Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Intel processorer.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-20 23:32

Hej alla på 99-an

Funderar på att bygga en ny studiodator med intels´nya dubbelkärnade processor.
Finns det någon som har erfarenhet av ett sådant bygge?

Hur fungerar dom till musikproduktion?

Använder i dag cubase Vst 5.1 funderar på att uppgradera till sx.

Hade tänkt mig följande moderkort:

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=420185

Och den här processorn:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=383322

Tackar på förhand för svar.

Hälsningar kalle.

AMD kommer snart med en processor som sägs sopa mattan med Intels Dual Core. Kolla upp det först.

En annan viktig faktor är värmeutveckling. Använder du burken till musik vill du att den ska vara tyst, och en het processor kräver höga varvtal av fläkten.

  • Medlem
  • 2006-02-20 23:40

Vilket moderkort ska man ha till Amd?

Vill helst slippa pcie eftersom jag har två Matrox agp dualdisplaykort liggande.

  • Medlem
  • Kungälv, Sweden
  • 2006-02-22 23:21
Ursprungligen av Dalleponken:

AMD kommer snart med en processor som sägs sopa mattan med Intels Dual Core. Kolla upp det först.

En annan viktig faktor är värmeutveckling. Använder du burken till musik vill du att den ska vara tyst, och en het processor kräver höga varvtal av fläkten.

Jag har en Pentium D 820 2.8GHz och den är faktiskt ruggigt tyst. Ligger förvisso på 49 grader idle, lite för varmt enligt mig men tyst är den iaf!

Problemet med AGP är att det verkar fasas ut, tyvärr. Eftersom du köper ny teknologi så finns det nog inte så väldigt mycket att välja på med AGP.

ibland är inte alltid fläsk det bästa, ibland är pålitlighet och mindre värmeutveckling bättre.
Ofta dom processorer som har fläsk på de värsta spelen behöver inte vara bäst till musikproduktion...

Även att köra det nyaste kan vara lite gambling, bättre att vara ett hack efter i utvecklingen och få sådant som är beprövat. Men jag tror faktistk på intels nya, den verkar bra...

Sedan den eeeviga frågan, det är ALLTID nåt som kommer som är bättre.
Typ: Vänta tills nya xxx kommer som kommer sopa mattan av alla andra konkurrenter.
hähä.
Ska man vänta på allt som kommer så får man ju aldrig något köpt

"Sedan den eeeviga frågan, det är ALLTID nåt som kommer som är bättre."

Exakt.. intel har ju dessutom redan presenterat sina kommande quad core-proppar för två/fyra processorer per moderkort (8/16 kärnor).. för vanliga workstations alltså.

KaH: Det blir nog riktigt bra med den där processorn!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-21 01:43

Eller så kan man säga som oss som gillar Mac;

Dubbla kärnor inuti. Fortfarande en frukt utanpå.

Pentium D 900serien dubbla cache'n mot 800serien + drar mindre effekt [W] & således värme [amd e ingen option för min del denna vändan] åtestår att se om det funkar okay...

KaH! himla prisvärt moderkort förresten, blir sugen själv på att kanske göra som du

vill bara säga en än gång:
snälla sätt er ner efter att ni haft en god nattsömn, och forska lite på varför ni väljer 800serien framför 900serien som blev mitt beslut

- den senare 900serien e vellan bättre att statsa på (?) kostar lika mycket som de äldre 800orna och rullar tystare(fläktflås) då det inte drar lika mkt kräm + kan överklockas upp högre luftkylt om man nu vill det...

\\moderkortet lär dock inte funka med 900an i s f\\

edit: beställde häromdagen entry-level Pentium D 920 2.8Mhz, vilken verkar bli glad av att överklockas i alla fall... jag åter kommer hur det funkar senare med allt!

  • Medlem
  • 2006-02-25 05:16

Min erfarenhet när de gäller datorprylar är att man inte skall satsa på det allara nyaste om man vill slippa strul.

Ett år på marknaden brukar vara en liten garanti eftersom( datoraffärer slutar att sälja prylar som strular för mycket när för många kunder har retunerat en defekt vara).

Köpte det första Asus Agp 32mb grafikortet som släpptes1999 på pcfixarna i göteborg fick aldrig kortet att fungera och kunde inte lämna tillbaka det eftersom affären hade gått i konkurs. Det var sura 1500kr.

Om jag hade haft pengarna så finns det bara en sak att satsa på och det är följande:

Dator :Mac G5
Protools tdm system med apogee ad da omvandlare
Mixerbord: Neve,SSL,Harisson,Trident,MCI,Soundtracs jade,
mikrofoner från:Neuman,

(Men dom pengarna kommer jag aldrig att äga.)

Jag tycker defenetivt att utmaningen är att bygga en så bra studio som möjligt med en så låg budget som möjligt.

Intels 900 serie stödjer väl 64-bitars ???
vilket är mer framtidssäkert men då kan jag väl glömma agp.

Hur mycket bättre prestanda får man med D processor i cubase?

D processorn är väl först och främst till för multi tasking vilket man inte sysslar så mycket med i en studiodator eller har jag helt fel?

Det jag är ute efter är dubbel processorkraft och inte multitasking.

Skall man bygga en rikig dubbelprocessor burk så är väl det något sådant här som gäller:
http://www.cluster-svm.se/ kolla in GepardX2.

När det gäller 64-bitars så är det väl bara Mac som har ett OS som stödjer det än så länge.

Frostnetwork bygger datorer med intel D processor vilket dom anger skall ge dubbel prestanda.
http://www.frostacm.com/sv/

NeverOutgunned Kit ger nästan dubblad prestanda i t ex Cubase, Nuendo och Sonar.
Det består av:
● Intel®Pentium® D Processor med dubbla kärnor - just kraftigare frost du har, desto kraftigare processor får du till.

Hälsningar kalle.

Kalle du en en bra "tänkare"
- men jag förutsätter att mjukvaruTillverkare nyttJar "dubbel tråd ätning" i processorer fram över..

köpte ett DELLskåp [fy fan va billigt till priset av man fick!]
→idag fundrar jag på att byta ut .moderkortet. I sitter en DELL FUL~bios och moderkort som inte e anpassat överKlockning märkte jaf rätt snabbt···

kan säga på en gång att jag knäkte kontakerna och byttte POL på fläktarna på en gång, inverterade blåset - då:

→ fläktBLÅS på en kylfänsLÅTER, men suger man luften så e det tyst .. baksug e tystare alltid! och jag vet att det funkar

edit här .. ibland kan powerSupply generera brus, vänd på den också . invertera allt i fläkktväg så e det tyst som du i malmö lyssnar efter en ren som rampar skare över sjön kilpis järvi vid treriks rös [norr vidd]

  • Medlem
  • 2006-03-18 09:18

Det där med fläkten var smart.

Undrar om jag inte skall testa det på min Dell burk.

Det enda som är dumt med de är att luften inte blåses ut bakåt i datorburken.
vilket ger högre temp.

Min Dell burk 9150 har en kylfläns typ heatpipe med fläkt som blåser ut luften bakåt ur burken.

På gamla processorer blåser fläkten igenom luften genom kylflänsen och inte i någon riktning i dator lådan då fungerar de utmärkt att göra som du säger.

Men igentligen är det bara att testa och hålla koll på temperaturerna.

1
Bevaka tråden