Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha CS80 hemsida

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 16:11

De länkade till den här på EMforum och vi har ju fans av CS80:n här med.

http://www.xs4all.nl/~avanheck/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 18:25

Najs men vissa bilder var lite suddiga, det går ju knappt att se vad som står på synthen ibland.

Annars var den rätt ball, men den verkar inte funka helt i Opera..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-23 19:12

OK, jag kör ju IE så allt funkar..på gott och ont.
Håller med om bildkvalitén.

Sjysst sida! Nån som vet hur många CS-80 det finns i Sverige? Jag vet att keyboaradisten i Bo Kaspers har haft en iaf.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-24 11:42

Jag har läst runt 4 stycken. Men hur rimligt det är vet jag inte.

Nice sida!

Han spelar rätt sjyssta saker med den också. Gå in o lyssna på presets-avdelningen!

Jag känner till åtminstone 4 stycken så det borde nog vara fler än så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-24 15:12

Varför ska det alltid spelas caféprogram leads på gamla analogsyntar syntar... Han har ju en grym synt och så spelar han trubadurkeyboardmelodier.

Fast det är klart... smaken är som baken... delad.

MVH
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Varför ska det alltid spelas caféprogram leads på gamla analogsyntar syntar... Han har ju en grym synt och så spelar han trubadurkeyboardmelodier.

Fast det är klart... smaken är som baken... delad.

MVH
Demokid

För dig är glaset alltid halvtomt va..? :hmmm:

Det är något mystiskt över CS80 tycker jag. Alla ljuden formligen dryper av karaktär, ibland nästan för mycket. Det skulle vara kul att höra lite annorlunda ljud och inte bara dem man hört Vangelis använda.

Vad menar du att han skulle spela istället? Psytrans..?

Å fifan. Det var inte första gången han lirade to the unknown man.

eH? har inte sett bilderna
- sen när börjar man blicka, fummla och letar efter reglage\ beskrivandeTEXT på vintage~synthar??

~som köpare vaa?

Det är förstås en magnifik apparat och jag kan bara hoppas att jag får prova den någon gång. Att äga är lite förmycket begärt. Men, törs knappt skriva det, är den inte rätt ful egentligen? Fast ljudet, möjligheterna och storleken balanserar det mesta.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-01 20:21

Jag tyckte den var skitful innan jag köpte en. Jag har aldrig gillat Yamahas färgval hos CS-80, CS-60 eller CS-50 men nu när jag har en själv har en CS-80 så börjar jag så sakta ändra uppfattning Med rätt belysning i studion så ser den grymt mystisk och inbjudande ut! Nedan är en blid på min i vanlig rumsbelystning och då ser den mer ut som en gammal trist orgel än en cool synt med polyfonisk aftertouch!

Det står en CS-80 i Rommarö studios...troligtvis en Abba relik...Det brukade sitta en stor lapp på...EJ TILL SALU

Varför har den handtag när det krävs en gaffeltruck? Nej, visst är det en fantastisk maskin, men jag kan tycka att lite för mycket av utseendet påminner mig om Electoneorglarna. För er som vill höra annat än Vangelis urljud; pröva UK där Eddie Jobson var en klåfingrig kuf som under sent 70-tal också kom att vända ut-och-in på CS80:ans möjligheter.

1
Bevaka tråden