Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midisynthpatchredigerare?!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yay!

Jag har chockat mig själv och min omgivning med att köpa två nya syntar!
Och de är heldigitala, och kan inte editeras med rattar, ja inte ens från frontpanelen! :hmmm:

Isses, JAG måste börja kladda med MIDI... :eek:

Hehe

Visst borde det finnas något i midi-parameter-vrängatill-program-väg nuförtiden? Jag minns bara att på ataritiden för ett par decennier sedan hade jag editorer till mina DX/TX-syntar...
Vad finns idag? Jag har inte hängt med alls som ni kanske märker.

Det här följde med mig hem idag:

1st. Peavey Spectrumbass mk I
1st. Peavey Spectrumbass mkII

Rackmonterade bassyntmoduler alltså. Made in good ol' U. S of A.
Man kan programmera dem via MIDI (Sysex), och på mkII:an kan man till och med spara de ljud man lyckats knôka till!

/Rotwang!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 07:34

Nice. Bara att köpa rattar till då, exempelvis en Behringer BCR2000 (har själv nyss inköpt en till studion)...

Hm,
men jag behöver ju nån sorts mjukvara hade jag tänkt. Den måste ju kunna sända synnerligen specifika sysex-sekvenser. Såna där ratt- o spaklådor är väl bäst på att hiva continous controllers?

(Funderade ett tag på att shoppa en BCF för att köra cubasemixern, men nu funderar jag på om jag skall vara superstofil och skaffa en större mixpult och mixa analogt! Nå, jag kanske skall försöka göra lite musik först...)

/Rotwang!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 09:47

Njäe...mata din Behringer med lämplig sysex och tryck på learn, så är det bara att tuta och köra sen...rattade t ex din gamla TX81z med BCR2000 igår...;)

Hm, hur tusan matar man sin B-ringer med sysex när man inte har något som genererar rätt sysex?
Jag har en synnerligen analog manual med en lång ond lista och beskrivning av applicerbara sysex-strängar...
*pust*
Jag får ångestflashbacks av programmeringskurser!

Fan, jag som hade tänkt köpa mig en Waldorf Pulse och ha i det rackutrymmet, och så går man och släpar hem ett par såna här! Får hoppas på bizarrfaktorn...

Jag skall nog ha mig en Pulse ändå nån gång framöver. Sån tur att jag fixat mig en våldsamt stor patchbay!

Hälsa min gamla TX81! Min andra sitter tryggt under Peavey-basmaskinerna nu i ett heldigitalt rack! Spectrumbass mkI + mkII, TX81Z och Akai S1100...
När jag tänker efter så är det racket ett rätt schysst EBM-kit, om jag nu hade ägnat mig åt sån musik...

Damn, jag vill ha en editorprogramvara! Jag får pröva att googla...

/Rotwang! *jobbar och säljer digitalismer*

Vill du trixa själv finns det ju några alternativ:

www.jsynthlib.org om du är hyggligt slängd i Java.

Om du av en händelse kör Cubase SX så kan man bygga en devicemap där.

• Medlem
  • 2006-02-23 12:03

Emagics Sounddiver?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 12:39

OK, alternativ lösning: 1) Hitta rätt programvara och sen 2) låt den sända sysex till din kontroller som lär då lär sig i Learnmode.

Yay!
Osis att java för mig är något man dricker hinkvis, men annars såg det väl trevligt ut.
Sounddiver snubblade jag på någon referens till, men det verkar ju inte gå att få tag på. Allt pekar in mot apple, och där tar det stopp. Jaja...

Justja, Cubase! Tänkte jag inte på... Jag kladdade med nån sorts editorfunktion som fanns redan på den gamla goda Atari-tiden! Skall kollas upp...

/Rotwang!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-23 12:49
Ursprungligen av Rotwang:

Justja, Cubase! Tänkte jag inte på... Jag kladdade med nån sorts editorfunktion som fanns redan på den gamla goda Atari-tiden! Skall kollas upp...

Jag brukar inte vara bakåtsträvande, men just Sysex-editorn i Cubase har blivit rejält mycket sämre i övergången från VST till SX. I första SX fanns den ju inte ens med!

1
Bevaka tråden