Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skumma fenomen vid lagom låg latency

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 19:14

Halloj!

Har helt vansinning skumma fenomen, tänkte att någon mer kanske upplevt samma sak och lyckats lista ut vafaan det beror på...

Jag har en PC (A64 3700+, A8VDeluxe, RME9652, 2xUAD-1, Radeon 9250. Win XP sp1). Kör cubase 3.1, och ett projekt med sisådär 20 stereospår, 16 kanaler ljud in i cubase och UAD-korten lastade till runt 90%. Vid 12ms latency, inga problem, allt flyter fint, utan knaster och sprak. Om jag däremot sänker latencyn till 6ms, får jag växelvis musik, växelvis ringmodulerat-bufferunderrun-oljud. Det försvinner dock om jag tar bort mina input-channels i cubase. Detsamma vid 3ms. Så långt inte så jätteskumt, tyder på att det är CPU-bussen som är lite hårt lastad av RME + UAD. Nu till det skumma. Om jag nu går ner till 1,5ms latency så funkar allt återigen utmärkt, frånsett möjligen att cpu-belastningen blir rätt hög.

Har prövat att justera PCI-latency, disable:at allt junk jag inte behöver (moderkortets ljudkort, raid m m), men ingen större skillnad...

Kan nån förklara snälla, för jag fattar inte! Tidigare erfarenhet säger att om något nästan fungerar i 6 ms, fungerar det inte alls i 3 ms och datorn ger ifrån sig tjock svart rök vid 1,5 ms. Skulle vilja köra typ 3 eller 6 ms, lagom lågt för att kunna monitorera genom, lagom högt för att inte dra allt för mycket CPU, men det går ju inte såklart... =/

Jag har för mig att UAD-korten vill ha jämna bufferstorlekar (helst 1024), kan vara något sådant som spökar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-15 13:09

UAD:s support har inte nämnt något om jämna bufferstorlekar. Dessutom är väl typ alla normala bufferstorlekar jämna, eftersom de torde vara 2-potenser??

1
Bevaka tråden