- Gäst
- Oregistrerad ●
Någon har säkert tagit upp det här förut, men nu får ni stå ut igen!
Vilka tror ni kommer bli de framtida syntklassikerna, 2030 års minimoogar, buchlor Ems:er osv?
Mina egna tips är:
Waldorf Wave serien
Kurzweil K2000 serien
Nord Modular serien
Wavestation serien
Yamaha FS1r.
Plus alla supersyntar som Hartmann Neuron, Andromeda osv. Gemensamma nämnare för alla dessa är väl att de är mer eller mindre unika i fråga om synteser, sound osv. Vad tror ni?
Då har jag två framtida klassiker i min ägo - Wavestation och Microwave XT. JP-8000 kommer nog defenitivt bli en framtida klassiker. Den är ju smått klassisk redan idag inom vissa kretsar.
Elektrons prylar. De har väl redan gått igenom en "tröttna-retro"-cykel?
Alla prylar här redan nämnda är ju s k retro-analoga monster och jag tror inte framtiden kommer att bjuda på fler retro-analoga trender (OK, jag kommer säkert att fel). Framtidens retro-kultsynthar kommer därför att vara ovanligare och skummare synthar som Korg Z1, Yamaha VL1 och Roland VP9000.
Visserligen görs allt det dessa synthar gör redan idag i mjukvara men p g a de virituellt analoga pluggarna är ohyggligt mycket mer populära kommer vi därför se en större och snabbare utveckling där och den här teknologien kommer då upp igen till ytan som en outsider...och blir den nya 303:an...skämt åsido, men det är i alla fall min kvalificerade gissning... tankar?
tror som maxen. micron blev omåttligt populär och verkar vara det än idag (när det gäller renodlad synth). den kommer att bli kult och om korg lägger ner produktionen blir det kalabalik.
hörde med en kompis som jobbar i musikaffär och tydligen är det en hel del tjejer som köper microkorgen.
Okej, de flesta syntar kommer bli klassiker. Det kanske är lättare att räkna upp de som inte kommer att bli det. Jag röstar på Roland JV-1080.
Okej, de flesta syntar kommer bli klassiker. Det kanske är lättare att räkna upp de som inte kommer att bli det. Jag röstar på Roland JV-1080.
Ja, det är väl synthar som inte är originella som blir ointressanta. Vem vill ha en smör och bröd synth från -89?
Tror de som blir klassiker måste vara något speciellt som t.ex:
JP8000
Nord Modular
V-synth
Waldorf XT
Kanske Evolver
Kanske Virusarna och Nordlead:sen.
Yamaha FS1r kommer få en underground rörelse med några få som verkligen kan den.
Får putsa på min Alesis Ion så den håller sej fräsch och fin i flera årtonden fram i alla fall fram till min pension när jag och de andra gamlingarna på hemmet fixar ihop till ett synhband så vi kan turnera runt på dom andra hemmen i Sveriges avlånga land!
Får putsa på min Alesis Ion så den håller sej fräsch och fin i flera årtonden fram i alla fall fram till min pension när jag och de andra gamlingarna på hemmet fixar ihop till ett synhband så vi kan turnera runt på dom andra hemmen i Sveriges avlånga land!
Tur att du inte sålde den då!
Federation Darkstar. Den var så kass att jag sålde den efter att ha spelat på den typ fem gånger. Och grejer som låter kasst brukar ju kunna få oväntade användningsområden i framtiden.
När folk säger Microkorg, tänker dom på utseendet av synthen?
För ljudet blir väl annars precis lika klassiskt som MS2000??
Rätta mig om det inte är så att att det enda som skiljer Microkorg förutom 5knobbar och
plastig retrofeeling är nya presets?