Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Waldorf-rykten

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-03 19:35

Nu far det runt rykten på nätet att Waldorfs konkursbo har köpts upp av en tills vidare hemlig aktör...och att ett officiellt tillkännagivande kommer om någon vecka eller två...
Ryktet säger även att Stefan Stentzel på Stadler Electronics ska ha bekräftat att så är fallet...
Vet inte om jag tror på det själv...

Tydligen har det iallafall dykit upp nya Waldorf-burkar till salu i en och annan web-butik...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 19:52

Nya, såsom nytillverkade gamla / kvarvarande lagerprylar... eller nydesignade?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-03 20:29

Min gissning...kvarvarande lagerprylar...

  • Medlem
  • 2006-02-03 20:41

Nydesignade... skulle nog ta lite mer tid att få fram. Skulle jag göra hårdvara idag så skulle jag ha tre team som jobbade parallellt.

Team 1: Bygg en hårdvaruplattform med så feta DSP:er i som möjligt, gör den modulär så man kan jacka i mer kraft eftersom.

Team 2: Bygg operativsystem på datorplattform som sedan kan kompileras om för hårdvaruplattformen.

Team 3: Ljudmotor, ljudmotor, ljudmotor. På datorplattform som sedan kan kompileras om för hårdvaruplattformen.

Vad kan det här ta, rent tidsmässigt sett? Från noll till färdig produkt? Lite mer än ett halvår är min gissning. Så länge man kan korskompilera mellan plattformarna så går det att jobba parallellt.

Tror inte något av ovanstående har hänt i en eller annan kombination. Däremot kan man alltid hoppas på nybyggda saker och att det skulle kunna finansiera nyutveckling av intressanta produkter.

Vill man skära ner på produkt och utvecklingskostnader så är det mjukvarupluggar som gäller.

  • Medlem
  • 2006-02-05 07:48
Ursprungligen av jgb:

Skulle jag göra hårdvara idag så skulle jag ha tre team som jobbade parallellt.

Talat med Elektron?

aaww, the memories...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 20:49

(Jag tänkte väl nydesignade mer som uppfräschade med t ex ny logga eller så.)

  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 00:32

Jag håller hårt i min Waldorf Q. Jag har varit med tillräckligt länge för att se företag komma och gå och har lärt mig att det kan gå snabbt mellan storhetstider och konkursmässighet. Se bara på företag som Commodore och Atari...

  • Medlem
  • 2006-02-04 10:02

OT: Detta är ju bara spekulationer men jag tror att Commodores misstag var att de innan slutet själva avfärdade Amiga som en spelmaskin istället för att erkänna den multimedia maskin det faktiskt var och satsade på att göra vanliga PC datorer istället. Jag hävdar inte att det skulle vara den enda anledningen att det gick som det gick men förmodligen en bidragande orsak.

Äh... det hör till att stora företag med stilbildande produkter kursar. Kolla bara hur det gick med Arp, Moog och Oberheim. Vad vore deras gamla produkter idag om de inte kursat? Nu väntar vi bara på att Roland, General Midi... förlåt, Motors och IBM skal konka också.

Commodores misstag var att de var fullständigt galna och slängde ut miljoner på konstiga produkter utan att kolla vad marknaden ville betala för. Det var något av en tradition bland cheferna hos Commodore; några av dem gick ju vidare till Ensoniq och gjorde precis samma sak.

På sätt och vis var det ju det som gjorde dem så fantastiska - de lät ingenjörerna härja fritt och leva ut sina tekniska drömmar. Tyvärr höll det inte ekonomiskt i långa loppet. Men vi fick roliga och unika prylar.

  • Medlem
  • 2006-02-05 01:07
Ursprungligen av Johannes:

Commodores misstag var att de var fullständigt galna och slängde ut miljoner på konstiga produkter utan att kolla vad marknaden ville betala för. Det var något av en tradition bland cheferna hos Commodore; några av dem gick ju vidare till Ensoniq och gjorde precis samma sak.

Ett annat var att man inte hade en marknadsföringsavdelning värd namnet. Har någon sett reklam för Amigan från C= mer än några sporadiska annonser? Dessutom så var de värdelösa på att marknadsföra sina produkter. Någon skrev en gång att om C= fått ansvaret att marknadsföra Kentucky Fried Chicken hade de haft en annons med texten: Warm Dead Bird.

Amigan sålde bara på sin egna meriter och tack vare entusiasterna men därmed så fick man aldrig genomslag på den marknad där pengarna finns: företagsmarknaden. För att göra skadan än värre så begrep inte C= heller hur viktigt det vara att få stora mjukvaruutvecklare med sig som kunde göra annat än spel.

Vad gäller Waldorf så hoppas jag att om de får möjligheten att fortsätta vara Waldorf och inte att det bara är varumärket som man är ute efter som sedan sätts på undermåliga produkter tills det helt är kört i botten. Och framförallt att det inte behöver se lika många ägarbyten som C= där entusiasterna kastas mellan högsta lycka och djupaste förtvivlan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 13:42

Jag vill ha ett nytt operativsystem till Q. Ett som gör att något händer när man trycker på edit knappen vid filtersektionen.. Dynamiska röster skulle inte vara fel, alltså att enklare ljud kan spelas upp med fler röster.

Var säljs det nya waldorfare?

Musikstore eller om det var den där andra stora tyska musikaffären. micro q var det frågan om.

R Y K T E !!!

Waldorf köps av Clavia!!

ska utveckla nordlead4 med wavetable bla..

enl källa fr staterna

w00t!?! :eek: Låter märkligt... :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 18:40

Låter hur najs som helst ju!!! Skulle verkligen ge Norden en helt ny värld av ljud, speciellt om den får lite balla nya filter också..

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:27

Clavia borde väl inte ha några problem att implementera wavetables själva? Det kanske är varumärket de vill åt i så fall, men de har ju redan ett...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-02-04 21:21

Klart tveksam till clavia / waldorf ryktet. Enligt samma rykte ska nordlead4 ha både ethernet port och ide port för hårddisk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-04 21:33

Inte alls Clavias melodi, dessutom har de nog inte råd att köpa upp Waldorf. Både jag och Rydan stod som högintressanta för ett jobb där men de tog bort tjänsten för att de inte hade råd.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-04 21:45

Ja, det ryktet känns inte det minsta trovärdigt...

  • Medlem
  • 2006-02-05 10:16

avart: Nix pix, jag behåller hellre mitt vanliga jobb.

Det är bekräftat på Waldorf listan att det inte är Clavia. Troligen kommer besked på Frankfurt mässan...

Kan det ha någon betydelse att terratec kommer släppa det där komplexer, mjukvaru microq:n?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-05 16:16

Tänkte på det där jag med, altemark...det var ju samarbete på gång mellan dem och Waldorf straxt innan konkursen...så Terratec kan nog var en het kandidat som ny ägare...

Terratec skulle kunna vara rätt... dom har ju bla annat tillverkat ljudkort med Microwave II-motor (på ISA-tiden). Dom har ju en tå i synthavet också med sin MAM/Vermona-clone:
http://audioen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-07 16:17

Enligt Waldorf-listan är det iallafall inte Access...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-07 16:22

Den här är ju lite spooky!

Gå in på den här länken på musik-schmidt:
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/product_info.php?manufacturers_id=193&products_id=16104

En bit ner på sidan står det "For more information, please visit this products webpage."
Om man klickar på länken så hamnar man hos Korg!

Skulle gissa på att det är en felaktig länkning men ändå...

Bevaka tråden