Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TX16W problem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 01:18

Halloj.

Fick nyligen en TX16W av en polare när jag fyllde 30, fungerade hur bra som helst med Typhoon2000-system och allt. Men nu idag när jag hade kånkat hem den ifrån studion och skulle köra den hemma vill inte disketten boota längre. Letade igenom diskettlådan men det verkar som om ingen backup har gjorts. Dumt. Så frågan lyder:

Var kan jag få tag på en ny diskett med Typhoon2000 eller orginaloperativet (nä, det fanns inte heller)???

Tacksam för alla tips.

http://www.nuedge.net/typhoon2000/Typhoon2000.htm

borde bara vara till att ladda ner...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 01:33

Tack för det. Hade sett sidan nån gång förr men orkade inte leta upp den.
Nu gäller det bara att lyckas dumpa ned det på en gammal SD-disk...:/

EDIT: DD var det ju...:)

Fotnot:

Innan Typhoon släpptes fritt gick det inte att kopiera OS-disketten.

Var tammef*n nervös varje gång jag skulle starta samplereländet. Sen sålde jag den, och poängterade för köparen hur läget var. Tog två veckor, så mailade dom och villa ha hjälp med en ny diskett... Surfade lite, och under tiden hade Typhoon 2000 släppts! Vad är oddsen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 10:26

Peter: Taskigt läge.

I övrigt trevlig sampler, det lilla jag hann testa Typhoon innan disketten pajjade.
Försöker nu att dumpa över Typhoon-imagen till en DD via WinImage men ingen av de tre disketterna jag haft med till jobbet har visat sig duga...:( Har ingen diskettstation i PCn hemma...

Det finns inget sätt att koppla in en zip-drive i TX16W istället för diskettstationen? Det skulle göra saker och ting sååå mycket smidigare...

Citat:

Det finns inget sätt att koppla in en zip-drive i TX16W istället för diskettstationen? Det skulle göra saker och ting sååå mycket smidigare...

Näpp, ingen SCSI. Finns en RS422(?)-port vill jag minnas, vet inte om man kan använda den till nåt vettigt.

Apropå disketter så funkar det med i stort sett vad som helst om du tejpar över "andra hålet" på dom dubbelsidiga.

• Medlem
  • 2006-02-13 15:35
Ursprungligen av Peter H:

Apropå disketter så funkar det med i stort sett vad som helst om du tejpar över "andra hålet" på dom dubbelsidiga.

Och tvärtom, dvs om man borrar ett hål till i de disketter som bara har ett, så får man in 1.44 mb istället för 720 kb. Låter helt sinnessjukt, jag vet, men detta var standard på Amiga-tiden att göra och det funkade!

Köpte mitt Typhoon nytt på musikaffärn för typ 1500kr när det begav sig.
Yamahas OS var en mardröm att jobba med...

• Oregistrerad
  • 2006-02-13 11:20

Gick det inte att koppla ihop två TX för att få 32 röster via det där gränssnittet?

jag köpte också typhoon - grymt prisvärt var det. speciellt med tanke på vad minne till en tx16w kostade och att det gamla Yamaha OS:et är en katastrof.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 12:36

Har nu fått ned Typhoon2000 på två tejpade HDD-disketter. Tänk vilka fynd man kan hitta i bokföringsarkivet.

Kroffe: du kanske redan vet detta, men se upp med tejpade HD-disketter. Med lite otur slutar de så sakterliga att fungera eftersom HD och DD inte är riktigt "magnetiskt kompatibla". Är det tillochmed så att tejpade HD kan skada / slita på DD-driven? (nån som vet?)

Så tejpade HD-disketter är bara en tillfällig lösning, sägs det. Jag brukar använda det iaf Men gissa om de kommer att sluta att fungera en halvtimme innan gigget...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 15:40
Ursprungligen av Johannes:

Så tejpade HD-disketter är bara en tillfällig lösning, sägs det. Jag brukar använda det iaf Men gissa om de kommer att sluta att fungera en halvtimme innan gigget...

OK. Tack för tipset, ska ta och rituellt offra nån av mina finare DD ifrån 16+:en eller Amigan då.

Grejjer som lägger av innan spelning har man ju varit med om, fast det inte alltid varit som man trott (typ när man råkar trycka fram bankII på 606:an och tror att minnen gått åt h-vete!)...:P

1
Bevaka tråden