Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt klös i Q

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på om det är fel på min Waldorf Q rack. Det är liksom inget drag i uteffekten. Trots att alla volymparametrer inklusive ratten för systemvolym står på max tycker jag att den är rätt tam. Gör jag samma sak med min Microwave XT blir jag döv. Ja, om inte lurarna ger upp först. Jag har letat efter någon slags "mjukvaruvolym" men inte hittat någon.

Är det fler som upplever Q som lite menlös i uteffekten?

Nä. Med kamfiltret igång var det stor risk för hörselskada på min(a)...

Eh... jag borde egentligen ha den goda smaken att hålla tyst om detta, men vaffan... systemvolymratten var lite neddragen. Måste kommit åt den med borstmunstycket till dammsugaren eller nått. Det blev bättre efter att jag dragit upp den till max. Fast den har ändå inte samma sanslösa klipp som Microwave XT tycker jag. Den är ju direkt livsfarlig. Jag får väl lära mig att använda filtrena på ett fiffigt vis. Om jag kör filtrena i serie så bore jag kunna använda kamfiltret som förstärkare.

Peter... har du flera Q:ar nu? Kooooolt!

Citat:

Peter... har du flera Q:ar nu? Kooooolt!

Nä, just nu har jag inte nån... Andromedan tronar i ensamt majestät, Men har ju haft både rack & key, och dom var bra tryck i båda två!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 11:08

Tycker faktiskt också att det är rätt låg volym på Q:n om man jämför med XT:n. Jag måste iaf höja reglarna mer på mixerbordet. Dock tycker jag att den tenderar att dista mer internt än vad XT:n gör. Vet inte om ni har varit med om det..

Jag har nog inte upplevt någon intern dist på min Q, men jag har kanske inte lyssnat ordentligt. XT:n distar rätt duktigt, men det är ju liksom digitaldist och en del av karaktären på vissa ljud. De liksom spricker trots sin sprödhet. Jag tror banne mig att det börjar bli dags för några ljudexempel från Q och XT. Jag kranade fram en ordentligt snärtig We-are-the-robots-bas på Q:n igår innan läggdags. Och XT:n har gått på charmkurs och kan låta otroligt vackert.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 18:00

Hehe, jag får nästan aldrig min XT att dista, men å andra hand använder jag skitkablar. Ska ta och skaffa lite bättre i framtiden.

Parakiten: Använder du någon datoreditor till din XT?
Jag körde någon gammal version av Sound Diver men av någon anledning kan jag inte ställa in rätt MIDI out. Något jag kan göra med Sound Diver versionen till Virusen, sjukt irriterande.

Nope, ingen editor. Den har ju rattar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 18:21

Aa men man vill ju göra egna vågformer och wavetables ju!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-02-21 19:37

Kolla in Soundtowers editor, Helix...gränssnittet lämnar mycket att önska men den är hyfsat smidig att jobba med...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-22 20:51

Aa, jag testade demot men jag tyckte inte det var lika överskådligt som Sound Diver.. Sen kan jag inte köpa grejjer från internet så det får bli en liten format.

1
Bevaka tråden