Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hercules + Mac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte just ett firewireljudkort (Hercules 16/12 FW) för att koppla in till min Powerbook o använda med Cubase. Instruktionsboken är ju såklart bara för PC (men installationsCD för Mac). Vet nån hur man installerar, eller var det finns en vettig bruksanvising? (köpte tyvärr på nätet o har ingen fysisk affär att gå in i o fråga)

Here you go:

Mac OS X 10.3.0 or later is necessary for Hercules 16/12 FW..

Installation Instructions :
1- Turn-off your Hercules 16/12 FW.
2- Download the file on your computer hard drive.
3- Launch the application and follow the instructions on the screen
4- Restart your Mac computer.

Drivrutinen hittar du på samma sida:
http://ts.hercules.com/eng/index.php?pg=view_files&gid=2&fid=30&pid=161&cid=1

Eller direktlänk:
ftp://ftp.hercules.com/sound/exe/H1612/Hercules_1612FW_(1.4)_10_3_x.pkg.zip (För OS X 10.3 Panther)
ftp://ftp.hercules.com/sound/exe/H1612/Hercules_1612FW_(1.4)_10_4_x.pkg.zip (För OS X 10.4 Tiger)

Jo, drivrutiner kom på CD och är installerade (fast jag omstartade nog aldrig datorn). Det är SEDAN mina problem börjar. Dvs de instruktioner som finns om hur man ska konfigurera o ställa in etc, gäller PC. Jag får inte ens upp de menyer som man hänvisar till i instruktionsboken... Mine egna försök att få kontakt mellan bas - ljudkort - Cubase har varit fruktlösa. Spelar det roll att jag hade Cubase installerat redan innan?

Det ska inte spela någon roll ifall Cubase fanns innan eller efter ljudkortsinstallationen. Jag kör Logic så någon Cubase-användare kan förhoppningsvis lotsa dig vidare.

Kolla i OS X "Systeminställningar" --> "Ljud" och se ifall ljudkortet har dykt upp överhuvudtaget.

Har ställt in så att Hercules är ljudkälla, men svaret i systeminställningar är ngt i stil med att "denna ljudkälla du valt har inget volymreglage" (fritt ur minnet, är ej hemma).

(tack för din hjälp, om jag glömt skriva det)

OK, kolla så att det inte följer med något "eget" inställningsprogram för Hercules. (Äger ingen sådan så jag vet inte). Antingen så lägger den sig som en egen inställning längst ner i "Systeminställningar", eller så kanske den lägger ett program i "Program"-mappen, alternativt "Verktygsprogram"-mappen som också finns i "Program"-mappen.

Om det inte finns något "eget" inställningsprogram för Hercules kanske det går att göra något vettigt i Apple's program "Ljud-/MIDI-inställningar" som ligger i "Verktygsprogram"-mappen.

Ok, nu har jag testat allt. Datorn känner igen o får signal fr ljudkortet (syns ju i "ljudinställningar", trots att den anmärker på att "ljudingången inte har reglage för volym"), men varken Cubase eller Ableton Live får signal. Slår det an en sträng...? Ringer det nån klocka...?

1
Bevaka tråden