Har ju inhandlat Kontakt 2 och har en gammal CD med trummor i audioformat sedan många år. Jag hittade ett program, WaveKnife, som kunde analysera den rippade wav-filen och splitta upp ljuden på enskilda samplingar. Något som Kontakt inte verkar kunna göra. Manualen nämner en funktion som gör detta men modifierar inte samplingen, men eftersom det är mellanrum mellan själva trumljuden så hänförs ju tystnaden till det enskilda trumljudet också. Och om jag läser rätt så är den funktionen mer till för att kunna stretcha beats.
Nu vill jag ju sätta ihop dessa samplingar till ett instrument i Kontakt men finns det inget enklare sätt att mappa en sampling mot en viss tangent på känt trummaskinsmanér i batch än att ladda samplingarna en och en? Tänkte om något Kontakt-expert här på forumet som redan vet hur man enklast gör det. Det är ju ändå 66 samplingar som skall in lixom Å det är bara en av trumseten
Är det bara jag som inte läst manualen ordentligt eller är inte Kontakt försedd med en waveeditor? Jag menar, jag hittar lixom inga supra funktioner för sampleditering och det finns en valmöjlighet att öppna en extern waveditor istället. Om inte, vilken waveditor rekommenderas?
[Dyker ner i manualen igen och letar vidare]