Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som bytt hammer tips i sin Clavinet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 22:42

Det är dags att byta gummi i min Clavinet D6. Frågan är bara om det är Clavinet.com eller Speakeasey som gör bäst hammer tips?... Någon här som har erfarenhet - själv eller i bekantskapskretsen?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 23:42
Ursprungligen av oberg:

Det är dags att byta gummi i min Clavinet D6. Frågan är bara om det är Clavinet.com eller Speakeasey som gör bäst hammer tips?... Någon här som har erfarenhet - själv eller i bekantskapskretsen?

Jag gjorde egna på den tiden det begav sig .. du vet såna där gråa dörrstoppar .. ett par såna och en stanleykniv ... det tog en jävla tid ... men det blev helt okej faktiskt ..

Passa fingrarna bara ...

---

"du är aldrig tuffare än han med stanleykniven"

  • Oregistrerad
  • 2006-02-04 10:01

Respekt!
Jag antar att det var så man fick göra före -99 då Clavinet.com började sälja nytillverkade.
...och genast känns mina funderingar som dagens I-landsproblem.

Jag skall snart byta på min D6:a - har beställt från clavinet.com. Den av oss blir först kan väl rapportera

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 19:43

Sure, jag tror att det blir Speakeasey för min del - då kan jag passa på att köpa Hammondolja och en Rhodeslogga samtidigt. Rapport kommer.

Hur har det gått för er, har ni shoppat?
Tänkte att man kanske kunde få hoppa in på någons beställning annars?
Lyckades bryta av en tunga i wurlitzern nämligen.

Skall köpa några nya tungor till min wurre också, men det kommer att dröja ett tag innan jag har hunnit gå igenom vilka. Men jag kan samordna en beställning om det finns intresse, och ingen brådska

Ursprungligen av eskimo:

Hur har det gått för er, har ni shoppat?
Tänkte att man kanske kunde få hoppa in på någons beställning annars?
Lyckades bryta av en tunga i wurlitzern nämligen.

ingen brådska inte, vore guld!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 21:52

Jag har redan hunnit handla allt jag behöver för stunden. Kan varmt rekommendera Speakeasys hammertips, som också är lite billigare har jag för mig.

Ok, intresserade rapporterar i denna tråden. Gå in på http://www.speakeasyvintagemusic.com/ och sedan in på online shopping, leta upp det du skall ha och klistra in ordernummer och pris i denna tråden.

Men som sagt! Det kommer att ta ett tag för jag skall dra på semester ganska snart. Så räkna inte med en beställning förrän i maj nån gång!

Har de någon karta över reedsen tro? Eller är det bara att räkna från bassidan?
edit: 62 olika i shopen 64 tangenter på pianot?

Bäst att du mailar och frågar

Ursprungligen av eskimo:

Har de någon karta över reedsen tro? Eller är det bara att räkna från bassidan?
edit: 62 olika i shopen 64 tangenter på pianot?

Nån som är pepp på gruppköp nu?

Mitt studiobygge har dragit ut på tiden, så det blir aktuellt för mig tidigast om ett par månader.

Tjena!
Väl medvetan om att ovanstående diskussion är ett år gammal, ville jag ändå passa på att informera att jag alltid har pads, reeds, tines och övriga vanliga reservdelar i lager för Wurrar, Clavinets och Rhodes. Utför även alla former av service på dessa, förutom avancerade elektroniska dylika. Har dock kontakter och samarbete med el-tekniker för sånt.

Hör gärna av er. Köper ni av mej går det fortare och jag kan även assistera med goda råd, om ni gör jobbet själva.

Vi hörs,
Freddan

Frederik "Freddan" Adlers
www.freddan.biz
0703-914131
freddan@fenderrhodes.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-09 18:07

Ett tips bara: en kompis till mig fixade mitt clavinett genom att bara vrida gummiprylarna ett kvarts varv och det funkade grymt.

/max

Anlita Freddan! Han fixade mina hammertips med utmärkt resultat! Dessutom är han en trevlig prick som är mkt kunnig inom bådr Rhodes och Clavinet.

//Ava

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-25 23:26

Förlåt OT, men varför ligger denna diskussionen under "Blåsinstrument"?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-09-26 19:33

...det är svårt det där med 'r' och 'v'...:-)

Nu har jag bytt mina! Köpte från clavinet.com, och fick hem en liten ziplockpåse med 62 små gummipluppar. Skruva sönder clavven, slit loss de gamla, tryck dit de nya - Klarrrt! Och en helt ny stuns i instrumentet.

Jo, det funkar att skruva dem ett kvarts varv om hammarna fortfarande funkar. Men det där gummimaterialet de använde i original degraderar på något otrevligt vis, så flera stycken av de jag drog loss hade snarast konsistensen av gammalt tuggummi...och då hjälper det inte vilket håll de sitter på, för strängen klibbar fast iallafall.

1
Bevaka tråden