Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synth Secrets - från Sound on Sound

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-09 13:02

Nu har de glada gossarna på Sound on Sound sammanställt alla artiklar i den serien. För den som vill lära sig mer om hur syntar fungerar från grunden och upp så rekommenderas detta som läsning:

http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

Börja med de första artiklarna, de räcker långt om man vill förstå en grundläggande subtraktiv synt (de flesta analogsyntar och liknande passar in här). Resten av de 50-60 artiklarna kan man läsa när man vill ha än mer kött på benen, de kan bli lite väl teoretiska ibland.

Vad som är kul tycker jag är att när man har gått igenom en ganska krånglig grej rent teoretiskt så visar de även hur man kan komma väldigt nära ett liknande ljud med en ganska enkel synt, dvs man behöver inga monstermodularer eller annat för att kunna prova sig fram själv.

Som sagt, klart läsvärt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 13:12

Woho!
Då har man läsning så det förslår.
Synd att de inte kunde göra allt till en bauta-PDF.

Jepp, en bautapdf vore tom ännu bättre!

Synth secrets och james clarks advanced programmering techniques for modular synthesizers har varit min ständiga läsning på min gamla palm V under 2 timmars pendeltågsåkande till och från jobbet nu i vinter. Jätterolig och nyttig läsning indeed! En sak som är så underbar med att ha syntes som hobby är just känslan av att kunna sitta på en buss eller whatever och plötslig komma på "akprgplllggh! jag kan ju [göra såhär kanske??!?!] och sen komma hem och testa (om man nu har så mycket ork och livsgnista....)

Klistra in allt i ett word-dokument och gör det till en PDF-fil med gratisprogrammet PrimoPDF.

1
Bevaka tråden