Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtida klassiker

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 20:33

Någon har säkert tagit upp det här förut, men nu får ni stå ut igen!
Vilka tror ni kommer bli de framtida syntklassikerna, 2030 års minimoogar, buchlor Ems:er osv?
Mina egna tips är:
Waldorf Wave serien
Kurzweil K2000 serien
Nord Modular serien
Wavestation serien
Yamaha FS1r.
Plus alla supersyntar som Hartmann Neuron, Andromeda osv. Gemensamma nämnare för alla dessa är väl att de är mer eller mindre unika i fråga om synteser, sound osv. Vad tror ni?

  • Medlem
  • 2006-02-11 20:38

waldorf och clavias prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 20:46

Microkorgen är given. Resten är redan nämnt!

Jag tror också på Waldorf. ...och Evolversyntarna kanske... ... och kanske, kanske Virusarna eftersom de låter så typiskt pop-a-la-1998-200?.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 21:00

Just fan, evolvern. Hade jag glömt!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 21:01

Maxen har fattat!

Då har jag två framtida klassiker i min ägo - Wavestation och Microwave XT. JP-8000 kommer nog defenitivt bli en framtida klassiker. Den är ju smått klassisk redan idag inom vissa kretsar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 10:44

Moog Minimoog Voyager och Alesis Andromeda A6 särskilt då dom troligen inte tillverkas i så många ex p.g.a priset.

MVH
Demokid

Elektrons prylar. De har väl redan gått igenom en "tröttna-retro"-cykel?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-13 12:28

Helt klart Clavias modularer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 12:33

Alla prylar här redan nämnda är ju s k retro-analoga monster och jag tror inte framtiden kommer att bjuda på fler retro-analoga trender (OK, jag kommer säkert att fel). Framtidens retro-kultsynthar kommer därför att vara ovanligare och skummare synthar som Korg Z1, Yamaha VL1 och Roland VP9000.

Visserligen görs allt det dessa synthar gör redan idag i mjukvara men p g a de virituellt analoga pluggarna är ohyggligt mycket mer populära kommer vi därför se en större och snabbare utveckling där och den här teknologien kommer då upp igen till ytan som en outsider...och blir den nya 303:an...skämt åsido, men det är i alla fall min kvalificerade gissning... tankar?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-02-13 17:53

tror som maxen. micron blev omåttligt populär och verkar vara det än idag (när det gäller renodlad synth). den kommer att bli kult och om korg lägger ner produktionen blir det kalabalik.

hörde med en kompis som jobbar i musikaffär och tydligen är det en hel del tjejer som köper microkorgen.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-02-13 18:32

Tror snarare att microkorg kommer bli framtidens korg poly-800. Inget fel med det Once a budgetsynth always a budgetsynth.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-13 18:42

indigo: 303:an är väl undantaget som bekräftar regeln

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 19:05

Tror Waldorf Q och XTk kommer bli klassiker, kanske JD-800 synthen också.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 19:18

Alesis Ion lär nog också hamna i topplistan med Roland JD-800, Elektrons och Clavias prylar.

  • Medlem
  • 2006-02-13 20:19

Yamaha EX5 och Motif!

Okej, de flesta syntar kommer bli klassiker. Det kanske är lättare att räkna upp de som inte kommer att bli det. Jag röstar på Roland JV-1080.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 21:20
Ursprungligen av Real Parakeet:

Okej, de flesta syntar kommer bli klassiker. Det kanske är lättare att räkna upp de som inte kommer att bli det. Jag röstar på Roland JV-1080.

Ja, det är väl synthar som inte är originella som blir ointressanta. Vem vill ha en smör och bröd synth från -89?

Tror de som blir klassiker måste vara något speciellt som t.ex:
JP8000
Nord Modular
V-synth
Waldorf XT
Kanske Evolver
Kanske Virusarna och Nordlead:sen.

Yamaha FS1r kommer få en underground rörelse med några få som verkligen kan den.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 21:45

virus.. classic?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-13 21:52

Får putsa på min Alesis Ion så den håller sej fräsch och fin i flera årtonden fram i alla fall fram till min pension när jag och de andra gamlingarna på hemmet fixar ihop till ett synhband så vi kan turnera runt på dom andra hemmen i Sveriges avlånga land!

  • Medlem
  • 2006-02-13 22:05
Ursprungligen av Peo:

Får putsa på min Alesis Ion så den håller sej fräsch och fin i flera årtonden fram i alla fall fram till min pension när jag och de andra gamlingarna på hemmet fixar ihop till ett synhband så vi kan turnera runt på dom andra hemmen i Sveriges avlånga land!

Tur att du inte sålde den då!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-14 09:27
Ursprungligen av Adde:

Tur att du inte sålde den då!

Jag är glad att fick förnuftet tillbaks och behållde den Adde för
den har sin tjusining helt klart!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 22:14

microKORG .. mer än MS2000 faktiskt .. älskar min!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 23:01

Microkorgen är såååå underskattad av många. Helt fantastisk. Saknar min som tusan ibland.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-02-13 23:12

Microkorgen känns given som klassiker faktiskt. Använder min mycket nu och känner på något sätt att det är synten som jag verkligen vet vad den kan göra. Sedan har den ett elakt filter också...

  • Medlem
  • 2006-02-13 23:15

Access Virus
Nord Lead 1, 2, 3
Roland V-Synth

Var och varannan person verkar sukta efter (eller har redan) dom här prylarna, så jag förutspår att dom kommer vara heta på begagnatmarknaden även i framtiden.

Federation Darkstar. Den var så kass att jag sålde den efter att ha spelat på den typ fem gånger. Och grejer som låter kasst brukar ju kunna få oväntade användningsområden i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 23:47

När folk säger Microkorg, tänker dom på utseendet av synthen?
För ljudet blir väl annars precis lika klassiskt som MS2000??
Rätta mig om det inte är så att att det enda som skiljer Microkorg förutom 5knobbar och
plastig retrofeeling är nya presets?

Bevaka tråden