Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta bortglömda ljud?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-12 14:27

Alla arbetssätt har sina fördelar och nackdelar. En grej jag märkt med att jobba enbart i datorn är att jag rattat till något coolt ljud i en låt och sedan bara har det sparat där. Det finns säkert mängder med gamla projekt med tweakade ljud (Synth1 exempelvis, som jag använder mycket) som jag glömt bort för att jag inte varit duktig nog att spara ner det i min vanliga ljudbank också.

Nån mer som tänkt på det här? Finns det kanske någon patch-extraktare för olika filformat som sparar till fxb/fxp, eller är det bara att gå igenom sina gamla projekt på jakt efter roliga ljud?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-12 14:47

Samma problem här med Reason. Jag brukar öppna gamla låtar som jag vet har intressanta tweaks, sen spara ner syntljuden i en mapp där de idealiskt sett ska vara. Men så gjorde jag t ex en Malström-full låt igår och de ljuden är bara osparade tweaks som bara finns i låtfilen. Inte bra det där.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-12 14:49

Jo jag har tänkt på det, men mest som en fördel

  • Medlem
  • 2006-02-12 14:59

Man får se sina VST-synthar som "riktiga", vanliga synthar där man har sina presets sparade. För varje nytt projekt man skapar _börjar_ man alltid med att ladda in sin ljudbank i VST-syntharna. Annars blir det lätt rörigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-12 15:02

Eller så ser man det lite som Arete kanske och jag själv också ibland, att det är bra att inte återgå till gammalt, att förnya sig, varje ny grej, nya ljud. There's so many views on everything...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 16:01
Ursprungligen av encore:

Nån mer som tänkt på det här? Finns det kanske någon patch-extraktare för olika filformat som sparar till fxb/fxp

hmm, en sån skulle ja vilja ha hur e steinbergs folosifi kring sin filformat fxb o .cpr? testade att öppna en, men de blev mest skräp

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-12 16:08

fredrik_e : fxb och fxp (bank och patch) kan i alla fall Renoise öppna, så jag tror att de filformaten är ganska generella och kan öppnas i många vst-hostar. Cpr är nog ett stängt format.

Som ni andra nämner kan det vara en fördel att slippa tänka på alla gamla ljud. Å andra sidan är det också rätt kul att lyssna igenom gamla demoalster i jakt på lite patchar.:)

1
Bevaka tråden