Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I en SCSI-kedja så får en PC vilket ID?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-02 16:09

Kan man ändra PCns SCSI-id möjligen? SCSI i en PC är ju inte lika "native" som i en Mac där det alltid är ID 0.

Jag tänkte försöka koppla the SCSI kedja from hell;

< >
PC
< >
Akai S1100
< >
Akai S1100 EX
< >
Iomega Zip
< >
Apple CD-rom
< >

Köra ReCycle 2.0 i PCn och blåsa ut klippningar till någon av de två akajerna, sedan lagra det som blev riktigt bra på Zip-skiva därifrån.

Allt för att göra det så krångligt men kul som möjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 16:54

Det brukar gå om det är ett lite bättre kort. Jag minns dock inte hur... Antagligen får du gå in i hårdvarumanagern och klicka på inställningar för kortet.

Måste du verkligen byta SCSI-ID på PC'n då? Den borde få 0 utan att du gjort något, AKAI:erna kan du välja fritt på, Apple CD-ROM:en likaså och ZIP:en måste ha 4 eller 5. Det är väl bara om ZIP:en råkar krocka som du får byta på den helt enkelt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-02 17:23

Ok! Sant! Låter bra SCSI-kortet är f ö en av de få grejer som faktiskt fått följa med in i nya datorlådan.

det brukar vellan vara SCSI ID 7 på hostkorten annars,
edit→ om det e adaptec kan man hänga på CTRL+A·· lite efter boot·· och ställa om host IDt

SCSI iD 0 e ju oftats BootDisk \\ HDD [?

edit2→ kanske har snurrar till det, hos mig e inget default och minns kanske inte default inställnigar till 100%
- har en riktig SCSIbläckfisk här som dock funkar fint, har inte testat men tror inte att MPCn kan direkt importera bilder från den anslutna scanner - annars vore det hyvens att skapa knasljud med, lite som en fuckad hålkortsläsare...

Jag har lyckats köra en pc i scsi-kedja med jaz, zip, cd, akai 3000, akai 3000, hd, hd. Det tog säkert några timmar att konfigga det, men det funkade skitbra. Det var med win98 minns jag. Har hört något om svårigheter med akai+winxp, men det kan vara fixat vid det här laget.

  • Medlem
  • 2006-02-03 09:32

Beror på kontroller kort, har du ett adaptec kort så kan du i alla fall ändra ID, det går också att ändra Boot ID om jag inte minns fel.
Det går också att stänga av SCSI BIOS (iaf på PC) och då försöker den inte boota på några enheter på kortet.
Normalt har kontrollern ID 7 eftersom det är det ID som är högst prioriterat i SCSI, högst-> 7,6,5,4,3,2,1,0,15,14,13,12,11,10,9,8 <- lägst.

Oftast sätter man snabba enheter på lägre prioriterade ID och tidskänsliga enheter på ID'n direkt under 7 (ex. bandbackup o.dyl).
Sen får du kontrollera om alla enheter klarar av wide, annars är du begränsad till 8 ID's (0->7), så att du inte sätter någon enhet på ID över 7.
Tänk också på kabel-längden, ex. Ultra Wide är begränsat till 1.5m total kabel-längd.
Ex. om du har en enhet i maskinen som sitter på samma kanal som dina externa burkar, så får du räkna sträckan från den interna enheten till dom externa enheterna plus ev. kablar mellan dessa.
Vilket gör att dom där 1.5m försvinner snabbt, en lösning på detta är att sänka hastigheten till FW (Fast & Wide, 20MB/s, SCSI-2) då har du 3m på dig.
Nästa steg blir SCSI-1 vilket get 5MB/s och totalt 6m.

Tänk också på att terminera i vardera ändan av kanalen.
Viktigt att stänga av kortets egna terminering om du använder samma kanal till både interna och externa enheter, görs i kontrollerns BIOS (iaf på adaptec).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 10:06

Tjoho! Det blir SCSI-1, och det duger bara det funkar som det ska. Kedjan kommer vara:

S1100 > S1100 EX > CDrom > Zip > PC. Så PCn måste terminera, men det gör den väl automagiskt får man anta. Får prova lite under dagen.

  • Medlem
  • 2006-02-12 23:34

Glömde bort den här tråden :hmmm:

Normalt sätt terminerar kontrollern sig själv om man inte stänger av det.
Kan ju dock vara skilnader mellan tillverkare, har mest erfarenhet av Adaptec och LSI's varianter.

1
Bevaka tråden