ens att tänka på för mig. Jag kommer att få leva rejält snålt efter ett inköp oavsett vad det blir.

De brukar väl kosta som föregående modell plus minus nån tusenlapp?
Macbooken kostar iaf som mellanversionen av powerbook.

Jag har lite svårt att tänka mig att Apple inte skulle introducera någon billigare bärbar modell. Macbook Pro är en tusenlapp dyrare än Powerbook G4 15", och det är vad jag gissar att en intel-iBook också skulle kosta extra (speciellt om det är med 13.3"-widescreenskärm).

Om du kan vänta 3-4 månader så skulle jag göra det. Då vet du förhoppningsvis hur mycket extra intelmodellerna kostar, och Apple brukar rea ut de äldre modellerna när de kommer med nya, så du kan komma ännu billigare undan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-30 18:31

Tänk på att du sparar en hel del pengar på att uppgradera minnet själv, Apple har vett att ta betalt för den tjänsten. Köper du minne hos din lokale datornasare, eller på nätet, sparar du ca en femhundring för en halv gig. Se bara till att du köper rätt sort och av bra kvalitet, att installera är hur enkelt som helst.

Är du sedan student (eller känner någon som du kan utnyttja) sjunker priset med 10%.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 19:57

Jo, jag kan ju vänta förstås. Fast det hade varit skönt att komma igång samtidigt. Jag har en grym PC redan. Så det enda jag behöver i bärbart är en dator att göra musik på. Frågan är ju om jag egentligen behöver en intel-ibook...fast o andra sidan vore det gött att spara lite stålar. Dilemma dilemma.

Nåja. Jag ska ju försöka sälja hårdvaran som står här också. Så det kanske blir lagom om 3-4 månader. Widescreen hade ju varit ganska tufft.

Peth: Ah! Så man har studentrabatt också! Det låter ju riktigt bra. Vill ju gärna ha mer i burken än 512 G i ram.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 00:40

Jaha. Där ser man. Pratade nyss med en gammal kompis som skaffat sig en ibook för just musicerande och han var lyrisk. Får tänka lite. Först ska grejerna säljas för annars blir det ingen alls. Håhå jaja.

1
Bevaka tråden