Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland MV8000

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 13:40

Finns det verkligen inga fler Roland MV8000-användare i detta forum eller i Sverige överhuvudtaget?
Hur kan en sådan produkt bli så ouppmärksammad här i Sverige? För mig var den rena frälsningen...
Skulle vara kul och höra vad andra har för erfarenheter av den.

Det känns ganska så säkert att det finns iaf ett gäng här i landet som kör med sådana.. men inga som brukar skriva om den här på forumet tyvärr. Du kan väl börja med att skriva vad du tycker om den. T.ex. varför valde du en sådan istället för en MPC/RS7000/MC909/..?

Det verkar vara en _väldigt_ bra workstation det där. Har du uppdaterat den med nyaste operativet som presenterades på NAMM? Tyvärr så har jag aldrig haft möjligheten att testa en..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-07 14:27

Inte provat den (eller ens sett en IRL) men det skulle vara kul att testa. Inte helt olik Fantom, som jag haft antar jag (fast med pads å VGA ut)? Jag gillade aldrig den linjära sequencern i Fantom men det sägs att MV numera har en "steppis"...kanske lite roligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 15:24

Jag tror liksom hårdvarusequencers är lite som hårdvarusamplers, dyrt och man är rätt låst till vad tillverkaren anser är mycket RAM, HD m.m. Det blir billigare att bygga en dator och köra sequencer/hårddiskinspelning på den.
Redigeringsmöjligheterna i datorn är oändligt mycket större samt man har en annan överblick vid editerning eller uppbyggnad av låtstrukturer. Sedan finns det ju en massa kul softpluggar att leka med.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 16:16

Jag tror Roland missat att få ut vad den här lådan kan riktigt.
Jag har VGA-expansionen med tillhörande mus vilket nästan är ett måste, tycker jag. Sequencerdelen ser ut och fungerar ungefär som Cubase. Dvs dra och släpp, kopiera, klipp ut, klistra in, stuva om tills man tappar bort vad som är vers och refräng osv. Har använt Cubase i alla år innan så det blev som ingen inlärningströskel i och med att det ser likadant ut. Vill man jobba med patterns istället växlar man till pattern-läge. Här kan man antingen spara dem som vanliga patterns eller kopiera och klistra in i den linjära delen. Alla funktioner och menyer som finns på skärmen återfinns även på hårdvaran, så man kan i princip ställa lådan var som helst. Själv gillar jag kombinationen med att använda både och.
Det jag inte lärt mig än är hur man använder audio phrases som det är tänkt.
Korta utvalda fakta: 128 midispår (2 midi ut), 8 audiospår i stereo. max 512 ram (har hört att vissa klämt in 1gb), hyffsat stor hårddisk, cd-brännare, masteringfunktion, mycket editerbara effekter, usb, sep. eq på varje spår, inbyggd "mini-VA-synt" främst för basljud, läser en mängd andra sampler-format utöver wav och inte minst padsen för att banka in oljuden förstås.

Anledningen till att det blev en mv8000 var att jag nog avverkat de flesta grooveboxar, samplers och allt-i-ett-lösningar som finns där ute. Bland de närmaste konkurrenterna har jag bl.a. haft MC909, RS7000 och MPC2000xl. Alla har sina fördelar men jag tycker den här har det som är viktigast för mig. Akai-fanatiker som jag fortfarande är, skulle egentligen köpt en mpc4000 som jag dreglat över under lång tid, men insåg i sista sekunden att jag bara måste ha den grafiska översikten.

Hinner inte skriva mer just nu, återkommer senare.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-07 16:09

Det ena utesluter inte det andra...

Ja, jag som mpc-frälst har sneglat en del på den, tycker att den hånas i onödan på sina håll just för att det är en roland. Tycker att den verkar mer med i tiden än 4k och ser schysst ut också.
Hur är seq då?
för mig är det absolut viktigaste och hmm, 2 midiout är inte heller världsklass.
Vad kostar den?

Allt i ett lösningar är grymt bra koncept.. alltid, att utgå ifrån, 606+303 var det engång i tiden, min 3k var det en gång i tiden(kanske forfarande om man är stoisk av sig).,

släng up nåt kanske, så man får höra!! ? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-07 19:40

Seq. tycker jag är helt ok, Cubase-look och känsla. Har inte upplevt några timingbesvär än.
Samplerdelen tycker jag fixar det mesta, framför allt så, tycker jag i alla fall, att funktionerna, "timestretch" "BMP-sync", "Chop" osv. är användbara för en gångs skull. Audiospåren kan "bpm-syncas" också.
Allt externt som jag midisyncar spelar jag allt eftersom av till audiospåren, eller som "audio phrases" för att samla allt i en och samma maskin. Tycker det är skönt att kunna "släppa" allt tänk på alla prylar man har runt omkring sig och istället ha dem som ren "samplerföda".
Efter en inkörningsperiod med "trial and error" och diverse experiment med MV:n är jag tillbaka i stadiet där det bara är produktion som gäller.
Allt som ligger i MV:n idag är gjort för kommande skiva och jag vet inte om jag kan släppa ut något smakprov än. Kanske någon kort sekvens kan läcka ut dock.
Jag köpte min ny för c:a 24000:- inkl. vga-exp.
Kom gärna med frågor.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 18:40

kom ihår att man "hånade" rolandinstrument så som 303an och 909an med när de kom .. jag tror att allt i ett lösningar är grymma som fan egentligen, speciellt när de blir riktigt avancerade ..

om några år kanske man står där med sin "dator" helt utformad till en controller för de förinstallerade programmen som man specificerar själv .. med specialutformat OS och allt .. the best of both worls .. och allt till ett bra pris .. jag menar, praktiskt sett finns det ingen anledning idag att köra högre än 192 khz och om man kör overkill 64bitars filer med ..

Jag kan förstå att man använder sig av allt-i-ett-maskiner - Roth-händles akaiportor var rätt imponerande när man såg honom ratta dem. Men samtidigt... 24000kr får man rätt mycket dator för (Dual G5/2GHz eller Macbook Pro med pengar över) eller annan hårdvara. Jag tror man måste fastna för arbetssättet med en sån maskin, och eftersom det står Roland på fronten och inte Akai så missar nog många den.

var tvungen och kika in på roland och se om dom hade några demos, hittade inga.
Fastnade däremot för mc-808, vilket är perfekt för mig med mpc/pb som jag inte vill gigga med.
Den verkar vara en perfekt maskin både till studion och live...
Jag ser verkligen fördelen med hur du jobbar, att spela in alla midspår, och ha kntrl över dem samtidigt i ett rundsmörjt system. det är perfekt ibland, men 24papp är litegrann också.

Blev sugen ett tag men är samtidigt nöjd med min mpc, skulle inte vilja göra mig av med den..en mc808 däremot.
sen måste man älska roland bara för att dom kommer med sånt här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 00:02

Macfantast som jag också är, så gick jag också och funderade på en Powerbook med lite krut i, Logic Pro samt någon form av usb-klav/pads, säkerligen kraftfullare paket än MV:n men definitivt inte billigare...
Invant (förlegat) arbetssätt spelade naturligtvis in, jag fixar inte riktigt att få någonting gjort med mjukvarusynthar fastän många låter fantastiskt bra. Tillhör den generationen som sålde/nästan gav bort sina gamla analogsynthar och trummaskiner i början på 90-talet. Roland D20 var en av mina drömsynthar när den kom:). Fick sälja allt jag hade då, om jag minns rätt bl.a. en Juno106, Roland sh101, sh09, Kawai sx240, Yamaha RX5, RX15, Akai s612 m.m. för ett par hundringar styck för att köpa en D20! Digitalt var det som gällde då.
Ah, det blev ett stickspår. För att komma till saken så tror jag att det är vanligt att försöka bota skrivkramp med nya prylar, mig själv inräknat. Jag har gått i den fällan massor av gånger, de senaste synthinköpen är exempel på det. K-station är ju en extremt trevlig maskin, kanske det trevligaste upplägget på en synth enligt mig, SY77:an är en best som överraskar om man trycker i den nya ljud som finns på nätet, kompressorn trodde jag skulle göra susen på sången, det gör den säkert också om man vet hur man ska ratta den. Gemensamt för dessa är att de snarare förvärrade skrivkrampen för mig. Undantaget är mc505:an som jag bytte till mig här på forumet, den ger nya idéer och matar mv:n mycket nu.
Förra skivan gjorde jag enbart med en Akai s3000xl, förutom sequensandet förstås som sköttes med Cubase 4.1 på en PB Pismo, sången är lagd live, igenom Akai:ens effekter, ihop med musiken rätt in på MD.
Skivan är väl ingen orgie i snygga ljud och bra produktion, men det kanske visar att man kan få mycket gjort med begränsade möjligheter.
Nä, imorgon ska jag fortsätta med minimaliseringen av min setup. God kväll!

hur e SEQ ..
linjär?
men går det att åka loop-patterns?
kan man hoppa till olika loop-punker - med förutbestämd bar-längd - med enkelt tryck på kåpan, som ger att man har olika ljudtrack\patterns på de 8?audio spåren...

loopar på:
bar 1-2 vissa grejjer
\byter
bar 7-8... udda tingestar
\byter
bar 3-6 andra saker
\byter
bar 9-12 ....utan att det hackar...??

och
vad e patterläge i dag ang roland?

Jag kan absolut förstå poängen med en minimal setup. Själv försöker jag hålla mig till en setup bestående av Live, Reaktor, en Nord Modular (används mest som kontroller) och ett par pluggar för att göra musik. Rätt minimalt, för vissa värden på minimalt.

Jag skulle vilja ha en Faderfox (eller annan kompakt kontroller) och ett ljudkort med fler utgångar, men i övrigt är jag rätt nöjd. (Jag skulle vilja ha en G2, men ett av de tyngre skälen för det är att få en oktav till på klaviaturen... )

Jag tror väldigt mycket handlar om att skaffa sig en setup som är tillräckligt kraftfull för ens behov, men tillräckligt enkel/begränsad för att man ska lära sig den tillräckligt bra för att kunna använda den utan att tänka. Att ha många instrument och komplex mjukvara kan snarare vara ett hinder om man inte har musikskapande som dagligt arbete, dessutom är det lätt att lura sig att man behöver mer utrustning istället för att faktiskt göra musik.

(Jag tror jag har en bank med TG77-ljud liggande som du kan få om du vill. Mestadels motsatsen till fabriksljuden. Digitaldist och rundgång är aldrig fel. )

Jag säger ju att du ska ta en titt på Live, kallback.

om live blir liite bättre ja : ).. det e inte riktigt värt nåt idag i det stora hela då det kräver data kraft jag inte har.. + att det ska till en hel bunt mer audioverktyg för att funka... kan lika gärna åka på hårdvara ett tag till...får nog vänta en 2 år innan datan går att använda ordentligt...

±

kontentan e att jag kan tycka att handikappad hårvara e mer okay...ska det vara mjukvara så ska det bannemig funka som jag tänkt

edit: Ah! alltså jag tänker live = laptop dete ju menöst att köpa annat tycker jag - jag som vill röra på mig med grejjerna)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 09:26

Ska försöka besvara Kallback frågor om seq.
Beskrivningen förutsätter att man har vga-optionen, vilken öppnar upp maskinen helt. Det har sina poänger att använda mv:ns egna display, framför allt i patternläge, då man inte behöver samma översikt över hela låten. Alla viktiga knappar finns ju fysiskt på panelen, så man kan säkert lära sig att arbeta väldigt snabbt på det sättet. Använder inte patterns så mycket, men jag tror att man kan trigga patterns från padsen, muta spår och använda audio phrases hej vilt.

Ordet linjär tror jag skrämmer många att tro att det är något konstigt. MV:n seq ser ut och fungerar som vilket Cubase som helst, dvs man väljer track, ljud, väljer höger/vänster-punkt, trycker på rec, metronomen räknar in, trycker på play och spelar in antingen i real time eller step mode. Använder transportknapparna på lådan eller på skärmen för navigering med antingen fasta steg eller steglöst. Zoomar in/ut som i Cubase. Auto Loop-funktionen, som slår av och på loopen (cykle) går att ställa in. Dubbelklicka på blocket och piano rollen kommer upp, eller välj drumgrid mode. Här är en bild där man kan ana hur det ser ut i linjärt läge: http://www.roland.co.uk/prodimages/mv8000v3.jpg
Den här länken är också rätt bra: http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=572

Det sköna med MV:n är att man själv väljer hur djupt man vill gå, allting verkar gå att ställa in efter hur man vill arbeta med den. Man behöver inte kunna den utan och innan för att använda den i produktion.
Skjutreglagen på panelen är programmerbara, jag använder dem väldigt basic till panorering, ljudnivå, attack, release, filter osv. Trodde att de tre rattarna bara var till för effekterna men jag har ett par färdigprogrammerade ljud där man även styr filtren med dem.
En länk till broschyren: http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/1490/MV-8000_brochure.pdf
Vill påpeka att jag har väldigt mycket kvar att utforska i den, så det här är ingen tekniskt korrekt rescension, utan bara mina erfarenheter av den hittills.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-08 10:03

(Förstår inte vad du menar riktigt, Kallback. Jag fick Live demonstrerat på en Powerbook G4 av tidigt snitt (typ årsmodell 2001) sisådär år 2002 och man kunde göra i princip allt med det redan då. Datorkraften räcker...)

NVMPH: Kul berättelser. Vi verkar ha rätt (väldigt) lika preferenser rent utrustningsmässigt. Jag valde dator + reason för att få min tillbaka-till-enkelt-längtan tillfredställd. Men MV8000 ser fin ut. Jag tände också till på att den hade det sköna arr-upplägget när den kom.

kallback vill ha en del svängfunktioner som inte finns i Live 5 (men som jag hoppas kommer i Live 6).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-09 16:28

Hej igen.
Har laddat upp en bild på imagehack, som visar lite hur det kan se ut.
De två översta bilderna är mv:ns egna display, den vänstra i linjärt läge, den högra hur det kan se ut när man editerar t.ex en effekt. Vänster bild i mitten visar pattern-läge och den högra linjärt.
Nederst till vänster är inte jag, utan visar bara vilken skärm jag skulle vilja ha istället för min 17" tft.
Undrar om det är Forat som målat om hans mv så fult?
http://img227.imageshack.us/img227/9967/mv80001gf.jpg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-09 16:53

Snygga skärmdumpar, påminner helt klart om )|( CUBASE (atari) och även faktiskt Mackies hårddiskinspelare.

1
Bevaka tråden