Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försämrad signal

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Okej, detta är en väldigt relativ fråga.. men jag prövar

Hur lång ska en obalanserad telekabel vara på ett ungefär för att märkbart börja tappa signalstyrka?

Hur många "turer" kan en signal, obalanserat, gå utan att ljudet märkbart försämras? ex gitarr -> mixerbord -> ljudkort/Cubase -> mixerbord (för mixning) -> ex DAT? allt genom obalanserade kablar

MVH // Micke

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-18 01:00

Beror väl på hur mycket störkällor som ligger runt kablarna, om dom ligger rakt och fint eller i en stor hög och liknande. Allmänt så är ju maskinerna mellan kablarna större bovar än kablarna i sig när det gäller brus och jäkelskap.

Men det finns säkert nån tumregel som jag inte vet om så jag lämnar över ordet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-18 14:10

Går nog inte att säga nåt över huvud taget mer än att ju kortare desto bättre. Det beror helt på kvaliteten på kabeln, hur bra skärmningen är och antagligen mest på hur många och starka störningskällor kabeln passerar.
Sen påverkar också vad det är för signaler du kör i kablarna, hög signalstyrka ger visserligen inte mindre störningar egentligen men de relativa stöningarna blir mindre. Impedanserna på grejerna påverkar också, nu är väl allt som går på linjenivå standardiserat iofs men man kan ju tex köra högtalare på telekabel ibland och då är risken förstöningar avsevärt mindre.

1
Bevaka tråden